Hejsan!

Har ett badrum på övervåningen som jag håller på och renoverar. Nu är det dags för flytspackel och armering.

Det som fått mig att fundera är att jag har ett Mockfjärdshus vilket innebär att jag inte har ett riktigt bjälklag utan lådor av 3 mm masonitskivor fyllda med 170 mm sågspån och mellan långsidorna på masonitskivelådorna finns det något som skulle kunna vara wellpapp. Se
https://www.byggahus.se/forum/threads/inget-bjaelklag-under-badrummet-hur-fungerar-det.264912/

Har förstärkt enligt hur man bör göra i Mockfjärdshus, det vill säga kompletterande bjälkar samt att på golvet limma fibergipsskivor med dyrt lim (pulver som blandas med vatten). Men allt kan ju göras ännu starkare tänker jag.

Alla väggarna har horisontellt längst ner på golvet rejäla träbalkar, typ 95 x 95. Väggen har sedan reglar med 45x95 (cc ca 400-600, men mest 450) och många kortlingar lite här och var (det allra mesta gjort av tidigare byggare).
På alla väggar har jag sedan skruvat upp 15 mm plywood.
På alla väggar har jag sedan skruvat upp 12,5 mm fibergips.
Man kan ju hoppas att i alla fall väggarna håller :)

Jag tänkte att man kanske kan gjuta in långa skruvar som man skruvat in i hälften så att även de bastanta väggarna hjälper till att hålla upp golvet. Om armeringen är förzinkat stål, så tänkte jag använda varmförzinkade skruvar. Typ så här (blå = vägg, svart = armering, rött = skruvar):
y5UioML.jpg
Kommer det att göra saken bättre eller sämre för golvets hållfasthet (eller egentligen bättre för att avlasta Mockfjärdshusmasonitskivelådorna)? Är det bättre att låta bli?

Bauhaus har 2,5mm armeringsnät för t.ex. flytspackling. Ska jag kanske välja tjockare armering? Eller två lager armering? Är det bättre, sämre eller ska jag göra det med?

Redigerat:
L
Det gör nog varken till eller från , ska golvet/plattan ankras , så ska det vara armeringsjärn in i väggen och 0,5 m ut i plattan och plattan bör vara min 10 cm tjock , det är nog lite överkurs på det hela för dig .
Inte brukligt att ankra på det sättet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.