OBS rubriken skulle vara 'som inte startar'. Kan inte redigera ...sorry

Hejsan!
Min gamla kompressor har gått i flera år men nu har den börjat konstra. Elmotorn startar men den går antingen bara några sekunder och drar då runt kompressordelen med två kilremmar, stannar sedan. Eller så brummar den bara och rör sig inte alls. Luktar lite bränt (gummi?). En 10 A säkring går ibland. Elanslutningen sker via en gammaldags handske, platt grå historia.
Jag kan noll om sånt här men skall man smörja någonstans så att hjulen går lättare eller nåt?
Skall nåt vad gäller kompressorn smörjas?
Maskinen ser ut att vara nåt från 70-80-tal. Grön och med två 'cylindrar', går på två hjul och kan köras med handtag.
Kan nog lägga upp bilder om det behövs.
Nån som kan tipsa?
Jimmy

Är det alltid samma säkring som går? Det kan vara motorn som är slut i så fall.

Snurrar den åt rätt håll? Om kompressorn snurrar åt fel koll kommer den att komprimera som vanligt. Dock kan det finnas en oljepump i kompressorn som inte gör vad den skall om rotationsriktningen är fel. Då har kompressorn gått med bristfällig smörjning.

Erik

Gärna bild, men lutar åt en kass motor om det inte skulle kunna vara så enkelt att en kabel i handsken har lossnat...

Ok tack! Ska kolla om jag kan få upp bilder men först kolla handsken. Hur ser jag om den snurrar åt rätt håll?
Har även öppnat en liten skruv där det finns en liten stålkula i hylsan, vad kan det vara för nåt?
Jimmy

Kolla tryckströmbrytaren och ev motorskydd också när du ser över handsken, även anslutningen på motorn kan ju ha lossnat eller glappa.

Detta med rätt håll är inte säkert att det spelar roll för alla kompressorer, men jag har råkat ut för det en gång. Om den drivs med kilremmar är det ofta fläktvingar på remskivan för kylningen. I så fall skall den snurra så att det blåser mot cylindrarna. Stålkulan och platsen där den sitter får du nog fota för att få bra svar.

Erik

Kolla även säkringarna så att det är tre faser i uttaget, har man bara två så står den bara och brummar.

/Kent

Har du haft andra eljobb hemma så du har fått faserna vända ? Detta märks endast på trefas-prylar. I övrigt skall du byta ut din platta handske mot en rund. De platta är i metall och lossar fel tåt i dessa kan de bli strömförande och livsfarliga.

kolla även att avluftningen fungerar, så den inte startar i mottryck.
Kan kollas genom att lossa anslutningen på blocket, mot tanken, och sen starta.
Obs, gör detta i trycklöst tillstånd!!

//erik

Tack för svar allihopa! Jag har nu kollat spänning in från handsken; 400 V mellan faser och 230 mot jord. Kollat anslutningar som såg ok ut i handske, motorskydd och kontaktdosa på motorn.
Lossat kåpa på motorn och luktat men luktar inte bränt i vart fall.
Finns en skylt som säger att man skall kolla smörjoljenivån, var vet jag inte. Försöker ladda upp bilder så kan ni se om det går att komma vidare. Först startar den och går någon dm eller så, sen stannar den och brummar.
Det här med mottryck kanske kan vara värt att checka. Förstår inte riktigt hur du menar Erik men kanske bilden hjälper för att jag skall förstå bättre? Knepigt det här...

Kompressorn heter BIAB; Bergslagens Industri AB

• P3300001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3300002.jpg
    Skapa konto
  • P3300003.jpg
    Skapa konto
  • P3300004.jpg
    Skapa konto
  • P3300005.jpg
    Skapa konto
Kan tillägga att när den tidigare har funkat så har den efter avstängning väst lite och sen kommer det inom en halv minut eller så ett ljud som en snabb trumpetstöt ;-) Normalt? Luften som går ur?

Samt att i bild nr 2 så ser man en liten mörk rund historia i nederkant av bilden, där finns i den hatten om man lossar en stålkula. I samma bild finns i överkant en tryckvisare, till hö om den finns en kolonn med nån form av låsmutter. Nåt för smörjoljan? Vågar inte riktigt bara hälla i olja lite var som helst....

Kräng av remmarna och kör motorn separat.Då vet du om motorn är just.Dra runt remskivan på kompressorn för hand.Då känner du om den har beckat ihop.
Förmodligen är det avlastarventilen du hört.
Tänk på att göra tanken trycklös om du skall skruva ur nåt.

Hur känns den om du försöker vrida runt den för hand? Har den stått still länge? Om den går trögt att dra runt kan du prova att ta bort kilremmarna. Går motorn, kompressorblocket eller båda trögt? Startar motorn obelastad?

På den andra bilden ser det ut som en smörjnippel ovanför ingående axel. När senast pumpade du in fett där?

På översta bilden skulle det kunna vara en nivåplugg för olja som syns långt ner på kompressorblocket. Om så är fallet kan du öppna och se om olja är fyllt upp till kanten.

Om den är gammal och har stått still länge skulle det kunna vara oljan som blivit så seg att den inte orkar runt. Spontant skulle jag gissa att den är från 50 - 60-tal. Det finns en märkplåt både på motorn och kompressorblocket. Ger någon av dessa ett årtal?

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.