J Jonas_81 skrev:
Tyder på att det är något med cylindern och ventilerna där kolven bara rör sig och det läker ut där någonstans (bladventilen skulle jag kolla först)
Jag hade isär detdär igår. De enda jag tycka var att två tunna gummipackningar som sitter och tätar kändes lite torra. I övrigt var kolv o cylinder i fint skick. Men du menar att om det är otätt där så går inget tryck ner i tanken, utan blåser takt ut?

V vedklyv skrev:
Instämmer helt med Jonas. Det händer att dom går av och då får man de här symptomen. Så plocka av plastkåpan, ta bort röret, lossa topplocks bultarna, där i topplocket sitter ventilerna. Det finns åtminstone två varianter av de här ventilerna. Den enklaste sorten är bara ett tunt stålblad som sitter fast med en skruv. Den andra sorten är en rund plåtskiva och en fjäder monterad i en hållare som är pressad fast i topplocket.
Jag hade isär detdär igår. De enda jag tycka var att två tunna gummipackningar som sitter och tätar kändes lite torra. I övrigt var kolv o cylinder i fint skick. Men du menar att om det är otätt där så går inget tryck ner i tanken, utan blåser takt ut?

Hur såg ventilerna ut? Eller är det det du menar med "gummipackningar"?

Det är sällan topplockspackningarna pajar. Däremot brukar ventilerna krångla. Satt det någon ventil innanför luftfiltret, det är i så fall insugningsventilen. När du demont. röret, fanns det ngn. innanför där, det finns lite olika utföranden på de här ventilerna.

R RalleB skrev:
Han menar nog kolvring.
Ja kannring är en äldre benämning på kolvring.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja kannring är en äldre benämning på kolvring.
Ja, och när kolven var utsliten, kapade man av dom vid halva hålet för kolvtappen och använde dom som askkoppar.

V vedklyv skrev:
Ja, och när kolven var utsliten, kapade man av dom vid halva hålet för kolvtappen och använde dom som askkoppar
Dom fanns väl i varje bilverkstad vil jag minnas. Vid fikabordet med nakna tjejer på väggen.

Exakt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.