13 570 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
Kompressor - MEEC
Hej!
Jag har tänkt att köpa mig en kompressor för att kunna göra enklare arbeten såsom fylla bildäck/cykeldäck, kontrollera lufttryck, renblåsning osv. Inga tyngre saker direkt. Dock så vet jag inte hur mycket kraft det krävs av kompressorn för att kunna pumpa bildäck utan att det tar halva dagen. Vad gäller spikpistol etc så har jag förstått att detta inte kräver någon större kompressor direkt.
Jula har nyligen öppnat en butik i stan och kampanjar ut en av deras mindre varianter, en 8 liters kompressor från MEEC för 499:-.
Länk:
http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012
Duger den för att täcka mitt behov? Den har som sagt en 8 liters tank, Avgiven luftmängd 100 liter/min, manometer, reduceringsventil, säkerhetsventil, backventil samt dräneringsventil.
Jag har även sneglat på deras lite större modell:
http://www.jula.se/kompressor-24-l-200011
Den har en avgiven luftmängd på 126 liter/min och 24 liters tank men den är däremot större och tyngre vilken inte gör den lika portabel. Vet dock inte om den har reduceringsventil om det nu är bra att ha.
Vad tror ni? Vore tacksam för tankar och ideér!
Om någon har några bättre förslag så är jag öppen för det men inte rikare tyvärr.
Tack på förhand!
Mvh.
Jag har tänkt att köpa mig en kompressor för att kunna göra enklare arbeten såsom fylla bildäck/cykeldäck, kontrollera lufttryck, renblåsning osv. Inga tyngre saker direkt. Dock så vet jag inte hur mycket kraft det krävs av kompressorn för att kunna pumpa bildäck utan att det tar halva dagen. Vad gäller spikpistol etc så har jag förstått att detta inte kräver någon större kompressor direkt.
Jula har nyligen öppnat en butik i stan och kampanjar ut en av deras mindre varianter, en 8 liters kompressor från MEEC för 499:-.
Länk:
http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012
Duger den för att täcka mitt behov? Den har som sagt en 8 liters tank, Avgiven luftmängd 100 liter/min, manometer, reduceringsventil, säkerhetsventil, backventil samt dräneringsventil.
Jag har även sneglat på deras lite större modell:
http://www.jula.se/kompressor-24-l-200011
Den har en avgiven luftmängd på 126 liter/min och 24 liters tank men den är däremot större och tyngre vilken inte gör den lika portabel. Vet dock inte om den har reduceringsventil om det nu är bra att ha.
Vad tror ni? Vore tacksam för tankar och ideér!
Om någon har några bättre förslag så är jag öppen för det men inte rikare tyvärr.
Tack på förhand!
Mvh.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Med det användningsområdet som bla inkl renblåsning så skulle jag definitivt välja den större modellen med 24 l tank och något större genomflöde. Även den är en liten modell, så du klarar inga verktyg annat än spikpickor möjligen, men knappast några roterande verktyg. Man kan inte ha för stor kompressor (jo möjligen om man ska flytta den ofta).
Jag har en 24 liters oljefri som går hyggligt tyst från Duabhuset, tror jag betalade precis över en tusenlapp för den.
När det gäller kompressorer tycker jag att man ska ta en större än vad man har behov av. Dels för att den inte ska gå igång så ofta och dels för att det är lätt att inse att tryckluft är toppen och att man sedan inte har kapacitet nog till verktygen man köper. Men en liten är absolut bättre än ingen!
Är det inte akut behov ä det kanske en god ide att vänta till rean drar igång, brukar kunna gå att hitta bra paket med lite verktyg bundla med kompressorn.
När det gäller kompressorer tycker jag att man ska ta en större än vad man har behov av. Dels för att den inte ska gå igång så ofta och dels för att det är lätt att inse att tryckluft är toppen och att man sedan inte har kapacitet nog till verktygen man köper. Men en liten är absolut bättre än ingen!
Är det inte akut behov ä det kanske en god ide att vänta till rean drar igång, brukar kunna gå att hitta bra paket med lite verktyg bundla med kompressorn.
Jag har MEECs 8L variant. Jag har inte hittills upplevt den som otillräcklig för att pumpa bildäck eller blåsa rent saker, men något kraftpaket är det inte. Kvaliteten verkar inte vara någon höjdare, men det är den knappast på 24L varianten heller.
Erik
Erik
Jo, pumpning och lite blås funkar med en liten, men inte så mycket mer.
Min erfarenhet är att för lite extra pengar kan man få mycket större användningsområde.
Men som sagt, en liten är absolut bättre än ingen!!!
Min erfarenhet är att för lite extra pengar kan man få mycket större användningsområde.
Men som sagt, en liten är absolut bättre än ingen!!!
Anden213, jag kan inte se att vi säger emot varandra. Om man inte behöver den till mer än renblåsning och däckpumpning är det bortkastade pengar att satsa på en större. Dessutom blir det ett större åbäke att förvara och transportera. Den lilla MEEC-kompressorn har inte ens hjul. Den har ett bärhandtag. Det är enkelt och smidigt gjort att flytta den dit där man behöver den. Inklusive att slänga in den i bakluckan på bilen. Det gör man inte med din grannes 300-liters.
Erik
Erik
Upp till 25l kan man säga att ett kompressor är portabel vilket eg betyder att ska man bara ha en kompressor så är en runt 25l o minst 2,5hk bästa kompromissen.
Men bästa lösningen är väl största möjliga stationär och en liten typ 6-10l portabel.
Men bästa lösningen är väl största möjliga stationär och en liten typ 6-10l portabel.
Avemo, nej vi säger inte emot varandra - jag formulerade mig lite oklokt, sorry.
Portabiliteten i en liten är såklart ett stort plus. jag flyttar inte min 24 liters ofta, drar hellre skarvslang.
(Grannens är det definitiv inte tal om att ens tänka på att flytta. Den är dessutom 100% overkill för de allra flesta)
Portabiliteten i en liten är såklart ett stort plus. jag flyttar inte min 24 liters ofta, drar hellre skarvslang.
(Grannens är det definitiv inte tal om att ens tänka på att flytta. Den är dessutom 100% overkill för de allra flesta)
Håller med Benjamin, har man möjligheten så är en 100-200 liters till blästring, lack och med fast montering till allehanda jobb. Plus en liten bärbar 8 liters som kan tas med, köras dyckerpistol mm
Själv har jag en stor atlas i verkstan. En 25liters till spikpistol i snicken som går att ta med och spika mm
En stark o lite mer påkostad 25 liters må vara en bra kompromiss
Själv har jag en stor atlas i verkstan. En 25liters till spikpistol i snicken som går att ta med och spika mm
En stark o lite mer påkostad 25 liters må vara en bra kompromiss
Jag säger inte emot någon. Jag försöker bara peka på att om man inte skall hålla på med sprutmålning eller blästring utan som orsla skriver bara ha den till däckpumpning och renblåsning så räcker det utmärkt med en klen och billig 8 liters.
Erik
Erik
Klicka här för att svara