Hej forumet! Hur ska jag lösa det här?

Snickarna har gjort om avluftningen till badrummet och avloppet. Bilden visar en takhuv. I den mynar slang från paxfläkt från toalett, ej dusch, samt avluftningen till avlopp. Den silvriga långt ner är från toaletten. Det grå är vanligt 110 rör från avloppet.

rören kommer i taket precis under. Ovanför garderob. Så passerar inte vinden och kallt utrymme på vägen upp.

Är orolig för att de inte tänkt hela vägen här och att vi kommer få kondensproblem i vinter. Vad tänker ni kloka här på forumet?
- Borde det dras så luften går ut ordentligt?
-Borde det isoleras för att minska risken?
- Ska det vara oisolerat runt rören för att inte isoleringen ska suga fukt?

Tack på förhand för era tankar!

Svart takhuv på ett tak med öppning för avluftning, omgiven av takpannor och bakgrund av bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takhuv på ett tegeltak där avluftningsslangar för badrumsfläkt och avlopp möts under takhuv.
Skapa konto
Toppvy av en takhuv med anslutna avloppsrör, ett silverfärgat och ett grått, utan isolering.
Skapa konto
Utsnitt av takhuv med silverfärgad ventilationsslang och grått avloppsrör mot en svart bakgrund.
Skapa konto
Close-up av en takhuv där ett silverfärgat slangrör och ett grövre grått avloppsrör syns.
Skapa konto
Bild på takhuvans insida med synliga röranslutningar inklusive ett silverfärgat ventilationsrör och ett grått avloppsrör.
Skapa konto
Takhuv med anslutna ventilationsslangar, en silvrig från toaletten och ett grått 110 rör från avloppet, placerade under ett tak.
Skapa konto
Takhuv med anslutning av ventilationsrör från badrumsavluftning och avlopp, sedd ovanifrån.
Skapa konto
Bild på en takhuv med grått avloppsrör och ansluten silvrig paxfläktslang för toalettavluftning.
Skapa konto

Jag kan inte säkert påstå att du kommer att få problem. Jag har lite svårt att se, men visst ser det ut som om eventuell kondens på takhuvens insida, kommer att rinna ned i isoleringen.

Detta hände i vårt 70-talshus när vi installerade en torktumlare. Ventilationen bestod av självdrag från badrum, toalett och tvättstuga. Den enda fungerande ventilationen var från köket, om vi startade fläkten. Det fanns inga tilluftventiler. Kanalerna från badrum och tvättstuga mynnade i en plåthuv som i ditt fall. Torktumlarens utblås placerades strax under ventilen i tvättstugan. Efter en stund ropar hustrun: "Det droppar vatten från taket i köket!" Kondensen,som borde ha letts ut på yttertaket, droppade rakt ned i vindens isolering och letade sig ned genom takpanelen i köket. Nu innebär ju en torktumlare i drift en kraftig fuktbelastning, så i ditt fall med en toalett utan dusch, så är kanske risken inte är så stor. Men i ditt fall skulle jag nog hålla ett ögat på detta.

Hur såg det ut före förändringen? Det ser ju ut som om takhuven har suttit där länge. I vårt fall installerade vi en centralt placerad frånluftfläkt, så nu finns inga kanaler kvar i takhuven.

• Gilla
MagofSweden
  • Laddar…
Tack för tankar. Takhuven har suttit där länge. Det gick tidigare upp två kanaler. En kanal från rum på övervåningen samt en kanal från badrum på nedervåningen, där duschen fanns. I badrummet på nedervåningen satt vi en pax-fläkt som går rakt ut genom väggen istället. Så den delen av ventilationen är borta. Vi använde istället det utrymmet för att lägga avluftning från avloppet när vi gjorde om det i badrum på nedervåning samt gjorde toalett på övervåningen. Där satte vi en pax-fläkt från nya toaletten på övervåningen. Det fanns tidigare ingen toalett på övervåningen så den ventilationen är som sagt ny.

Jag är inne på att peta ner lite isolering i botten, runt rören och sedan klippa till en åldersbeständig plast och tejpa fast runt rören. På så sätt får jag ett "tråg" som samlar upp eventuell kondens och kan kontrollera när det varit lite kallt hur mycket kondens det verkar bli. Och bestämma efter att jag sett hur stort "problemet" är under vintern. Är ju inte säkert det blir något problem alls. Hade det varit kanal från badrummet med dusch hade jag kanske varit mer osäker att skjuta på problemet.

Om någon mer har input så tas det tacksamt emot! :-)

Vi har en liknande huv och där sitter frigolit i toppen vilket jag gissar är för att minska kondens. Däremot har vi två badrumsfläktar som mynnar ut där och jag misstänker att fukt trycka ner på vinden för jag ser tydligt på min fuktmätare när man duschat.

• Gilla
MagofSweden
  • Laddar…
M MagofSweden skrev:
Tack för tankar. Takhuven har suttit där länge. Det gick tidigare upp två kanaler. En kanal från rum på övervåningen samt en kanal från badrum på nedervåningen, där duschen fanns. I badrummet på nedervåningen satt vi en pax-fläkt som går rakt ut genom väggen istället. Så den delen av ventilationen är borta. Vi använde istället det utrymmet för att lägga avluftning från avloppet när vi gjorde om det i badrum på nedervåning samt gjorde toalett på övervåningen. Där satte vi en pax-fläkt från nya toaletten på övervåningen. Det fanns tidigare ingen toalett på övervåningen så den ventilationen är som sagt ny.

Jag är inne på att peta ner lite isolering i botten, runt rören och sedan klippa till en åldersbeständig plast och tejpa fast runt rören. På så sätt får jag ett "tråg" som samlar upp eventuell kondens och kan kontrollera när det varit lite kallt hur mycket kondens det verkar bli. Och bestämma efter att jag sett hur stort "problemet" är under vintern. Är ju inte säkert det blir något problem alls. Hade det varit kanal från badrummet med dusch hade jag kanske varit mer osäker att skjuta på problemet.

Om någon mer har input så tas det tacksamt emot! :)
Hej !
Gammal tråd men provar att fråga ändå. Jag har en liknande lösning som jag är tveksam till, kom du på nåhon lösning?

• Gilla
Lundqvist
  • Laddar…
J Jvt skrev:
Hej !
Gammal tråd men provar att fråga ändå. Jag har en liknande lösning som jag är tveksam till, kom du på nåhon lösning?
Gjorde så som jag skrev i inlägget ovan. Petade ner isolering runt rören och lade ner åldersbeständiga plast som jag tejpade ut. Jag var uppe och kollade förra vintern när det varit minusgrader några veckor och det var inga kondensproblem eller fuktansamling på plasten. Så för våra behov verkar det fungera men lämnar inga garantier för resultatet på en annan konstruktion. Trial and error :rofl:

Tack för återkoppling! Fint att det funkade för dig :)
Jag har ju utloppet från badrummet så där blir mycket kondens så jag valde att sätta på en 90 graders böj högst upp och leda ut det genom sidan på huven för säkerhetskull. Får se hur det funkar men det borde ju vara ok. Till sommaren tar jag nog upp ett hål i väggen istället det är onödigt riskabelt med takgenomföringen när jag ändå har en fuktstyrd fläkt på röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.