6 781 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Kompressorn till min frys vill inte starta (Cylinda FB1500A+)
För att citera dynamitharry i Jönssonligan: VILKEN JÄVLA SMÄLL!!electroluxaren skrev:
Nä men skämt åsido, om jag inte hade ett trasigt relä tidigare så kan jag då säga att det har jag nu! Bytte reläet och kopplade in enligt tidigare samt startmotorkondensatorns bruna på ”S” och blåa på nollan. Efter exakt fem minuter efter inkoppling så surrade och knastrade frysen till, blev kolsvart i rummet och säkringen i proppskåpet gick!
Sen började det lukta bränd elektronik… så någonting hände, startreläet fick igenom strömmen men när det hände så blev det kortslutning någonstans. Men det jag inte förstår är varför tar det exakt fem minuter innan kretskortet skickar strömmen till kompressorn, även om jag lägger på snabbinfrysningsläget? Borde den inte känna av temperaturen på en gång och försöka starta kompressorn?
Så nu är nog startreläet ganska rökt, luktar fan om det och jag får ingen genomledning mellan plintar på framsidan och hål på baksidan något mer, känns som att det brann upp saker däremellan.
Men den gröna lysdioden funkar i alla fall!
Edit: Klixon-skyddet är som en maracas nu, rasslar hejvilt när man skakar på det!
Redigerat:
Jag kan inte se att jag skulle kopplat fel på något sätt, fasen är där den ska, nollan sitter på samma plats och samtlig jordning satt på samma plats som tidigare. Det enda som egentligen skiljde sig var just plintarna där startmotorkondensatorn skulle in, men det avhandlade vi tidigare och jag ser inte att det skulle vara fel. Det var precis när kretskortet släpper igenom strömmen det sket sig, dvs när startreläets plint till klixonskyddet fick ström, de fem minutrarna innan det var allt frid och fröjd! Dioderna lyste och jag hade 230V där jag skulle.electroluxaren skrev:
Vad gäller startkondensatorns skick både tidigare och nu vet jag faktiskt inte, kan jag kontrollera det på något sätt?
Jag mäter med min fluke så ser jag kapacitansen direkt man kan ju med ren ohmmätning se att det inte är kortisM Mattetias skrev:Jag kan inte se att jag skulle kopplat fel på något sätt, fasen är där den ska, nollan sitter på samma plats och samtlig jordning satt på samma plats som tidigare. Det enda som egentligen skiljde sig var just plintarna där startmotorkondensatorn skulle in, men det avhandlade vi tidigare och jag ser inte att det skulle vara fel. Det var precis när kretskortet släpper igenom strömmen det sket sig, dvs när startreläets plint till klixonskyddet fick ström, de fem minutrarna innan det var allt frid och fröjd! Dioderna lyste och jag hade 230V där jag skulle.
Vad gäller startkondensatorns skick både tidigare och nu vet jag faktiskt inte, kan jag kontrollera det på något sätt?
Nu har jag ingen Fluke, utan en betydligt enklare Unit 131D och kan gå ner till 200Ohm på ohmmätning. Dock visar den ”OL” när jag mäter mellan brun och blå (kondensatorn bortkopplad från det övriga) och om det beror på själva multimetern eller kondensatorn vet jag inte.electroluxaren skrev:
ingen kortslutning dåM Mattetias skrev:
tveksamt om din multimeter hinner med att mäta men byt polaritet när du mäter då skall den räkna ner och öka igen om det inte är avbrott
Alltså, mäter jag på 200Ohm så får jag ”OL” omgående, även om jag byter polaritet (antar att det är att skifta multimeterns svarta/röda mot kondensatorns bruna/blåa) vid mätningarna. Men vrider jag upp multimetern och mäter på 200MOhm så visar den 0,0 för att till en början öka i små steg om 0,1MOhm och senare öka i steg om 10MOhm. När jag kommer upp till 200MOhm så får jag ”OL” då mätområdet tar slut.electroluxaren skrev:
Om jag då byter polaritet vid nästa mätning så börjar den om från 0,0 och stegar sig upp till 200MOhm som tidigare. Den räknar aldrig ner från någonting, den bara börjar om från noll och ökar.
då har du troligen inget fel i denna i alla fall , mysteriet tätnar...M Mattetias skrev:Alltså, mäter jag på 200Ohm så får jag ”OL” omgående, även om jag byter polaritet (antar att det är att skifta multimeterns svarta/röda mot kondensatorns bruna/blåa) vid mätningarna. Men vrider jag upp multimetern och mäter på 200MOhm så visar den 0,0 för att till en början öka i små steg om 0,1MOhm och senare öka i steg om 10MOhm. När jag kommer upp till 200MOhm så får jag ”OL” då mätområdet tar slut.
Om jag då byter polaritet vid nästa mätning så börjar den om från 0,0 och stegar sig upp till 200MOhm som tidigare. Den räknar aldrig ner från någonting, den bara börjar om från noll och ökar.
Förbaskat… jag ville verkligen att den skulle vara trasig! 75kr på elfa kändes överkomligt, hade kunnat ta två bara för att!electroluxaren skrev:
Någonstans finns ju en gräns för vad man ska lägga ner för summa på att försöka reparera den även om känslan att reparera istället för att slänga och köpa nytt är jäkligt skön!
Ja alltså, jag har typ slut på idéer och komponenter att felsöka. Märkligt ändå att något hände när jag bytte startreläet, dock inget bra som hände, men det vart ju liv i frysen! För en millisekund i alla fall…
Kan kompressorn orsaka kortslutning även om lindningarna är ok? Dvs den bränner klixon-skyddet så fort den får ström och då är startreläet kört.
