Har en Electrolux-frys från julen 2012.
Nu startar inte kompressorn och tempen är runt nollan inne i frysen. Fläkten går.
Det låter som att ett relä vid kompressorn brummar till varannan minut utan att kompressorn går igång.
Jag har läst i en gammal tråd om byte av konding på kretskortet som möjlig lösning och bygling av stiften för att testa kompressorn.

Någon som kan tipsa? Typskylt på en Electrolux-frys med tillverkningsinformation och serienummer synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp på en Electrolux-frys med synliga ledningar och komponenter, indikativt för felsökning av kompressorproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är kris kan du ju testa att dunka till kompressorn i samband med startförsöken. Andra typer av motorer har jag erfarenhet av att de kan "fastna" i ett läge där startströmmen inte räcker för att börja dra runt i startögonblicket. Daskar man till motorn kan den gå igång. Helst ska man få till en rotation av motorn, men det blir ju svårt i en frys...

P
du har en kinesisk inverterstyrd kompressor så det är bara kompressor byte som hjälper

N NickeE67 skrev:
Har en Electrolux-frys från julen 2012.
Nu startar inte kompressorn och tempen är runt nollan inne i frysen. Fläkten går.
Det låter som att ett relä vid kompressorn brummar till varannan minut utan att kompressorn går igång.
Jag har läst i en gammal tråd om byte av konding på kretskortet som möjlig lösning och bygling av stiften för att testa kompressorn.

Någon som kan tipsa?[bild][bild]
Hej

Löste du det på något sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.