Hej,
Vi köpte i förra året ett hus med stora altanytor i olika etapper där det är lagt komposittrall.
Trallen har på alla ställen krympt och där med orsakat glipor. På vissa ställen så pass mycket att den inte har stöd under och man trampar igenom.

En tanke jag har är att bredda reglarna under, skjuta ihop trallen och sätta en ram vid ändträt för att få ihop det. Det finns även en hel del överbliven trall i krypgrunden vilket är positivt.

Är det vanligt att komposittrall beter sig på det här viset?
Kommer det krympa/expandera igen?
Vad säger ni som kan?

Tack på förhand!

• Komposittrall med synliga glipor och krympning på en altan, skuggor av omgivningen syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komposittrall med märkbara glipor och en bräda som fallit ner på grund av krympning.
    Skapa konto
  • Komposittrall med tydligt krympna delar och glipor på en altan.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Litegrand av vitsen med komposit är att det ska vara dött. Att det alltså inte ska krympa eller förstöras av väder och vind. Men jag ser inga inga stöd under skarvarna överhuvudtaget, så min misstanke är att problemet ligger i den undre konstruktionen.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Det måste ju vara en regel vid skarvarna väl?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
Komposittrall som lagts i 30 grader på fel sätt.

Inte mkt rätt med den där monteringen. Du måste kontrollera hela trallen och göra om och rätt.

P
L Lars_A skrev:
Hej,
Vi köpte i förra året ett hus med stora altanytor i olika etapper där det är lagt komposittrall.
Trallen har på alla ställen krympt och där med orsakat glipor. På vissa ställen så pass mycket att den inte har stöd under och man trampar igenom.

En tanke jag har är att bredda reglarna under, skjuta ihop trallen och sätta en ram vid ändträt för att få ihop det. Det finns även en hel del överbliven trall i krypgrunden vilket är positivt.

Är det vanligt att komposittrall beter sig på det här viset?
Kommer det krympa/expandera igen?
Vad säger ni som kan?

Tack på förhand!
Det är vanligt att kompositen krymper mycket i längdled, hur långa är dina kompositbrädor?
Vet inte om du har tänkt på det men de flesta som lägger komposit lägger en tvärgående bräda var 3m alltså så unviker man traditionell skarvning för krympningensskull..
De flesta träkomposittrall är kring ca 3m långa..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Kombination av felbyggt utan stöd under skarvar och material som krymper.

Komposittrall har rätt stor längdutvidgning till skillnad från trä som sväller rätt oväsentligt i längsled.

• Gilla
Pranav.Patel och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det måste ju vara en regel vid skarvarna väl?
Det stämmer, men trallen har på sina ställen krympt så pass att den halkat av regeln.

A AG A skrev:
Litegrand av vitsen med komposit är att det ska vara dött. Att det alltså inte ska krympa eller förstöras av väder och vind. Men jag ser inga inga stöd under skarvarna överhuvudtaget, så min misstanke är att problemet ligger i den undre konstruktionen.
Ja, det är det jag också tänker. Men krympt, det har det ändå!
Det finns stöd under, men på sina platser har det krympt så pass att plankorna halkat av undertill.

S Sernando skrev:
Komposittrall som lagts i 30 grader på fel sätt.

Inte mkt rätt med den där monteringen. Du måste kontrollera hela trallen och göra om och rätt.
Hur menar du med 30 grader på fel sätt? Ska dom gå diagonalt sett till reglarna undertill menar du?
Tar gärna emot tips på hur vi ska göra det på bästa sätt, eftersom vi måste göra om hela jobbet 🤬
Tack för svaret!

Rejäl skrev:
Det är vanligt att kompositen krymper mycket i längdled, hur långa är dina kompositbrädor?
Vet inte om du har tänkt på det men de flesta som lägger komposit lägger en tvärgående bräda var 3m alltså så unviker man traditionell skarvning för krympningensskull..
De flesta träkomposittrall är kring ca 3m långa..
Alright, bra att det är vanligt, då är det åtminstone inget fel på själva trallen.
Det är uppenbart att de längsta bitarna krymper mest och dom är 3m.

För vår del låter det som att det kan vara värt att kanske lägga en tvärgående bräda vart annan meter. Vad tror du?

Som sagt har vi en hel del 3m plankor i reserv som med all sannolikhet borde räcka.

Läser jag instruktioner ska det regla med CC 30 undertill. Vår trall är lagd med CC 60...

Låter som att sommaren är räddad åtminstone. Trist att gå sysslolös 🙄

Oj.
Vår komposittrall är väl ca 10 år nu, om inte mer, och det var den första som den trädgårdskillens firma byggde, så de la in expansionsglipor i mitten (6 x 6 m) och på fodren runt om.
Superirriterande för den rör ju i princip inte alls på sig, så vi har alltid en bredare springa mitt på.
Det är breda plankor i hela längden som sitter med clips.
(Märket Opti-Wood finns inte i Sverige, men de är 2/3 finmalet trä med 1/3 polymer ”High Density Polyethyleen”.)

Kompletterar med några bilder så helheten syns.

Trallen är reglad undertill med CC 60, vilket är fel om jag förstår Google rätt.
Som @Rejäl skriver ovan brukar man lägga tvärgående brädor vart tredje meter. Vissa av brädorna är lagda med fullängd som är 4m.

Låter som att vi ska lägga tvärgående brädor vi också. Måste såklart räkna på det så att vårt reservlager räcker, men förhoppningsvis räcker det till att lägga en tvärgående vart annan meter åtminstone.

När brädorna väl krympt, finns det risk för kraftig expansion igen?
Vi har inte märkt någon skillnad i längden från i somras till nu, så det verkar som brädorna "satt" sig nu.

Tar mer än gärna emot all tips oxh idéer som ni har 🙏

• Uppifrån-vy av terrass med gråa trallbrädor, vissa reglade undertill enligt CC 60, och staplar av vita byggmaterial.
    Skapa konto
  • Trädäck med reglar undertill vid ett hus, utemöbler och dörrar som leder in till bostaden.
    Skapa konto
  • Uteplats med grått trallgolv och moderna utemöbler omgivet av vit mur på en solig dag.
    Skapa konto
J
Går det att få till en bild underifrån? Känns märkligt att de skulle halka ur en regel på tex 45 mm

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Håller med. Springorna ser ju inte ut att vara flera centimeter.

A AG A skrev:
Det stämmer inte. På de komposit terasser jag byggt har Brädan fixeras i mitten men mot ändarna sitter den fast i clips så den kan röra sig. Sommar-vinter kan det skilja upp mot 60 grader i temp då kompositen blir mycket varm (ibland för varmt att gå barfota)
Monteringsanvisningen betonade klart vikten av visst avstånd mellan plankorna då de lägges. Avgörande är temp vid montering men upp til 0,5% (1,5cm vid 3m längd) förändring skulle man räkna med.
Men märkligt i TS fall att den glidit av regeln. Enda orsaken imho är att den INTE är fixerad utan BARA sitter fast med clips, då kan hela brädan förflyttas.

Redigerat:
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.