Tomture61
J Josth skrev:
Man ställer ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och FLVP får göra varmvatten samt värma rum med stängda dörrar (toalett, badrum, grovkök, kanske sovrum). Vid rejäla köldknäppar kan man tillfälligt behöva justera vissa termostater om värmen från LLVP inte räcker. Dagens LLVP har dock även goda prestanda vid kallt väder.
Om termostaterna gör sitt jobb som de ska så behöver inget ändras .
Står de på 20 gr och en LLVP bidrar med 20,5 gr så stänger ju termostaten av värmen (framledning av värmevatten)
 
Llvp kör väll aldrig patron?
 
Tomture61
davveno1 davveno1 skrev:
Llvp kör väll aldrig patron?
Lite beroende på modell , värmekabel i botten + värmare till kompressor i utedelen :D
 
Termostaterna har ett P-band på ca 2 °C så det är svårt att de att styra exakt på en given grad.
 
Vi har ingen termostat vad jag har hittat i alla fall, utomhus sitter en termometer och FLVP jobbar efter den och kurvan man ställer in. Antar dock att man får termostat på köpet med LLVP :)

Inte helt enkelt, en annan tanke kan ju vara att byta till bergvärme när pumpen havererar om några år och skippa LLVP.
 
Tomture61
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Vi har ingen termostat vad jag har hittat i alla fall, utomhus sitter en termometer och FLVP jobbar efter den och kurvan man ställer in. Antar dock att man får termostat på köpet med LLVP :)

Inte helt enkelt, en annan tanke kan ju vara att byta till bergvärme när pumpen havererar om några år och skippa LLVP.
Har du golvvärme eller vattenradiatorer i huset ?
 
I sovrum så brukar man vilja ha svalt när man ska sova. Har du problem på sommaren så räcker det med en portabel för ca 3000 kr som kyler ner sovrummet.

Om jag skulle skaffa en llvp så hade det nog blivit i hallen nere. Även fast det inte är optimala platsen. Då du har för små öppningar. Eller i allrummet uppe om du vill ha varmare på övervåningen. Samt funktionen att kyla övervåningen även på sommaren.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du golvvärme eller vattenradiatorer i huset ?
Vi har vattenradiatorer, ingen golvvärme.
 
Tomture61
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Vi har vattenradiatorer, ingen golvvärme.
Sitter det inga vita stora rattar med gradering på dessa .
Om inte så tror jag en uppgradering till termostater är vettigare än ett inköp av LLVP .
Vit termostat med gradering för radiator från Danfoss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sitter det inga vita stora rattar med gradering på dessa .
Om inte så tror jag en uppgradering till termostater är vettigare än ett inköp av LLVP .
[bild]
Jodå, tänkte på smart termostat som håller koll på temperaturen. Vi har termostaterna öppna fullt förutom i ett rum som är förråd och sovrummet då vi håller det svalt.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
J Josth skrev:
Självupplevt mitt hus och en grannes hus. Har NIBE 310P plus en LLVP på varje våning i 1,5-planshus på 170 kvm. Någorlunda öppen planlösning. Innan LLVP-erna fick el-patronen i 310P jobba väldigt mycket om vintarna.
Kul att höra, har ett hus på 185kvm där övervåningen har öppen planlösning och högt till tak, radiatorer som uppvärmning. Nedervåningen lägre takhöjd, flera små rum och golvvärme. Vår Nibe F370 orkar inte med när temparturen går mot nollan.

Experimenterade när det var kallt förra året med att stänga av elementen på övervåningen och elda i kaminen (övervåningen) var fjärde timme och då klarade sig F370 utan elpatron, men det är inte hållbart i längden så ska nu installera en luft/luftvärmepump på övervåningen. Då om jag eldar drar luftvärmepumpen automatiskt ned effekten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.