Om du lossar rören från de vertikala grova rörstumparna, som går ned mot ramtanken, så har du kopplat loss tankarna iaf.

Det syns inte riktigt på bilderna, men det vara en kompressor som går på konstantvarv, som har en tryckvakt som bryter luftmatningen när tryck är rätt. Monstervolym iaf... :P

Jag tror det är avlastningen, eller en vippbrygga på någon cylinder som inte fungerar, så att en cylinder inte kan evakuera luften till tank, och då orkar motorn inte vrida runt kompressordelen längre.
Helt klart är det enklaste att kränga av remmarna och prova därifrån, håller med övriga om det.

Sen bör du även montera nya luftfilter, de som sitter är inte direkt effektiva. Fördelen är renare luft och ljudnivån får du också ner en hel del. Dessa gamla kompressorer är i stort sett outslitliga bara man sköter dem och byter olja då och då.

Hej, har nu laddat upp några fler bilder - kanske nån som kan tala om var sjutton man skall smörja nånstans :)
Har även lossat kilremmar och startade elmotoron och den spann som en katt. Alltså bör väl felet ligga i att drivhjulet för kompressorn är för trögt.
Jag kunde dra det för hand men det är lite trögt i vissa lägen, samtidigt som det låter lite i filteröppningarna. ;)
Nya filter finns på t ex Biltema? Universaltyp?
Fast innan jag köper så måste jag få apparajten att snurra ...:confused:
Jimmy

• P4070006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4070007.jpg
    Skapa konto
  • P4070008.jpg
    Skapa konto
  • P4070009.jpg
    Skapa konto
Lite OT, men de gamla semko17-donen har många liv på sitt samvete, så se till att byta ut dom mot de modernare och betydligt säkrare CEE-donen

På bild nummer två i ditt inlägg (18) så ser man två oljepluggar (en större och en som det ser ut mycket mindre dito längre ner). Är nästan säker på detta är påfyllning respektive avtappning av smörjolja till kompressorhuset. skruvar du av den övre (större) óch tittar i hålet så skall där finnas olja. För att byta olja så öppnar man den nedre (mindre) och tappar ut den gamla oljan, sätter i skruven igen och fyller på i det övre tills oljan är i underkant av hålet/gängorna i det övre hålet).

På bild 3 ser det ut att vara en skyddshätta över en smörjnippel, där trycker man i så fall i smörjfett med spruta tills det syns nere vid hjulaxeln.

Hur pass "trögt" går den ? Är den lätt att snurra då den inte möter motstånd (övre läget då den komprimerar luften och du hör ljud) ?

Som tidigare inlägg beskriver kan det vara avlastningen eller en vippbrygga som hängt sig, är du hyfsat händing så kan ta av topplocken och inspektera/rengöra dessa vilket kan hjälpa om det är mycket smuts/skräp. Då kan du även inspektera cylinderväggarna och kolvarna och se vilket skick de är i.

Tack för alla svar!
OK jag har öppnat upp lite som ni ser av bilderna. Finns lite tunn film av fett i cylindern plus lite sot i cylinder och på topplock, men i det ställe där man skall fylla på fett fanns inget, ej heller kom det ut något i avtappningsöppningen under. Brist på fett ?:cool:
SAE10 står det på märkplåten, vad köper jag, var? Är det i form av fast fett eller är det flytande?
Jag har en del sånt hemma men det är ju sågkedjeolja, 2 taktsolja, transmission fluid, motorolja, universalfett osv men jag gissar att inget av detta är lämpligt?:confused:

• P4090001.jpg
    Skapa konto
  • P4090002.jpg
    Skapa konto
  • P4090003.jpg
    Skapa konto
  • P4090004.jpg
    Skapa konto
Vippbrygga...var hittar jag den för att kolla?

Rengöring av cylindern, bara att torka ur där man kommer åt smuts? Inklusive topplocket?

Jimmy

Kan tillfoga att i öppningen som syns i bild 4090003 ovan så är där ca 1 mm gråsvart olja med konsistens som ja hemmagjord chokladsås:),varm som flyter ganska lätt men inte så lös som vatten. Hur mycket skall det vara tro, inget rinner ut i den nedre avtappningskranen i vart fall.:confused:

Rengör topplock med t.ex lacknafta och en tandborste för att komma åt överallt, ta även kanalen från insug och utblås. Kolla även av bladfjädrarna (Om det sitter sådana, de funkar som ventiler) så att dessa är rena. Kan även sitta packningar vid bladfjädrarna som eventuellt behöver bytas ut.
Cylindern torkar du av så större föroreningar försvinner (brukar sitta vid vändpunkten).

På bilden av cylindern verkar den den frisk, kan inte se några skrapmärken. När du rengör cylindern så känn längs ytan så den verkar jämn och fin utan hack eller linjer.

Som ny olja kan du köra med en hel eller delsyntetisk Sae10-30 motorolja, men jag rekommenderar dig att köpa riktig kompressorolja, tillverkaren av din kompressor vet nog exakt vilken som lämpar sig för din:

http://www.biab-tryckluft.se/service/kompressorolja

Nu när du väl tagit av topplocken, går det lätt att vrida axeln så är iallafall lagerna troligtvis okej.
Om du tar i och snurrar på axeln kan du även höra om lagerna är slitna, för de lite väsen kan det vara idé att byta dem när du ändå har isär kompressorn.

Kanske är avtappningen igensatt av tjock trög olja, testa och stick in ståltråd och se om du kan trycka in den och rensa. Häll ut så mycket olja du kan, rengör sen botten med lacknafta och skölj rent, se om det lilla hålet är avtappning och försök rengöra det med. Stämmer min teori angående påfyllnad/avtappning så
tror jag du skall fylla på i påfyllnadshålet tills oljenivån är i höjd med första gängan i botten. Du kan ju alltid kolla med Biab för säkerhets skull, finns kanske nån kvar där som vet hur mycket olja det skall fyllas på.

Av din beskrivning på oljan tror jag den inte är bytt på rätt många år, det var nog dags med en liten service...:D

Redigerat:
Motorolja behöver innehålla en del additiver som kan hålla smärre mängder sot, fukt och andra förbränningsrester lösta i oljan. Det behövs inte i en kompressor varför kompressorolja kan göras billigare. Eftersom additiverna inte gör någon skada så kan du lika gärna som kompressorolja använda den billigaste motorolja du kan hitta.

Erik

Ok tack för era många svar! Jag skall försöka få lite tid och fortsätta med de åtgärder som föreslagits. Det där med bladfjädrar hajar jag inte riktigt? Var sitter de i så fall?
Återkommer sen med besked om hur jag lyckats:) (misslyckats?:()

Bladfjädrarna brukar sitta i topplocket och funkar som ventiler, ena sidan (insugssidan)släpper in luft under sugfasen och stängs under tryckfasen. de på andra sidan (kompressorsidan) gör precis tvärtom. Om dessa inte öppnar/stänger som de skall kan du få mottryck och det kan skapa precis det problem du upplever.
Nu är jag inte säker på vilken sorts ventiler/bladfjädrar du har, det kan skilja beroende på ålder och konstruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.