Man kan lätt tro att det är kortis i lindningen när klixonen går, jag tror att du fått någon sladd fel.M Mattetias skrev:Förbaskat… jag ville verkligen att den skulle vara trasig! 75kr på elfa kändes överkomligt, hade kunnat ta två bara för att!
Någonstans finns ju en gräns för vad man ska lägga ner för summa på att försöka reparera den även om känslan att reparera istället för att slänga och köpa nytt är jäkligt skön!
Ja alltså, jag har typ slut på idéer och komponenter att felsöka. Märkligt ändå att något hände när jag bytte startreläet, dock inget bra som hände, men det vart ju liv i frysen! För en millisekund i alla fall…
Kan kompressorn orsaka kortslutning även om lindningarna är ok? Dvs den bränner klixon-skyddet så fort den får ström och då är startreläet kört.
men för säkerhets skull kan du ju mäta lindningen igen och samtliga stift mot jord
Mellan stiften är det 8,1;13,1;20,7 så det verkar ju stämma någorlunda. Mellan stiften och jord (mätt på jordblecket på ett jordat vägguttag) blir det olika värden beroende på om jag har multimeterns röda på kompressorns stift eller på jordblecket.electroluxaren skrev:
Röd på jordblecket, svart på kompressor:
Pendlar mellan 100-120MOhm för samtliga stift för en mätning. Nästa mätning kan ligga mellan 70-90 och
Svart på jordblecket, röd på kompressor
- Pendlar mellan 160-OL(200MOhm) för samtliga stift. Dock verkar den under en mätning ju längre jag mäter landa på OL utan att gå under det värdet för samtliga stift. Men även här kan den vid nästa mätning ligga mellan 80-100 eller 100-120.
Slutsatsen för mätningarna mot jord är att det är samma värden på varje stift även om värdena kan variera inom olika intervall.
Vad gäller inkopplingen av startreläet kan jag verkligen inte se hur det skulle kunna ha blivit något fel. Jag har granskat alla bilder jag tagit och det enda som skiljer sig mellan reläerna var ju plinten för den blåa från startkondensatorn som inte var separat på den nya.
Gamla startreläet inkopplat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya startreläet inkopplat
Logga in
Skapa konto
Nya startreläet inkopplat, gamla undertill
Logga in
Skapa konto
Båda klixonerna är i alla fall trasiga, så oavsett om jag hittar felkällan så behöver jag ett nytt startrelä för 1000kr (om man inte kan hitta en klixon separat men dessa verkar också kosta en del). Så just nu lutar det starkt mot en ny frys, kanske tar en likadan så finns det lite reservdelar efter att jag demonterat den här så gott det går!
nu är ju kanske inte ditt mätinstrument riktigt tillförlitligt men du skall aldrig ha något värde mellan lindning och jord.M Mattetias skrev:Mellan stiften är det 8,1;13,1;20,7 så det verkar ju stämma någorlunda. Mellan stiften och jord (mätt på jordblecket på ett jordat vägguttag) blir det olika värden beroende på om jag har multimeterns röda på kompressorns stift eller på jordblecket.
Röd på jordblecket, svart på kompressor:
Pendlar mellan 100-120MOhm för samtliga stift för en mätning. Nästa mätning kan ligga mellan 70-90 och
Svart på jordblecket, röd på kompressor
- Pendlar mellan 160-OL(200MOhm) för samtliga stift. Dock verkar den under en mätning ju längre jag mäter landa på OL utan att gå under det värdet för samtliga stift. Men även här kan den vid nästa mätning ligga mellan 80-100 eller 100-120.
Slutsatsen för mätningarna mot jord är att det är samma värden på varje stift även om värdena kan variera inom olika intervall.
Vad gäller inkopplingen av startreläet kan jag verkligen inte se hur det skulle kunna ha blivit något fel. Jag har granskat alla bilder jag tagit och det enda som skiljer sig mellan reläerna var ju plinten för den blåa från startkondensatorn som inte var separat på den nya.
Gamla startreläet inkopplat
[bild]
Nya startreläet inkopplat
[bild]
Nya startreläet inkopplat, gamla undertill
[bild]
Båda klixonerna är i alla fall trasiga, så oavsett om jag hittar felkällan så behöver jag ett nytt startrelä för 1000kr (om man inte kan hitta en klixon separat men dessa verkar också kosta en del). Så just nu lutar det starkt mot en ny frys, kanske tar en likadan så finns det lite reservdelar efter att jag demonterat den här så gott det går!
1000.- för ett startrelä fick du det i en guldask?
sök på
COMBO_UNIT_MH1080Y
COMBO_UNIT_MH1080Y
electroluxaren skrev:
Verkar bara vara för företag, kan inte söka något på den sidan utan att regga mig som även det också bara verkar vara för företag. Efter en snabb googling på COMBO_UNIT_MH1080Y är det ju exakt som original reläet, samt att jag inser att en guldask hade inte varit helt orimligt att kräva!electroluxaren skrev:
Jag måste tyvärr erkänna mig besegrad av min frysbox, jag har kommit så långt jag kan och känner att jag inte vill lägga ner mer pengar på att försöka laga den... även om det tar emot! Nästa steg är själva kompressorn och där tar det stopp, rent fysiskt alltså, finns liksom inga fler smådelar att laga och mäta mer än kompressorns inre delar utöver vad jag redan gjort och det övergår min kunskap. Kan ju prova med slägga och vinkelslip absolut, men det känns som fel väg att gå...
Dock är jag ytterst tacksam för all hjälp och kunskap @electroluxaren bidragit med! Otroligt värdefullt!
Dock är jag ytterst tacksam för all hjälp och kunskap @electroluxaren bidragit med! Otroligt värdefullt!