14 949 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
Kompressorn laddar bara upp 2 bar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Är det 2.4 bar på båda manometrarna? Om du vrider den stora röda vänster (motsols) så stängs utgående tryck av. Kolla vilket tryck du får på det vänstra manometret då.
Jag hade en identisk och var en av ventilplattorna i cylindertoppen trasig. Jag fixade till det så att den gick på 2/3 dels tryck men sedan tyckte jag det var för bökigt och den var tung så jag köpte en lite kompaktare som jag bär runt i huset för listspikning.
Jag hade en identisk och var en av ventilplattorna i cylindertoppen trasig. Jag fixade till det så att den gick på 2/3 dels tryck men sedan tyckte jag det var för bökigt och den var tung så jag köpte en lite kompaktare som jag bär runt i huset för listspikning.
Får kolla de när jag kommer hemT Thomas_Blekinge skrev:Är det 2.4 bar på båda manometrarna? Om du vrider den stora röda vänster (motsols) så stängs utgående tryck av. Kolla vilket tryck du får på det vänstra manometret då.
Jag hade en identisk och var en av ventilplattorna i cylindertoppen trasig. Jag fixade till det så att den gick på 2/3 dels tryck men sedan tyckte jag det var för bökigt och den var tung så jag köpte en lite kompaktare som jag bär runt i huset för listspikning.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Modell som jag vet av oljefri så har nylon kolv med en typ gummilapp mitt på kolven för att släppa in lust i cylindern när kolven går ner och sen en bladventil i toppen som släpper igenom komprimerad lust när trycket är större i cylindern än tanken.Dan_Johansson skrev:
Min gissning är att en av dessa "ventiler" gått sönder och inte tätar som dem ska
Sitter detta under svarta kåpan eller nedanför/under röda ratten?J Jonas_81 skrev:Modell som jag vet av oljefri så har nylon kolv med en typ gummilapp mitt på kolven för att släppa in lust i cylindern när kolven går ner och sen en bladventil i toppen som släpper igenom komprimerad lust när trycket är större i cylindern än tanken.
Min gissning är att en av dessa "ventiler" gått sönder och inte tätar som dem ska
Liknande hände min Biltema 3-hästare. Då var det "plåtventilen" i "cylindertoppen" som har spruckit. Jag beställde ny, bytte och sen dess har den gått fint. (det är alltså en tunn plåtremsa mellan kolven och "cylindern").
Den pyser ingenstans. Bara att den inte bygger tryck. Stannar på strax under två bar nu. De var 2,4 när jag började skruva...Z Zakalwe skrev:
Har kollat den o den är jättefin. Ren o fräsch.V vedklyv skrev:Inte slitna kolvringar. På tanken finns en sk. avlastningsventil, oftast kombinerad med backventil, detta för att kompressorn inte ska kunna starta med mottryck, denna brukar kunna jäklas. Demontera den, den kan vara full med skit, eller ha frusit fast, om du har kompressorn förvarad kallt och du inte har blåst ut kondensvattnet ur tanken.
Instämmer helt med Jonas. Det händer att dom går av och då får man de här symptomen. Så plocka av plastkåpan, ta bort röret, lossa topplocks bultarna, där i topplocket sitter ventilerna. Det finns åtminstone två varianter av de här ventilerna. Den enklaste sorten är bara ett tunt stålblad som sitter fast med en skruv. Den andra sorten är en rund plåtskiva och en fjäder monterad i en hållare som är pressad fast i topplocket.J Jonas_81 skrev:
Redigerat:
