D Dr Jumping Jack skrev:
Man kan vända på det också. I min kommun kan man bygga 1 m från tomtgräns utan grannens medgivande om man har ett bygglov.
Det är inte självklart att du får bygga 1 meter från fastighetsgräns utan medgivande från grannen bara för att du söker bygglov, en prövning görs i varje enskilt ärende och utfallet beror på fastighetens förutsättningar och bestämmelser.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som att allt ni behöver är ett grannmedgivande, men det finns som sagt ett antal frågor som vi inte vet svaret på och som kan lägga hinder i vägen. Såsom:
  • Strandskydd. Ligger platsen inom strandskyddsområde så behövs alltid strandskyddsdispens.
  • Avstånd till huvudbyggnad. Ligger inte den tänkta platsen tillräckligt nära huvudbyggnaden (inom hemfridszonen, ett par tiotal meter kanske) räknas den inte som komplementbyggnad.
  • Proportionalitet mot huvudbyggnaden. Är komplementbyggnaden för stor (väldigt oklart vad det betyder, se länken ovan) så krävs bygglov.

Så det är inte givet att du slipper bygglov bara för att grannen ger medgivande, men normalt räcker det.
Vad gäller proportioner så är riktlinjen i min kommun att utan bygglov (utanför detaljplanelagt område) får en komplementbyggnad ha en byggnadsarea upp till 50 procent av huvudbyggnadens byggnadsarea, dock inte större än maximalt 30 kvm. Vid större komplementbyggnader kräver kommunen att bygglov söks, bl a för att bedöma att komplementbyggnaden inte blir för dominerande, utan är av underordnad karaktär. Jag vet att riktlinjerna varierar mycket från kommun till kommun så kolla vad som gäller hos dig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns reglerna:

[länk]

De 4,5 m kan kringsgås med grannemedgivande.
Nekar grannen placering närmare än 4,5 meter kan du söka bygglov och få ett godkänt lov, om byggnadsnämnden finner det lämpligt. Om du vill bygga nära fastighetsgräns så tänk på att du ska kunna underhålla (måla etc) byggnaden utan att behöva beträda grannfastigheten.

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.