1 108 läst ·
28 svar
1k läst
28 svar
Kompostkvarn som tar småris?
Har du möjlighet att hyra en valsmaskin/kompostkvarn på Hygglo så är det en bra insteg till att uppfatta maskinens storhet och brister.
Jag läste om Bosch "turbinmaskin", men förstår inte den konkreta skillnaden jämfört med andra maskiner. Hittade varken hur många DB maskinen låter, varvtal eller hur det som klipper är utformat.
Jag läste om Bosch "turbinmaskin", men förstår inte den konkreta skillnaden jämfört med andra maskiner. Hittade varken hur många DB maskinen låter, varvtal eller hur det som klipper är utformat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 140 inlägg
En annan grej med valskvarnen är att klippet även pressas sönder så att nedbrytarna kommer åt mellan fibrerna snabbare.
Har själv haft en stor hög som började ryka när nedbrytningen skenade. Detta var ett stort problem när fliseldningen kom igång i början av 80-talet.
Har själv haft en stor hög som började ryka när nedbrytningen skenade. Detta var ett stort problem när fliseldningen kom igång i början av 80-talet.
Jag har kollat Hygglo, men jag bor i ett område där det i princip inte finns någon som hyr ut via Hygglo överhuvudtaget. Tänker att jag själv kanske kan hyra ut istället. Jag lät AI göra en jämförelse eftersom jag hittade inte heller alla uppgifter...Unikt namn skrev:
Har du möjlighet att hyra en valsmaskin/kompostkvarn på Hygglo så är det en bra insteg till att uppfatta maskinens storhet och brister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
| Egenskap | Bosch AXT 25 TC | Makita UD2500 |
|---|---|---|
| Skärsystem | Turbin (unik Bosch-lösning) | Vals (klassisk “silent shredder”) |
| Effekt | 2500 W | 2500 W |
| Max grendiameter | ca 45 mm | ca 45 mm |
| Varvtal | ca 40 rpm | ca 40 rpm |
| Matning | Självmatande (mycket effektiv) | Självmatande |
| Kapacitet | Mycket hög | Hög |
| Känslighet för stopp | Mycket låg | Låg–medel |
| Uppsamlare | 53 liter | ca 67 liter |
| Vikt | ca 30,5 kg | ca 27–28 kg |
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 140 inlägg
2500W är lite mer än vad ett normalt uttag med 10A säkring klarar. Nu belastar kvarnen inte med 11A mer än temporärt så,det är inget större problem men kan vara bra stt känna till om gruppen i elcentralen delas med annan förbrukare
Kan räcka med att byta till en C-karaktär med lite tur, för högtryckstvätt räckte det för mig.Johan Gunverth skrev:
Kan inte mycket om el, men fastigheten är min egen med egen elcentral och enligt avtalet med energibolaget så har jag 20A.Johan Gunverth skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Jag har 16A enfas men fastnar något grovt brukar säkringen lösa ut. Då får man backa kvarnen när man återställt säkringen.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 140 inlägg
Jag valde själv en 2200W kvarn när jag köpte min. Hade då innan lånat en 2500W som drog den separata 10A-säkringen lite väl ofta om man körde fast för länge. Det händer i princip aldrig med den klenare maskinen också i samma uttag. Oftast körs den på uttag med 16A och båda modellerna hade troliigtvis funkat lika bra där.imported_Benno skrev:
Såja, nu har elektrikern bytt säkringen till C13. Tur att jag fick den responsen av dig för det hade jag noll koll på... Hade nog bara blivit skitirriterad på att jag köpt en dyr kompostkvarn som stannar hela tiden och slår av strömmen – utan att riktigt förstå sammanhanget.Johan Gunverth skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden