3 775 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Komplettera IVT 490 med LLVP?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Om termostaterna gör sitt jobb som de ska så behöver inget ändras .J Josth skrev:Man ställer ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och FLVP får göra varmvatten samt värma rum med stängda dörrar (toalett, badrum, grovkök, kanske sovrum). Vid rejäla köldknäppar kan man tillfälligt behöva justera vissa termostater om värmen från LLVP inte räcker. Dagens LLVP har dock även goda prestanda vid kallt väder.
Står de på 20 gr och en LLVP bidrar med 20,5 gr så stänger ju termostaten av värmen (framledning av värmevatten)
Vi har ingen termostat vad jag har hittat i alla fall, utomhus sitter en termometer och FLVP jobbar efter den och kurvan man ställer in. Antar dock att man får termostat på köpet med LLVP 
Inte helt enkelt, en annan tanke kan ju vara att byta till bergvärme när pumpen havererar om några år och skippa LLVP.
Inte helt enkelt, en annan tanke kan ju vara att byta till bergvärme när pumpen havererar om några år och skippa LLVP.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har du golvvärme eller vattenradiatorer i huset ?HiddenDingo skrev:
Vi har ingen termostat vad jag har hittat i alla fall, utomhus sitter en termometer och FLVP jobbar efter den och kurvan man ställer in. Antar dock att man får termostat på köpet med LLVP
Inte helt enkelt, en annan tanke kan ju vara att byta till bergvärme när pumpen havererar om några år och skippa LLVP.
I sovrum så brukar man vilja ha svalt när man ska sova. Har du problem på sommaren så räcker det med en portabel för ca 3000 kr som kyler ner sovrummet.
Om jag skulle skaffa en llvp så hade det nog blivit i hallen nere. Även fast det inte är optimala platsen. Då du har för små öppningar. Eller i allrummet uppe om du vill ha varmare på övervåningen. Samt funktionen att kyla övervåningen även på sommaren.
Om jag skulle skaffa en llvp så hade det nog blivit i hallen nere. Även fast det inte är optimala platsen. Då du har för små öppningar. Eller i allrummet uppe om du vill ha varmare på övervåningen. Samt funktionen att kyla övervåningen även på sommaren.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Jodå, tänkte på smart termostat som håller koll på temperaturen. Vi har termostaterna öppna fullt förutom i ett rum som är förråd och sovrummet då vi håller det svalt.Tomture61 skrev:
Kul att höra, har ett hus på 185kvm där övervåningen har öppen planlösning och högt till tak, radiatorer som uppvärmning. Nedervåningen lägre takhöjd, flera små rum och golvvärme. Vår Nibe F370 orkar inte med när temparturen går mot nollan.J Josth skrev:
Experimenterade när det var kallt förra året med att stänga av elementen på övervåningen och elda i kaminen (övervåningen) var fjärde timme och då klarade sig F370 utan elpatron, men det är inte hållbart i längden så ska nu installera en luft/luftvärmepump på övervåningen. Då om jag eldar drar luftvärmepumpen automatiskt ned effekten.
Klicka här för att svara

