Ny rubrik...
Våra 30 år gamla takfönster från Sollebrunn Snickerifabrik har gjort sitt. Mycket kondens. Och vatten rinner ibland ner på väggen vid ihållande regn. Den här fabriken finns inte längre. Då karm och båge ser OK och friska ut vill jag byta bara glaskassetterna (tvåglaskassetter). Jag var upp på taket idag och skruvade bort ett par täckplåtar men det ser lite knepigt ut. Plåtar och aluminiumlister som är nitade och trä i flera skikt under plåten.

Vad säger ni? Hur ser konstruktionen under täckplåten ut egentligen? Är det görligt för en halvbra amatörfixare att byta kassett? Eller ska jag anlita en snickare?
Glasmått ca B 595 mm, L 810 mm.

Inifrån:
Kondens på ett äldre takfönster med synlig träram och kondensdroppar på glaset inifrån ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterade täckplåtar
Ett gammalt kondenserat takfönster med demonterade täckplåtar och synliga träkarmar och aluminiumlister.
Skapa konto

Ett gammalt kondensdämpat takfönster med synliga vattendroppar, bredvid en borr/skruvdragare på taket.
Skapa konto

kanske bättre att prata med glasmästare,sitter där isolerglas så skall de måttas och tillverkas

Hade liknande men bytte till nya, det är bättre konstruktion med tätningar och plåtar nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.