Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Är cylindertopoen under den lilla röda knappen eller under den stora röda ratten? Känner mig så jäkla dum på sånthär! Haha!
Under den stora svarta plastkåpan ...
 
Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Är cylindertopoen under den lilla röda knappen eller under den stora röda ratten? Känner mig så jäkla dum på sånthär! Haha!
Lilla röda knappen är on/off-knappen på tryckströmbrytaren.
Den stora röda ratten ställer man in max utgående tryck.
 
Är det 2.4 bar på båda manometrarna? Om du vrider den stora röda vänster (motsols) så stängs utgående tryck av. Kolla vilket tryck du får på det vänstra manometret då.
Jag hade en identisk och var en av ventilplattorna i cylindertoppen trasig. Jag fixade till det så att den gick på 2/3 dels tryck men sedan tyckte jag det var för bökigt och den var tung så jag köpte en lite kompaktare som jag bär runt i huset för listspikning.
 
E de en oljefri kompressor?
de brukar vara uppbyggd på enklare sätt än en med oljesmörjning.
 
J Jonas_81 skrev:
E de en oljefri kompressor?
de brukar vara uppbyggd på enklare sätt än en med oljesmörjning.
Inte en aning. Hur tar jag reda på det?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det 2.4 bar på båda manometrarna? Om du vrider den stora röda vänster (motsols) så stängs utgående tryck av. Kolla vilket tryck du får på det vänstra manometret då.
Jag hade en identisk och var en av ventilplattorna i cylindertoppen trasig. Jag fixade till det så att den gick på 2/3 dels tryck men sedan tyckte jag det var för bökigt och den var tung så jag köpte en lite kompaktare som jag bär runt i huset för listspikning.
Får kolla de när jag kommer hem:)
 
Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Inte en aning. Hur tar jag reda på det?
(y)
 
  • Röd etikett med tekniska specifikationer 1.5 HP, 24L och max 8 bar på maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
(y)
Modell som jag vet av oljefri så har nylon kolv med en typ gummilapp mitt på kolven för att släppa in lust i cylindern när kolven går ner och sen en bladventil i toppen som släpper igenom komprimerad lust när trycket är större i cylindern än tanken.
Min gissning är att en av dessa "ventiler" gått sönder och inte tätar som dem ska
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Modell som jag vet av oljefri så har nylon kolv med en typ gummilapp mitt på kolven för att släppa in lust i cylindern när kolven går ner och sen en bladventil i toppen som släpper igenom komprimerad lust när trycket är större i cylindern än tanken.
Min gissning är att en av dessa "ventiler" gått sönder och inte tätar som dem ska
Sitter detta under svarta kåpan eller nedanför/under röda ratten?
 
Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Sitter detta under svarta kåpan eller nedanför/under röda ratten?
cylindern och motorn är under den stora svarta kåpan
 
Liknande hände min Biltema 3-hästare. Då var det "plåtventilen" i "cylindertoppen" som har spruckit. Jag beställde ny, bytte och sen dess har den gått fint. (det är alltså en tunn plåtremsa mellan kolven och "cylindern").
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Liknande hände min Biltema 3-hästare. Då var det "plåtventilen" i "cylindertoppen" som har spruckit. Jag beställde ny, bytte och sen dess har den gått fint. (det är alltså en tunn plåtremsa mellan kolven och "cylindern").
Den pyser ingenstans. Bara att den inte bygger tryck. Stannar på strax under två bar nu. De var 2,4 när jag började skruva...
 
V vedklyv skrev:
Inte slitna kolvringar. På tanken finns en sk. avlastningsventil, oftast kombinerad med backventil, detta för att kompressorn inte ska kunna starta med mottryck, denna brukar kunna jäklas. Demontera den, den kan vara full med skit, eller ha frusit fast, om du har kompressorn förvarad kallt och du inte har blåst ut kondensvattnet ur tanken.
Har kollat den o den är jättefin. Ren o fräsch.
 
Lindqvist1978 Lindqvist1978 skrev:
Den pyser ingenstans. Bara att den inte bygger tryck. Stannar på strax under två bar nu. De var 2,4 när jag började skruva...
Tyder på att det är något med cylindern och ventilerna där kolven bara rör sig och det läker ut där någonstans (bladventilen skulle jag kolla först)
 
J Jonas_81 skrev:
Tyder på att det är något med cylindern och ventilerna där kolven bara rör sig och det läker ut där någonstans (bladventilen skulle jag kolla först)
Instämmer helt med Jonas. Det händer att dom går av och då får man de här symptomen. Så plocka av plastkåpan, ta bort röret, lossa topplocks bultarna, där i topplocket sitter ventilerna. Det finns åtminstone två varianter av de här ventilerna. Den enklaste sorten är bara ett tunt stålblad som sitter fast med en skruv. Den andra sorten är en rund plåtskiva och en fjäder monterad i en hållare som är pressad fast i topplocket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.