Känns som en djungel detta…

Attefallshus byggt som ”komplementbyggnad”, men utrustat med toalett, dusch, golvvärme i badrummet, köksdel, sovloft, ventilation, isolerat, ja alltså fullt utrustat för att kunna fungera som bostad.

Får man hyra ut detta?
Eller måste man först ansöka om att kommunen klassar om attefallshuset till ”komplementbostad”?

Vad gäller?

Måste man blanda i kommunen i detta överhuvudtaget?

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Nej , hyr ut.

• Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Hyr ut, sätt kallhyra då allt över 40 000kr/är ska beskattas.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror 50.000kr från nästa år

• Gilla
Slottsfrun och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur menar du med att sätta kallhyra i relation till det där med skatten?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Hur menar du med att sätta kallhyra i relation till det där med skatten?
Om du låter el och värme ingår minskar eller försvinner lönsamheten med uthyrningen.

En månadshyra på 3333 x12 = 39 996:-.
Dvs under 40 000:-, du betalar ingen skatt på denna summa, sen eftersom det är kallhyra tillkommer där kostnader.

Ett annat exempel om du hyr ut för ex 5000:-.

Hyra: 5000/ mån x12 = 60 000
Schablonavdrag -40 000
20% av bruttointäkterna. -12 000
Inkomst av tjänst. 8 000
Skatt 30% på 8 000
Skatt att betala. 2 400

• Svensk text om reglerna för uthyrning av komplementbostad, kallat attefallshus, med Nacka kommuns webbadress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Jag var i liknande situation som du och försökte bygga handikappanpassat men det föll på att min tomt är alltför kuperad. Handläggaren ändrade då min ansökan till en komplementbyggnad. Jag byggde ett fullutrustat Attefallshus och har sedan hyrt ut det. På handläggaren lät det mellan raderna som att vad jag sen gör med huset bryr de sig inte om. Men naturligtvis kan du inte i framtiden söka hjälp för handikappanpassning av en komplementbyggnad.

Att det sen står i en broschyr som Nacka kommun har gett ut att man kan få böter har jag svårt att tro. Sen skriver de också att försäkringsvillkoren inte gäller om den används som en åretruntbostad – det är väl bara ditt försäkringsbolag som kan avgöra, inte kommunen.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du låter el och värme ingår minskar eller försvinner lönsamheten med uthyrningen.
Hänger inte med riktigt… menar du att endast kallhyra över 40 000 beskattas medan summan man tar för el/värme/vatten/avlopp inte ska beskattas?
Eller hur menar du att lönsamheten försvinner?

Det senare

F fribygg skrev:
Det senare
OK, men större kostnaden måste ju ändå vara kallhyran? Man kan ju inte ta en lägre kallhyra för att hålla sig under 40000 och sen överdrivet mycket för el/värme, för att få in en rimlig summa varje månad?!

B
Fakturerar man verklig kostnad för el, så beskattas det inte som en intäkt. Du har ju lika mycket kostnad.

Dvs man bör fakturera kallhyra och verklig kostnad för el, om man är ute efter lägst skatt.

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fakturerar man verklig kostnad för el, så beskattas det inte som en intäkt. Du har ju lika mycket kostnad.

Dvs man bör fakturera kallhyra och verklig kostnad för el, om man är ute efter lägst skatt.
Har aldrig hyrt ut något tidigare, så dålig koll på hur man tar in kallhyran + el/värme. Fakturera? Måste man alltså fakturera? Hänger inte med riktigt. Dum som jag är så tänkte jag att man helt enkelt skriver ett avtal vad som gäller och sen betalar hyresgästen avtalad kostnad, via swish eller insättning direkt på bankkonto. Funkar inte det tillvägagångssättet alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.