Köpte för ett år sedan ett 20-tals hus med delvis källare, delvis krypgrund. Vi visste från början att det fanns behov av dränering (original från när huset byggdes) då det fanns fuktskador på innerväggarna i källardelen. I krypgrunden finns en rejäl avfuktningssystem installerat som håller fuktnivån på 65-70% beroende på årstid. Vi använder inte källaren till annat än att förvara lite vinflaskor (ignorera hyllorna i trä, de ska ut så snart jag orkar).

Vi har haft ett par firmor som varit och kollat och fått lite olika förslag på åtgärder.
- En rekommenderade dränering inom ett par år.

- En annan tyckte vi skulle bygga ut avfuktaren så att den även skulle täcka källaren.

- Den sista tyckte inte vi skulle dränera, utan istället installera element i källaren för att få upp värmen, samt några andra smååtgärder. Avfuktare i källaren rekommenderade de inte då det bara skulle "suga in" fukt genom väggarna och göra mer skada än nytta.

Nu har vi även märkt att vi börjat få väldigt mycket kondens på vattenrören som går mellan värmepump och fläkten på utsidan. Rören är redan isolerade så det känns som det beror på fuktigheten i källaren.

Är det någon här som varit i samma sits, vad valde ni att göra för åtgärd och är det något ni rekommenderar? Källare med synliga vattenrör och fuktskador på väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med fuktskador, betonggolv och trähyllor, tecken på behov av dränering och fuktåtgärder.
Skapa konto

Vi havde samme problem, da vi tog bort vedpannan.
Hade egentlig tænkt att skulle drænere når vi dik bergvarme, men det jag trode var en gjuten betong kælllarvæg viste sig at være en stenmur på ytsidan, med risk for at huset skulle kollapse ved drænnering indsatte jag en varme konvektor og nu holder vi en RF på kring 70.

• Person som gräver vid husgrund med synlig stenmur och jord, med risk för kollaps vid dränering.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Javisst. Hus från 1919 med en mindre källare än ni har och den var ursprungligen matkällare. Den är nu tvättstuga.

Första sensommaren/hösten var den drypande våt. Fuktsommaren förde in varm och fuktig luft som kondenserade överallt. Okunnig som jag var försökte jag vädra bort problemet med öppet fönster men det blev naturligtvis bara värre. På vintern när källaren värmdes (något) så torkade den ur och blev rätt OK.

Lösningen blev en enkel portabel avfuktare. De första veckorna plockade den ut mängder med vatten men efter att litervis avfuktats varje dag så torkade källaren och dess murverk och betong sakta ur. Idag är det en annan källare. Kör avfuktaren ganska regelbundet, går kanske hälften av dagarna. När jag har glömt att tömma den står den stilla några dagar och sen kör vi en tvätt och då sätts den igång för att torka tvätten.

Tittar du rent till den fysikaliska aspekten så löser en avfuktare inte dina problem. Det du vill göra är att värma upp din källare så du håller en hög temperatur där året om (den enkla/billiga lösningen). Alternativ två är dränera och tilläggsisolera utifrån.

Tomture61
För att stoppa fuktvandringen genom källarväggar så är vell platonmatta / dränering på utsidan .
Kvar blir tyvärr golvet .
Men dränering + avfuktare blir vell bra .

Okej.
Upptäckte att vattnet som droppat från isoleringen varit färgat och luktade metall. Testade att gräva lite och upptäckte följande.

Rostig och skadad vattenrör med droppande isolering och tydliga korrosionsskador.
Skapa konto

Verkar vara liknande skick någon meter åtminstone. Hur illa tror ni det är? Ska kontakta VVS på måndag och höra om de kan komma och kolla. Känns väldigt surt då vi lagt en halv förmögenhet på VVS redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.