Centano Centano skrev:
Har du en planlösning på våningen där rören går ut i fasad? Funderar på vilken vägg ångspärren sitter.
Pumpen finns i tvättstugan. Rörgenomföringen är på övervåningen vid röd markering

• Planritning med röd markering vid sovrum 3 där rörgenomföringen är belägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning med markerat rum för tvättstuga. Möjligen plats för pumpen. Övervåningens rörgenomföring markerad i rött.
    Skapa konto
Tog upp ett litet hål bredvid för att se vad som finns under spånet. Någon form utan cellplast isolering?

• Öppet hål i träskiva med isolering under, omgiven av byggmaterial och plastisk massa.
    Skapa konto
  • Uthugget rektangulärt område i spånskiva med synlig vit cellplastisolering under.
    Skapa konto
Lite ofokus på fotot men jag tycker det ser ut som fogskum i bjälklaget.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om det sitter ångfolie eller ångbroms i ytterväggen får du även se till att att genomföringen för rören blir tät, att folien ansluter tätt mot röret. Du får även kolla så det inte blivit kondens på röret i ytterväggen.
Rör med silvertejpad anslutning i vägg med isolering, visar tätning och ångspärr förhindrande av kondens.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Lite ofokus på fotot men jag tycker det ser ut som fogskum i bjälklaget.
Frågan är varför det ligger fogskum där? Har man sprutat och fullt ut runt röret i mellanbjälklaget?

Kommer du åt att se hur det ser ut i mellanbjälklaget på någon annan plats som ligger längre bort från rören? Förresten, vilket år är huset byggt?

Centano Centano skrev:
Om det sitter ångfolie eller ångbroms i ytterväggen får du även se till att att genomföringen för rören blir tät, att folien ansluter tätt mot röret. Du får även kolla så det inte blivit kondens på röret i ytterväggen.
[bild]
Hur kollar jag det utan att skapa ett eventuellt större problem?

Centano Centano skrev:
Kommer du åt att se hur det ser ut i mellanbjälklaget på någon annan plats som ligger längre bort från rören? Förresten, vilket år är huset byggt?
Kanske att jag kan kolla underifrån? Ta bort gipset i taket i tvättstugan? Huset är byggt 1973, men renoverat i omgångar

• Runda ventilationsrör av metall under ett tak, med isolering synlig runt omkring.
    Skapa konto
C Cuppo91 skrev:
Hur kollar jag det utan att skapa ett eventuellt större problem?
Det bör gå att se när du fått bort all fogskum. På ytterväggen där man ser mineralull, sitter det plast framför den?
Mineralull och fogskum på yttervägg med ett plaströr och tejp synliga; frågetecken om plast barriär finns framför mineralullen.
Skapa konto

MultiMan
C Cuppo91 skrev:
Frågan är varför det ligger fogskum där? Har man sprutat och fullt ut runt röret i mellanbjälklaget?
"Fogskum" behöver det ju inte vara. Hela huset kanske är isolerat med PU-skum? Finns företag som utför det professionellt:

Person i skyddsdräkt applicerar isoleringsskum på väggar i ett rum, troligen polyuretanskum används för att isolera mellan trästolpar.
Skapa konto

Klipp från en video jag hittade, i Sverige.

Företag jag hittade, men jag har ingen som helst erfarenhet av dem: https://www.foamking.se/privat/

MultiMan MultiMan skrev:
"Fogskum" behöver det ju inte vara. Hela huset kanske är isolerat med PU-skum? Finns företag som utför det professionellt:

[bild]

Klipp från en video jag hittade, i Sverige.

Företag jag hittade, men jag har ingen som helst erfarenhet av dem: [länk]
Alla övriga delar tycks ha mineralull dock.

