Hej!!

Jag har köpt en "billig" kompressor typ Jula för runt 700:-, 24 l behållare o 2,5 Hk. Det jag undrar är, hur pass viktigt det är att man tömmer tanken på luften, efter att jag använt kompressorn färdigt??
/Crazzy Jazz

• Gilla
HenkeBoy och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft olika kompressorer i tjugo års tid och aldrig tömt dem efter användning inte heller har någon av dem gått sönder.

Mao. den ska inte behöva tömmas efter användning.

Jesca_j skrev:
Jag har haft olika kompressorer i tjugo års tid och aldrig tömt dem efter användning inte heller har någon av dem gått sönder.

Mao. den ska inte behöva tömmas efter användning.
Det skadar ju inte att dränera ut vattnet ur tanken när man har använt kompressorn färdigt

Tja, jag försöker komma ihåg att tömma den dagligen,verktygen mår mycket bättre med ren luft.

/Kent

Ren luft?

Har den som är kvar i kompressorn från igår blivit smutsig på något vis? Eller menar du fukten?

Luftfilter tar hand om den mesta smutsen och vattenavskiljaren tar hand om den mesta fukten just för att man inte ska behöva tömma så ofta.

Visst, man behöver ju tömma tanken på vatten emellanåt men inte varje gång man använt den.

Inte ska man tömma kompressorn på luft, det är ju bara ett plus om de finns luft i tanken när man behöver den, inte minst om det är en liten kompressor, däremot ska man tömma den på kondensvatten då och då annars följer det till slut med ut i luftslangen.

Hej!!

Tack för alla svar.

/CrazzyJazz

Jag fick just en sån liten kompressor i present. Kan man driva en spikpistol med den, eller räcker inte flödet? Isåfall, hur stor? 50mm, 90mm? Beror det på hur många spik i minuten man trycker i, eller kroknar den direkt?

Den duger alldeles utmärkt till Dyckert pistoler. Spikar upptill 50mm dyckert utan problem.

Det går att driva även stora spikpistoler med en liten kompressor. Spikpistoler drar väldigt lite luft i jämförelse med andra tryckluftsverktyg som tex borrmaskiner. Ett tips jag absolut vill förmedla är att kompletta kompressorn med en dimsmörjare. Spikpistolerna fungerar *mycket* bättre då.

Just det med dimsmörjare diskuterade jag med en DW-säljare förra månaden och han avrådde. Det räcker att släppa i _en_ droppe olja i luftintaget på morgonen,även om man kör hela dagen.
För mycket olja kunde tydligen medföra problem.
Sen beror det nog mycket på vilken olja man använder, därär gummin i en spikpistol som tydligen inte är avsedda att tåla alla oljor.
Tror man skall kolla med sin leverantör så man inte sabbar packningar mm.

/Kent

Det räcker inte med en droppe på morgonen, det kan jag intyga. Inte ens på DeWalt.

Jag köpte Sencos verktygs-smörjmedel på sprayflaska när jag köpte min spickpicka. På burken står det att man ska spraya in i pistolens luftmunstycke i 5 sekunder efter varje drift-timme.

/Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.