Har hört att utside-kondens på täta, välisolerade nybyggefönster är okej, men jag får ändå inte riktigt ihop det:
– Grannarna uppvisar så lite nästan ingen kondens, vi har på nästan alla.
– Endast grannarnas altanräcke i glas har samma mängd kondens.
– Samt, ikväll var det kondens även på de fönster som hade stått på glänt på ovanvåningen.

Fönsterpartierna är generellt stora, men u-värde kring 0,9. Vidare ligger de ganska långt ut i fasaden och inga foder eller liknande finns utan det är en ganska tajt låda till hus (länga/magasinshus) vi byggt.

Forumtrådar verkar eniga om att det är de täta fönstrenas fel – som kyls ner på utsidan snabbare. Tyckte det lät okej, men ändå konstigt att grannhusen uppvisade så mycket mindre tendens till detta, det ena som är mer likt vårat (men fem år gammalt och kanske inte lika bra u-värde) hade ingen kondens alls. Nu när jag kom hem och de fönster på glänt uppvisade lika mycket kondens som de stängda blev jag konfunderad.

Saker som potentiellt skiljer mig mot grannarna:
Kanske tätare fönster. Något mindre utskjutande grejer på fasaden. FTX ventilation (tror jag jag är ensam om). Tror ni det är det som gör det?

M
Kondensen har med skillnaden i temperatur på yttre glasrutan och luften. Blir den svalare än luften finns risk för kondens. En gissning är att dina grannar kanske har en yttre ventilerad glasskiva, dvs ett 2- eller 3-glas-fönster och då kommer ju luft in bakom yttre rutan och hjälper till att hålla den tempererad.

Micke64 skrev:
Kondensen har med skillnaden i temperatur på yttre glasrutan och luften. Blir den svalare än luften finns risk för kondens.
Jo precis, men hur blev det så denna Juli-kväll?

Micke64 skrev:
En gissning är att dina grannar kanske har en yttre ventilerad glasskiva, dvs ett 2- eller 3-glas-fönster och då kommer ju luft in bakom yttre rutan och hjälper till att hålla den tempererad.
Men 2-glas fönster har man väl minst idag? Men hur kommer det in luft bakom den? Gasen i är väl tänkt som isolering?

Redigerat:
Och hur förklarar det att det är mina fönster samt grannens altanräcke i glas (alltså 1-glas) som är imtäckta?

Jag har även min FTX inställd på 17grader dygnet om nu på sommaren. Nått kanske?

M
Det blir nära 100% RH nu när det är kallt och fuktigt på nätterna. På morgonen kommer solen och värmer luften och glaset är lite svalare och därmed får du kondens.

Om du har kallare inne än ute kommer ju glaset förmodligen vara lite kallare än luften och öka risken för kondens.

Medn 2- och 3-glas menade jag de gamla typerna som du kunde öppna mellan glasen, dvs inte kassetter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.