Vi ska ta bort några väggar och vill ha ett sammanhängande golv i hela det "nya" rummet. Det golv som vi skulle behöva komplettera med finns inte längre att köpa och tror även att klicksystem har utgått. Skulle det gå att såga bort not och spont på olika klicksystem och limma ihop två längder? För att på så sätt få en övergång mellan gammal och nytt klicksystem? Det handlar om kanske 10 kvm nytt som behövs. Vill gärna undvika att byta hela befintliga golvet på ca 80 kvm...
Någon som har erfarenhet av att "skarva" på det sättet?

Mats-S
Topsy67 Topsy67 skrev:
Skulle det gå att såga bort not och spont på olika klicksystem och limma ihop två längder
Att endast limma kanterna kommer aldrig att funka, för liten och spröd yta.
Men jag kan tänka mig att om du limmar dom två kantsågade längdernas bottenytor på tex en masonit så bör det hålla ihop, men då måste underlaget vara styvt, så ingen "underplast" under dom, masoniten direkt på undergolvet.

:thinking:Jag har aldrig testat det här själv, så jag skulle göra en test först med 2 brädor och utvärdera hållbarheten

Återkoppla gärna om metoden fungerar :-)

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Att endast limma kanterna kommer aldrig att funka, för liten och spröd yta.
Men jag kan tänka mig att om du limmar dom två kantsågade längdernas bottenytor på tex en masonit så bör det hålla ihop, men då måste underlaget vara styvt, så ingen "underplast" under dom, masoniten direkt på undergolvet.

:thinking:Jag har aldrig testat det här själv, så jag skulle göra en test först med 2 brädor och utvärdera hållbarheten

Återkoppla gärna om metoden fungerar :)
Tack, bra idé att förstärka underifrån men kan bli svårt med höjden. Golvet är 14 mm så tänkte att det kanske fanns något superlim där den ytan räcker. Det är dock en sträcka på ca 11 meter som behöver sitta ihop. Men som du skrev så får jag väl prova med några mindre bitar först

Mats-S
Topsy67 Topsy67 skrev:
Tack, bra idé att förstärka underifrån men kan bli svårt med höjden.
Du får jämna ut nivåskillnaden på några av brädorna intill, stoppa under något lämpligt som kan utjämna masonithöjden. Tex så funkar grålumspapp utmärkt:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...ch-golvpapp/gralumspapp-forbo/p-392685-392687

Jag använde det själv senast jag la om golvet på hela bottenvåning, hade en "puckel" på undergolvet som jag jämnade av med den här pappen (orkade inte golvspackla golvet). Resultatet blev helt perfekt :)

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
BirgitS
Topsy67 Topsy67 skrev:
Det golv som vi skulle behöva komplettera med finns inte längre att köpa
Det betyder alltså att man kommer att se att det är olika golv pga. färgskillnader etc. Blir det då mycket sämre av att lägga golven bredvid varandra och sen ha en övergångslist som täcker skarven?

Mats-S
BirgitS BirgitS skrev:
olika golv pga. färgskillnader etc
Njae ;-)
Det kanske är extremt snarlika golv, och då förstår jag syftet. Men är det stora skillnader, ja då håller jag med dig, då är det bättre med en diskret smal låg övergångslist i metall.

BirgitS BirgitS skrev:
Det betyder alltså att man kommer att se att det är olika golv pga. färgskillnader etc. Blir det då mycket sämre av att lägga golven bredvid varandra och sen ha en övergångslist som täcker skarven?
Hade i så fall tänkt slipa om och färga hela golvet, alltså även den nya delen. Tänker att nyanskillnader inte borde bli så stora:thinking:

Mats-S Mats-S skrev:
Du får jämna ut nivåskillnaden på några av brädorna intill, stoppa under något lämpligt som kan utjämna masonithöjden. Tex så funkar grålumspapp utmärkt:
[länk]

Jag använde det själv senast jag la om golvet på hela bottenvåning, hade en "puckel" på undergolvet som jag jämnade av med den här pappen (orkade inte golvspackla golvet). Resultatet blev helt perfekt :)

BirgitS
Färgar du inte golvet så blir det normalt inte några nyansskillnader. Hur stora är skillnaderna när det gäller stavarnas bredd?

Most often, the click system on the short side changes (MDF inserts, plastic clips). The long side is usually "resistant" to changes. This is because the manufacturer likes unification. If you know the manufacturer's name, it can probably work, unless they are decades apart

BirgitS BirgitS skrev:
Färgar du inte golvet så blir det normalt inte några nyansskillnader. Hur stora är skillnaderna när det gäller stavarnas bredd?
Har inte något ersättningsgolv än men tror det går att få tag i nästan identiska mått. Det som ligger är Tarkett 14 mm trestavs ek.

S sturnus skrev:
Most often, the click system on the short side changes (MDF inserts, plastic clips). The long side is usually "resistant" to changes. This is because the manufacturer likes unification. If you know the manufacturer's name, it can probably work, unless they are decades apart
Interesting, will check that. Thanks(y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.