Hej!
Såg nyss att regeringen föreslår ändring gällande lagstiftningen kring komplementbyggnad er.

Det skrivs bland annat följande

"Förslaget till nya regler innebär bland annat följande lättnader i kraven:

• Man kan utan lov bygga en komplementbyggnad på 30 kvm inom detaljplan respektive 50 kvm utanför detaljplan. Lovfria komplementbyggnader ska kunna nyttjas mer flexibelt och av fler än idag med en maximal total area på 45 kvm inom detaljplan, och 65 kvm utanför detaljplan, innan krav på lov inträder. Dessa kvadratmetrar får disponeras fritt.
  • Tillbyggnader upp till 30 kvm blir lovfria och får uppföras för alla typer av byggnader, även flerbostadshus och andra byggnader."

Jag har idag ett uterum som går som attefallare, helt oisolerat men ändå uterum på 25 kvm.

Planerar att få till ett attefallshus på tomten för uthyrning.

Räknas mitt uterum som en komplementbyggnad? Om det är så, vad är det då som regeringen föreslår ska bli enklare? Attefallare kräver väl bara bygganmälan?

Det är inga jätteförändringar på den punkten men mer flexibelt. Du kan flytta bygglovsfri yta mellan dagens friggebod, attefallsbyggnad, attefallsutbyggnad i en "pool". Du slipper göra bygganmälan och kan dra igång bygget som du vill utan startbesked. Typ.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inga jätteförändringar på den punkten men mer flexibelt. Du kan flytta bygglovsfri yta mellan dagens friggebod, attefallsbyggnad, attefallsutbyggnad i en "pool". Du slipper göra bygganmälan och kan dra igång bygget som du vill utan startbesked. Typ.
Okej, attans! Så totalt pott blir 45 kvm som man får fördela hur man vill alltså. I mitt fall kan jag bygga nytt på 20 kvm?

Jag förstår inte heller ifall detta gäller en komplementbostad? För skillnade mellan komplementbyggnad och komplementbostad är att det inte ska finnas både kök och toalett i en komplementbyggnad?

T Troycino skrev:
Jag förstår inte heller ifall detta gäller en komplementbostad? För skillnade mellan komplementbyggnad och komplementbostad är att det inte ska finnas både kök och toalett i en komplementbyggnad?
Att inreda en andra bostad blir också helt fritt och kräver inte anmälan. Bara att genomföra om du vill det. D v s du behöver inte fundera på om din komplementbyggnad är ett garage eller en bostad. Annat än det tekniska förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.