Är det möjligt (och ekonomiskt försvarbart) att komplettera ett självdrag med en frånluftsvärmepump?

I mitt gamla hus har jag jag totalt 8 kanaler i murstocken. 2 kanaler används som rökkanaler för 2 kaminer på respektive våningsplan. En kanal är kopplad till köksfläkten. Resterande kanaler används som imkanaler och ventilerar rummen i huset som är ihopkopplade med murstocken. (Dusch och toa ventileras separat genom att en paxfläkt ventilerar fukten rätt ut genom en genomföring i väggen).

Systemet fungerar bra men jag upplever det som att det sker en överventilation på vintern när det är riktigt kallt. När jag är uppe på taket så förvånas jag alltid hur varm luften är i toppen på skorstenen, även när vi inte eldar ö.h.t

Jag funderar således på att plugga igen alla 5 imkanaler och därefter leda luften från dessa i ett gemensamt spirorör till en frånluftsvärmepump som jag monterar på vinden, bredvid murstocken. Den värmeväxlare avluften från värmepumpen leds därefter tillbaka i murstocken och ut genom skorstenen.

Vad tror ni om detta system? Mitt mål skulle sedan vara att koppla ihop frånluftsvärmepumpen med min varmvattenberedare i källaren på något sätt så att frånluftsvärmepumpen försörjer uppvärmningen av denna. Klarar en flvp av att försörja en vvb?

Avluftskanalen från en frånluftsvärmepump får inte ledas in i en murstock, det är förbjudet. Avluften ska ha ett eget kondensisolerat ventilationsrör som leds ut genom yttertaket eller möjligtvis genom ytterväggen. Frånluftsrören måste vara noggrant värmeisolerade minst 100-120 mm i kallt utrymme. Blir ju lång rördragning sedan till källaren och varmvattenberedaren. Låter betydligt enklare att skaffa bergvärme eller en luftvattenvärmepump!?!

J Josth skrev:
Avluftskanalen från en frånluftsvärmepump får inte ledas in i en murstock, det är förbjudet. Avluften ska ha ett eget kondensisolerat ventilationsrör som leds ut genom yttertaket eller möjligtvis genom ytterväggen. Frånluftsrören måste vara noggrant värmeisolerade minst 100-120 mm i kallt utrymme. Blir ju lång rördragning sedan till källaren och varmvattenberedaren. Låter betydligt enklare att skaffa bergvärme eller en luftvattenvärmepump!?!
Tack för svar! Varför är det förbjudet? Om man drar frånluftsrören i en imkanal i murstocken så isoleras de ju av murteglet och av den uppåtgående rumsluften? Eventuell kondens kommer väl bara avdunsta? Jo visst det hade varit enklare med en bergvärmepump men det är en kostnadsfråga. Först måste jag konvertera till ett vattenburet system. Denna energibesparingslösning är förhoppningsvis betydligt billigare.

Bästa svaret

Antar det är förbjudet för att det på sikt förstör en murad skorsten inifrån om man kör avluften den vägen. Imkanalen från köksfläkten får inte anslutas till en frånluftsvärmepump. Lediga pipor i en murad skorsten bör kunna användas för frånluften men man vill inte att frånluften kyls av mer än marginellt innan den har passerat frånluftsvärmepumpen. Annars förlorar man återvunnen värmeeffekt och energi.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
B
Allså om du har flvp på vinden, så är det ju bara att göra en ny kondensisolerad kanal och leda ut den genom taket eller vägg, ut i fria luften. Led den inte tillbaka till skorstenen.

Ska du ha flvp på vinden så får du vattenrör uppepå vinden. Det innebär ju t.ex. en mellankrets med glykol, eller kontinuerlig pumpning för att säkra att det inte fryser. Förmodligen lång ledningsdragning också. Komplicerat att dra ledning genom hela huset?

Jag tror det finns mer kostnadseffektiva åtgårder, t.ex. luft luft vp.

En flvp passar bättre i källaren om man vill ha varmvatten. Man kan ju låta den suga från 1-2 rum, man behöver ju inte göra ett stort ventilationssystem för att montera flvp, om man satsar på en enklare flvp med kanske 300 till 500W kompressor.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.