Hej! Vi har hittat ett problem när vi plockat bort en platsbyggd byrå som vetter mot kattvindarna. Bakom byrån finns avluftningen från värmepumpen. Jag tolkar det som att det går varmluft som kondenserats på ett kallt metallrör. Dock är utrymmet isolerat, men det kanske är praxis att trots detta även isolera själva röret. Detta har bevisligen tidigare ägare fullkomligen struntat i. Hur åtgärdar vi detta?

Och, kan det möjligen vara så att detta är ett dolt fel?

• Oisolerat metallrör med kondens och vattenskada bakom borttagen byrå, synligt med träreglar, isolering, plaströr och fuktskadad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avluftningsrör från värmepump, synligt kondensvatten på oisolerat metallrör. Isolering och fukt kring golv.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör med kondens bakom borttagen byrå, dåligt isolerat i utrymme med skumisolering och synliga kopparrör.
    Skapa konto
  • Ventilationsutlopp med galler monterat på yttervägg av en byggnad med liggande träpanel och svart tak.
    Skapa konto
C Cuppo91 skrev:
Hej! Vi har hittat ett problem när vi plockat bort en platsbyggd byrå som vetter mot kattvindarna. Bakom byrån finns avluftningen från värmepumpen. Jag tolkar det som att det går varmluft som kondenserats på ett kallt metallrör. Dock är utrymmet isolerat, men det kanske är praxis att trots detta även isolera själva röret. Detta har bevisligen tidigare ägare fullkomligen struntat i. Hur åtgärdar vi detta?

Och, kan det möjligen vara så att detta är ett dolt fel?
Du kan alltid påpeka det för säljaren och se om det ger något, men tänk till ordentligt innan du går vidare på "dolt fel spåret".

Förutom att det inte skall gå att upptäckas vid en normal besiktning så skall det inte heller finnas indikationer (som tex ålder eller skick) OCH man säger att det ska ha påverkat "totalpriset".
Dvs om detta hade varit känt: Hur mycket mindre hade huset varit värt.
Handlar det om några tiotusen så lär det kosta mer att dra det (definitivt om man behöver gå hela vägen, då det dessutom troligen blir förlikning, minus åldersavdrag osv)

Vad kostar det att årgärda ? Är det mer än att ev byta spångolvskiva, ev torkas ur och isolera röret ? För det kan inte handla om några jättesummor ?

Förresten: det kan inte vara någon av vattenledningarna där som läcker/har läckt ?
Deet kan ju kondensera mot ellt kallt metallrör, men det borde ha runnit på ett visst sätt då inte runt hela röret ? (Antar att det är ett inluftrör så det är kall luft som går däri, annars är det ju ett varmt rör- och där kondesear ju inte luften utanpå)

Är det från- eller tilluft som går i kanalen? Jag skulle börjat med att rensa bort all fogskum och plast för att se hur det ser ut under.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade en ventilationsinstallatör här idag som menade att det är en helt fel installation av avluftsröret från FLVP. Det ska isoleras kondenstätt hela vägen ut. Det röret blir under vintern -20 grader. Så det är ett solklart fel som resulterat i en fuktskada. Pumpen installerades för 6 år sedan.

Svårt att säga kostnad innan vi öppnat golvet. Men för att öppna och isolera om röret kostar nog ca 3-5 tkr. Sedan vet man ju inte hur skada ser ut under.

Centano Centano skrev:
Är det från- eller tilluft som går i kanalen? Jag skulle börjat med att rensa bort all fogskum och plast för att se hur det ser ut under.
Det är avluftsröret. Alltså varken från eller till. Utan luften som pumpen utvunnit all värme ur. Röret är nästan 0 gradigt.

Ja då är röret felisolerat. Ser ut som en elkabel inbakad i fogskummet så ta det lugnt vid friläggningen.
Förrör isolerat med fogskum, synlig elkabel, rörledning i koppar med markeringar och isolation i ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ja då är röret felisolerat. Ser ut som en elkabel inbakad i fogskummet så ta det lugnt vid friläggningen.
[bild]
Bra noterat. Jag undrar vad tanken bakom all fogskum har vart? Tänker att jag skär bort allt

Rättare sagt, är det avluft? Vad är det för värmepump? Är det en av dom nyare kraftfullare varianterna så är avkuftkanalens kondensisolation helt felaktig. Eller så har den rivits sönder vid något tillfälle. Huruvida det kan betraktas som dolt fel vill jag inte ha någon synpunkt på

K krambriw skrev:
Rättare sagt, är det avluft? Vad är det för värmepump? Är det en av dom nyare kraftfullare varianterna så är avkuftkanalens kondensisolation helt felaktig. Eller så har den rivits sönder vid något tillfälle. Huruvida det kan betraktas som dolt fel vill jag inte ha någon synpunkt på
Det är en förhållandevis ny Nibe F470

Jaha ja, den har väl tilluft också? Kolla upp vad som är vad för dom olika ventilationskanalerna

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jaha ja, den har väl tilluft också? Kolla upp vad som är vad för dom olika ventilationskanalerna
Har nu kommit fram till vad all fogskum är haha. Det är alltså röret som hämtar uteluften som är gömt inuti fogskum och plastpåsar. Herregud vilket jävla amatörjobb

Vi lider av en kemisk lukt på övervåningen. Skulle detta kunna vara boven? Tänker om det blöter upp glasullen i mellanbjälklaget? Dock är den doften starkast i kattvinden på motsatt sida. Men doft har ju en tendens att ta enklaste vägen. Och i den kattvinden ligger inget spångolv

Troligen är det rejält med fukt som trängt ner i konstruktionen under en tid. Dåkan ju allt hända, mögel, dålig lukt. Tror du kommer behöva öppna upp golvet där och kontrollera

Kondens har troligen uppstått när kall luft sugits in utifrån i det då något varmare vindsutrymmet. Hur länge har det pågått? Var det en motsvarande pump innan 470:an?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Den nya pumpen är installerad för 6 år sedan av förr förra ägaren, så man får nästan förutsätta att problematiken har funnits sedan dess…

Har du en planlösning på våningen där rören går ut i fasad? Funderar på vilken vägg ångspärren sitter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.