Har sedan länge ett villa larm (Teletec PC1580) och funderar nu att komplettera med en IP-kamera.

Vill ha funktionen så att när jag slår på larmet ska även kameran slås på. Då jag har en ledig plats för detektor i centralen tänkte jag mig att man kunde låta den dra ett relä som startar kameran när larmet slås på. Som jag har det nå så startar jag manuellt en IP-kameran som kopplar upp sig på det trådlösa nätet och då något i bilden ändras skickas bilden i mejl + att den fpt:as till ett webbhotell. Vill dock att detta ska "synkas" med larmet.

Någon som gjort något liknande? Förslag på IP-kamera mottages.
 
Du kan koppla det på en PMG utgång i centralen och sen programmera den som en statusutgång, så när du slår på larmet dra utgången också.
 
Tack.

Har nu läst på lite om PGM-utgångar och det verkar som det skulle vara en lösning. I instruktionsboken nämns även ett relä, DSC RM-1, men jag hittar inte det på nätet. Förslag på annat relä mottages med tacksamhet.
 
inte så insatt i kameravärlden. men man fick dock inte veta några detaljer ang kameran som du hade länk på. men ta en koll på kjell dom har en del olika ip kameror men om dom har ingång för att trigga det vet jag ej, Du måste ju ha en ip kamera som har ingång. Vet ej vad du är beredd att lägga i pengar på en sån?
 
Jag hade bara tänkt att när jag slår på larmet så drar reläet igång kameran som bootar upp (den innehåller en webbserver) och ansluter sig till mitt trådlösa nät. När något ändras i bilden så börjar den skicka bilder till mejl och webbhotell.

Har motsvarande kamera för utomhusbruk (IP-02) idag som jag placerat inne och sätter bara i sladden när vi är borta längre perioder.

Vill nu lämna denna temporära lösning och ha en fast kamera som även den slås på via villalarmet.
 
Vet dock inte vilka kameror i i lämplig budget som har en ingång, går man upp i pris lite så har man ju Axis. Bästa fall är om man hittar en begagnad kamera.
 
fast verkar inte finnas någon ingång för relä styrning från larm.
 
Ingång?

Jag känner att jag är ute på djupt vatten, men min tanke var att bara låta reläet fungera som en strömbrytare till kameran på 230 V-sidan.
 
ja dyrare ip kameror har en ingång som tex om man har en rörelsevakt till belysning så när någon rör sig i området tänds belysningen och du får en slutning som aktiverar kameran.

Men din tanke fungerar ju med
 
Har nu fått till det precis som jag vill, dvs ett relä startar kameran. Dock gick det inte med universalrelät från kjell.com då den inte ville slå av kameran när larmet slås av. Skaffade i stället ett från Claes Ohlsson (36-1983). Funkar klockrent nu. Satte relät på PGM2 som kan belastas med lite högre strömmar än 1:an.

Jag hade tänkt att låta kameran känna av rörelser i bilden och då skicka larm men har nu upptäckt att det finns en ingång på kameran som kan vara "trigger" istället, dvs då larmet går börjar kameran att skicka bilder. Detta skulle jag kunna använda PGM1 till men den ger 12V. Hur stor får/ska spänningen vara på ingången?
 
Maveric77 skrev:
En hygglig IP kamera med I/O ingång är Axis M1031-W. [länk]

Den kostar iofs en slant, men man får vad man betalar för! Här får du dessutom möjlighet att välja bland H264 och MJPG beroende på om/hur du vill lagra inspelat material!

[länk]
Nja, där vart det lite galet. M1031 har ingen I/O tyvärr, däremot PIR. Mpixel varianten M1054 har det. Har en 1031 själv och den funkar bra i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.