Skulle ”bara” byta tröskel men visade det sig inte vara möjligt utan att riva ut själva bjälken den satt (limmad) i under, som i sin tur satt inkilad i dörrkarmen på sidorna. Nu vet jag inte hur jag ska fästa ett underlag till den nya tröskeln. Mellanrummen består av ojämna tegelstenar och dom enda reglarna sitter ”inne” i dörrkarmarna, så det går ju inte kila in en regel på längden heller. Enda lösningen jag kan komma på där att såga till och kila in en regel på vardera sida, frågan är om dom kommer sitta fast ordentligt. Undrar om någon har en bättre idé?

• Öppen golvyta mellan trägolv där tröskeln har tagits bort, blottar ojämna tegelstenar under. Verktyg och träbitar syns vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nedre del av dörrkarm med ojämna tegelstenar och träreglar, relaterat till byte av tröskel.
    Skapa konto
  • Sliten dörrkarm med borttagen tröskel, visar skador på trä och ojämn mark av tegelstenar och grus. Röda markeringar runt området där arbetet pågår.
    Skapa konto
Skruv och plugg rakt ned i teglet. Eller är teglet löst på något sätt?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Skruv och plugg rakt ned i teglet. Eller är teglet löst på något sätt?
Ja det är just det, teglet sitter inte riktigt fast. Antagligen bara där som stöttning

Provar här igen. Har fortfarande inte lyckats lösa det här problemet. Behöver alltså fylla igen hålet med en regel, men har problem att få den stabil iom att teglet dels inte täcker hela bredden så det medför att den ”vobblar”. Hade en tanke om att fylla ut med sand som jag sett att man gör med golv ibland? Eller plugga i teglet men det sitter inte helt fast, känns inte riktigt avsett att fästa i. Undrar om det finns någon optimal lösning

• Träplanka som täcker del av golvöppning, omringad av verktyg och träbitar. Problem med stabilitet och täckning av hela bredden syns tydligt.
    Skapa konto
  • Trägolv med synligt öppet hål över tegel och bräda som ska användas för stabilisering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.