Centano Centano skrev:
Det bör gå att se när du fått bort all fogskum. På ytterväggen där man ser mineralull, sitter det plast framför den?
[bild]
Det är diffusionsspärr framför isoleringen i yttervägg och tak

Det är nog inte fel i sig att komplettera med fogskum där man inte kommer åt men jag skulle göra om och isolera rören med armaflex så långt det går. Givet ta till mig råden om allt annat som sagts, bla betr kontroll av ångspärr. Sedan skulle jag även riva upp spånskivorna där fuktskadan är, byta dom samt även det under som troligen är fuktigt

Kolla även så det inte är slagregn mot fasaden/huven som kan läcka in (spola lite på fasaden ovanför huven med trädgårdsslang om du inte är säker på att den är helt skyddad från regn)

Vilket av kanalerna som går nedåt i väggen är det? Inget av dom är ju isolerad i hela sin längd. Ser man en fuktfläck till höger om det högra röret?

Får du stopp på fortsatt kondens och läckage, tar bort dom vattenskadade spånskivorna och ev blöt isolering under dessa så kommer nog resten torka upp. Se då bara till att det kan ventilera så klappa inte på nya spånskivor och isolering i bjälklaget på en gång

K krambriw skrev:
Det är nog inte fel i sig att komplettera med fogskum där man inte kommer åt men jag skulle göra om och isolera rören med armaflex så långt det går. Givet ta till mig råden om allt annat som sagts, bla betr kontroll av ångspärr. Sedan skulle jag även riva upp spånskivorna där fuktskadan är, byta dom samt även det under som troligen är fuktigt

Kolla även så det inte är slagregn mot fasaden/huven som kan läcka in (spola lite på fasaden ovanför huven med trädgårdsslang om du inte är säker på att den är helt skyddad från regn)

Vilket av kanalerna som går nedåt i väggen är det? Inget av dom är ju isolerad i hela sin längd. Ser man en fuktfläck till höger om det högra röret?

Får du stopp på fortsatt kondens och läckage, tar bort dom vattenskadade spånskivorna och ev blöt isolering under dessa så kommer nog resten torka upp. Se då bara till att det kan ventilera så klappa inte på nya spånskivor och isolering i bjälklaget på en gång
Ska jag ta bort befintlig tejp runt genomföringen för att kika innanför ångspärren?

De rören som går upp och genom fasaden är det som ligger till höger (uteluft) och längst till vänster (avluft). Det mörka du ser jämns med röret är där den vita färgen på gipsväggarna slutat. Så det är den gråa gipsen.

Personligen skulle jag:

1. Rensat bort all fogskum och plastfolie runt ventrören.
  2. Ta bort silvertejpen som sitter mellan ytterväggen och spiralslangen.
  3. Kontrollera hur det ser ut i ytterväggen, är det fuktigt eller inte?
  4. Ta bort all fuktskadad spånskiva, samt kontrollera och mäta efter fukt i bjälklaget.
  5. Kontrollera hur långt ner fukten kan ha tagit sig i bjälklaget, finns skador på taket i underliggande rum?
  6. Torka ut bjälklaget och ytterväggen om behov finns, byt ut eventuellt skadat materia.
  7. Byta ut spiralslangen mot ett stelt rör (blir enklare att få till tätning och isolering). Samt se till att det blir ett tätt rör genom hela ytterväggen. Kontrollera även tätning mellan fasad och rör från utsidan.
  8. När spiralslangen byts ut montera en tätningsmanshett på det nya ventilationsröret och ansluta den tätt mot ångspärren. Om tejp behövs för tätning ska den vara avsedd för ändamålet och åldersbeständig. Manschett bör sättas på båda genomföringarna.
  9. Kontrollera fogarna på befintliga ventilationsrör, byt ut tejp vid behov. samt täta anslutning mellan befintligt rör och nya rörstumpar.
  10. Isolera ventilationsrören i hela sin längd med diffusionstät kondensisolering.
  11. (Om sladden som ses gå genom ytterväggen är i drift, säkerställa att den genomföringen blir tät mot ångspärren. Används inte sladden tas den bort och hålet i ångspärren tejpas igen med för ändamålet avsedd ålderbeständig tejp.)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.