Unikt namn
Har du möjlighet att hyra en valsmaskin/kompostkvarn på Hygglo så är det en bra insteg till att uppfatta maskinens storhet och brister.

Jag läste om Bosch "turbinmaskin", men förstår inte den konkreta skillnaden jämfört med andra maskiner. Hittade varken hur många DB maskinen låter, varvtal eller hur det som klipper är utformat.

En annan grej med valskvarnen är att klippet även pressas sönder så att nedbrytarna kommer åt mellan fibrerna snabbare.
Har själv haft en stor hög som började ryka när nedbrytningen skenade. Detta var ett stort problem när fliseldningen kom igång i början av 80-talet.

P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du möjlighet att hyra en valsmaskin/kompostkvarn på Hygglo så är det en bra insteg till att uppfatta maskinens storhet och brister.

Jag läste om Bosch "turbinmaskin", men förstår inte den konkreta skillnaden jämfört med andra maskiner. Hittade varken hur många DB maskinen låter, varvtal eller hur det som klipper är utformat.
Jag har kollat Hygglo, men jag bor i ett område där det i princip inte finns någon som hyr ut via Hygglo överhuvudtaget. Tänker att jag själv kanske kan hyra ut istället. Jag lät AI göra en jämförelse eftersom jag hittade inte heller alla uppgifter...

Jämförelsetabell över Bosch AXT 25 TC och Makita UD2500 trädgårdskvarnar med detaljer om skärteknik, ljudnivå, kapacitet och byggkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EgenskapBosch AXT 25 TCMakita UD2500
SkärsystemTurbin (unik Bosch-lösning)Vals (klassisk “silent shredder”)
Effekt2500 W2500 W
Max grendiameterca 45 mmca 45 mm
Varvtalca 40 rpmca 40 rpm
MatningSjälvmatande (mycket effektiv)Självmatande
KapacitetMycket högHög
Känslighet för stoppMycket lågLåg–medel
Uppsamlare53 literca 67 liter
Viktca 30,5 kgca 27–28 kg

2500W är lite mer än vad ett normalt uttag med 10A säkring klarar. Nu belastar kvarnen inte med 11A mer än temporärt så,det är inget större problem men kan vara bra stt känna till om gruppen i elcentralen delas med annan förbrukare

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
2500W är lite mer än vad ett normalt uttag med 10A säkring klarar. Nu belastar kvarnen inte med 11A mer än temporärt så,det är inget större problem men kan vara bra stt känna till om gruppen i elcentralen delas med annan förbrukare
Kan räcka med att byta till en C-karaktär med lite tur, för högtryckstvätt räckte det för mig.

P
Kan inte mycket om el, men fastigheten är min egen med egen elcentral och enligt avtalet med energibolaget så har jag 20A.

P
A AndersS skrev:
Kan räcka med att byta till en C-karaktär med lite tur, för högtryckstvätt räckte det för mig.
Det var grekiska för mig... :-)

P pimage skrev:
Kan inte mycket om el, men fastigheten är min egen med egen elcentral och enligt avtalet med energibolaget så har jag 20A.
Det avser säkringar i din elcentral till eluttag där du ansluter ev. kompostkvarn.
Du anger abonnemang och dess huvudsäkringar.😉

P
A AndersS skrev:
Det avser säkringar i din elcentral till eluttag där du ansluter ev. kompostkvarn.
Du anger abonnemang och dess huvudsäkringar.😉
Edit: inser att det är 10 A.

Ups... kan jag få lite hjälp med tolkning? 8+9 är uttagen som jag kommer att använda med planerar att använda till kompostkvarnen.
Elcentral med flera säkringar, varav säkringarna 8 och 9 är markerade för användning med en kompostkvarn enligt handskriven text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du har C på alla dina, dvs de är "tröga" och klarar maskiner som drar mera i ström när de startas.
Behöver mera startström av motor, men sedan mindre när den snurrar (enkelt förklarat).

P
A AndersS skrev:
Du har C på alla dina, dvs de är "tröga" och klarar maskiner som drar mera i ström när de startas.
Behöver mera startström av motor, men sedan mindre när den snurrar (enkelt förklarat).
Men så bra! Då testkör jag innan och hoppas jag slipper kalla på elektriker...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har 16A enfas men fastnar något grovt brukar säkringen lösa ut. Då får man backa kvarnen när man återställt säkringen.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har 16A enfas men fastnar något grovt brukar säkringen lösa ut. Då får man backa kvarnen när man återställt säkringen.
Jag valde själv en 2200W kvarn när jag köpte min. Hade då innan lånat en 2500W som drog den separata 10A-säkringen lite väl ofta om man körde fast för länge. Det händer i princip aldrig med den klenare maskinen också i samma uttag. Oftast körs den på uttag med 16A och båda modellerna hade troliigtvis funkat lika bra där.

P
Såja, nu har elektrikern bytt säkringen till C13. Tur att jag fick den responsen av dig för det hade jag noll koll på... Hade nog bara blivit skitirriterad på att jag köpt en dyr kompostkvarn som stannar hela tiden och slår av strömmen – utan att riktigt förstå sammanhanget.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.