Hej!

Kommer snart gjuta en garageplatta och har lite frågor om armeringen

Lite info om plattan.

Har fyllt upp ca 40-50 cm med 0-90 bergskross från kalkstensberget, därefter har jag ca 20 cm med 16-32. På detta har jag 20 cm med cellplast s100 sedan kommer jag att gjuta en 10 cm platta med golvvärme i.

Har redan köpt 6150 nät men är orolig att det inte räcker till.
Kommer att ha 28/32 med luftporbildande medel i betongen då ena delen är en carport.
Behöver jag/kan jag komplettera med extra armering tex lägga 10 mm armeringsstänger på golvvärmeslangen (som ligger under mattan) eller kan jag lägga dit fler mattor??

hur ser kanterna ut på plattan, har du stänger och byglar där?

Mikael_L
Alexandersson_1 skrev:
Har redan köpt 6150 nät men är orolig att det inte räcker till.
Kommer att ha 28/32 med luftporbildande medel i betongen då ena delen är en carport.
Behöver jag/kan jag komplettera med extra armering tex lägga 10 mm armeringsstänger på golvvärmeslangen (som ligger under mattan) eller kan jag lägga dit fler mattor??
Hur stor platta?

6150 känns ju lite som standard.
Beroende på plattans storlek och betongens sättmått (hur fast/lös den är) så finns det en viss risk för krympsprickor.
Dessa är främst ett estetiskt problem, har inte någon större betydelse för hållfastheten i en platta på mark.

Hej!

Har gjort villabyglar (vb12) i 10mm och ska ha dom på varje 60:e cm samt två 12mm uppe och två 12 mm nere.

Plattan kommer att bli 8 x15 m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.