1 352 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Komplettera klickparkett?
Vi ska ta bort några väggar och vill ha ett sammanhängande golv i hela det "nya" rummet. Det golv som vi skulle behöva komplettera med finns inte längre att köpa och tror även att klicksystem har utgått. Skulle det gå att såga bort not och spont på olika klicksystem och limma ihop två längder? För att på så sätt få en övergång mellan gammal och nytt klicksystem? Det handlar om kanske 10 kvm nytt som behövs. Vill gärna undvika att byta hela befintliga golvet på ca 80 kvm...
Någon som har erfarenhet av att "skarva" på det sättet?
Någon som har erfarenhet av att "skarva" på det sättet?
Att endast limma kanterna kommer aldrig att funka, för liten och spröd yta.Topsy67 skrev:
Men jag kan tänka mig att om du limmar dom två kantsågade längdernas bottenytor på tex en masonit så bör det hålla ihop, men då måste underlaget vara styvt, så ingen "underplast" under dom, masoniten direkt på undergolvet.
Återkoppla gärna om metoden fungerar
Tack, bra idé att förstärka underifrån men kan bli svårt med höjden. Golvet är 14 mm så tänkte att det kanske fanns något superlim där den ytan räcker. Det är dock en sträcka på ca 11 meter som behöver sitta ihop. Men som du skrev så får jag väl prova med några mindre bitar förstMats-S skrev:
Att endast limma kanterna kommer aldrig att funka, för liten och spröd yta.
Men jag kan tänka mig att om du limmar dom två kantsågade längdernas bottenytor på tex en masonit så bör det hålla ihop, men då måste underlaget vara styvt, så ingen "underplast" under dom, masoniten direkt på undergolvet.
Jag har aldrig testat det här själv, så jag skulle göra en test först med 2 brädor och utvärdera hållbarheten
Återkoppla gärna om metoden fungerar![]()
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Du får jämna ut nivåskillnaden på några av brädorna intill, stoppa under något lämpligt som kan utjämna masonithöjden. Tex så funkar grålumspapp utmärkt:Topsy67 skrev:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...ch-golvpapp/gralumspapp-forbo/p-392685-392687
Jag använde det själv senast jag la om golvet på hela bottenvåning, hade en "puckel" på undergolvet som jag jämnade av med den här pappen (orkade inte golvspackla golvet). Resultatet blev helt perfekt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Hade i så fall tänkt slipa om och färga hela golvet, alltså även den nya delen. Tänker att nyanskillnader inte borde bli så storaBirgitS skrev:
Mats-S skrev:
Du får jämna ut nivåskillnaden på några av brädorna intill, stoppa under något lämpligt som kan utjämna masonithöjden. Tex så funkar grålumspapp utmärkt:
[länk]
Jag använde det själv senast jag la om golvet på hela bottenvåning, hade en "puckel" på undergolvet som jag jämnade av med den här pappen (orkade inte golvspackla golvet). Resultatet blev helt perfekt![]()
Most often, the click system on the short side changes (MDF inserts, plastic clips). The long side is usually "resistant" to changes. This is because the manufacturer likes unification. If you know the manufacturer's name, it can probably work, unless they are decades apart
Interesting, will check that. ThanksS sturnus skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden