Hej!

Tänkte höra för lite råd.

Under februari i år har jag skrivit på avtal för att byta komplett tak.
I mitt inlägg på www.taklaggare.se så skrev jag att taket ska vara färdigt april-maj

Några firmor hörde av sig men jag fastnade givetvis för en och vi skrev avtal.

Har varit tvungen att kontakta denna firma ett par gånger för att kolla med dom när dom ska börja.
I april kontaktade firman och fick svar att han vill vänta lite till.

Nu är vi inne på juli månad och taket är inte lagt.

Då är min fråga, har jag rätt att kräva avdrag på priset för att det inte blivit lagt i tid ?

Nåt slutdatum på kontraktet har vi ej, har en muntlig överenskommelse samt det jag skrev på www.taklaggare.se och ett mail från firman där jag skriver om datum i april och där han skriver ett par veckor till

Har via mail även fått att han ska börja idag.

Dagen är inte slut än men han har inte dykt och han hör inte av sig

Blir riktigt frustrerad då jag även tagit semester samt bokat en besiktningsman.

Tacksam för snabbt svar!

MVH

Malisan

Att hitta firmor på taklaggare.se och liknade sidor så är risken väldigt stor att man får oseriösa hantverkare!
Är du inte är helt säker på att dom är seriösa skulle jag nog välja annan firma att kräva avdrag på priset kan du ju försöka med men har du inget i avtalet blir det ju svårt om dom vägrar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L
Det är viktigt att ange olika relevanta datum i avtalen.
T.ex. startdatum, slutdatum, hur många kalenderdagar det ska ta, eller annat som är viktigt för att man ska bli nöjd med entreprenaden.
Ja man ju behöver ju inte speca allt, men har man tänkt att starten ska passa in med ens semester så är det bra att få någon form av tidigast eller senast startdatum i kontraktet, eller period.
Slutdatum är nog alltid bra att ha angivit.

Sen är det viktigt att avtala om vad som händer när förseningar uppstår, fördyringar, eller annat som "stör" entreprenaden. Det är t.ex. bra att avtala om hur och när entreprenaden kan avbrytas, viten som ska utgå vid förseningar, om några speciella krav ska vara uppfyllda osv.

Om man inte avtalar om något sådant här så kommer man i svårigheter om entreprenören inte sköter sig bra.
Om man helt kommer på kant med E och måste gå den juridiska vägen så blir det bara allmänna krav som att tjänsten ska bli utförd inom rimlig tid och sånt som gäller.
Och då blir det plötsligt väldigt osäkert vad som egentligen gäller. Det kan bli väldigt lång tid, en väldig variation i utförande osv som bedöms som rimligt.
Bättre att avtala om det.
Och vad det gäller vite, så har man inte skrivit något så kan man bara kräva sina direkta kostnader bli ersatta. Det kan visa sig bli nästan inga pengar alls. Olägenhet ersätts t.ex. inte i någon speciell omfattning.
Avtala om vite, för att kunna få något, samt ha lite press på E.

Och det värsta med att inte avtala ordentligt är att man som beställare sitter fast i avtalet. bryter man själv avtalet så kan E kräva en på sin affärsvinst, som är en direkt kostnad för E vid avtalsbrott.

Sen är det också naturligt att E får in sina önskemål i avtalet med. Brukar vara betalingsvillkor, ev lyftplan, vad extra arbeten kostar, vad kunden ska tillhandahålla, vad som ej ingår. osv
Många gånger finns detta redan i en offert som då är som bilaga till avtalet.

Mikael_L
Avsaknad av avtal betyder inte att man är rättslös eller inte kan göra något, eller så.
Men generellt betyder det att det kan ta längre tid att lösa och att man inte går lika skadelös ur det hela.

Poängen i detta är inte för att jag ska på semester. Poängen var att han skulle göra färdigt taket april maj, Men har själv skjutit upp det. Sedan att kräva ersätting vid avbrutet avtal är lite oskäligt. Då kan man teckna avtal och strunta att göra något åt beställaren tills denna blir sur och förbannad och säger upp avtalet.

Mikael_L
Att jag skrev "semester" var endast ett exempel. Inte riktat mot din situation.

Själva poängen med det jag skrev var att det är viktigt med ordentligt och välskrivet avtal.

Ni är inte avtalslösa just nu, och det kan t.o.m vara en stor nackdel för dig. Avtalet binder även dig. Bryter du avtalet nu utan att följa det som är bestämt i avtalet kan det bli du som blir skyldig byggaren pengar, för ditt avtalsbrott.

Byggaren har dragit ut på tiden, men har han gjort avtalsbrott än?

Jo det har han kanske, ert muntliga avtal är också giltigt. Och har du email-växling som styrker detta muntliga så sitter du i en väldigt mycket bättre sits.

Men vill du avträda avtalet från din sida så är det viktigt att du gör rätt.
Jag har inte helt koll, men jag tror det börjar med en anmodan från din sida att det ska bli klart skyndsamt, då den tidigare avtalade tiden har grovt överskridits.
Sen skriver du sista datum för färdigställande och att efter denna dag så låter du annan firma färdigställa på byggarens bekostnad, dvs att han får vackert betala vad det kostar att annan entreprenör färdigställer.

Något sånt, tror jag gången är.
E måste få en chans att färdigställa, inom ett snävt, men ej orimligt datum. Och sen vad som blir din nästa åtgärd.
Man kan nästan säga att det lite blir att skriva in lite mer till det ursprungliga avtalet, detta är inte helt oskäligt då den först utlovade tiden inte har hållits.

Du kan gärna rådgöra med någon juridiskt bevandrad, så du gör det hela korrekt.

Sen ska du givetvis hålla in all betalning tills jobbet är helt klart, de pengarna är i praktiken ditt enda påtryckningsmedel.

Jag kommer inte betala honom så länge jag inte får besiktningsmannens godkännande, dvs om besiktningsman hittar fel kommer jag inte betala tills dessa fel är åtgärdade, vägrar E så tar jag in någon annan och skicka E en faktura på dom uppkomna kostnader. Då vi avtalet inte skrev när betalning ska ske.

Mikael_L
På vilket sätt skulle konsumenten vara i sämre sits? Denna lag är skriven för båda parter, denna lag skyddar inte bara näringsidkare, och den är ej skriven till stor del för näringsidkare. Vet inte om du läst mitt inlägg, det är inte jag som inte fullföljer avtalet vi skrivit utan det är näringsidkaren som inte utför den tjänst som vi avtalat. Då mitt tak är i riskzon och gammalt så har näringsidkaren tagit del av det och åttagit sig tjänsten enligt avtal så bär han även ett ansvar för i detta fall mitt tak. Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen lagen är skrivna för två parter och glorifierar ej någon part varken mer eller mindre. Därför förstår jag inte varför jag ska sitta i sämre sits. Jag vill att taket ska göras enligt det vi överenskommit. Besiktningsman och dess utlåtande kommer vara till mitt försvar om näringsidkaren brustit i sin tjänst. Står även klart och tydligt i lagen vad jag får göra vid eventuella fel.

Mikael_L
På något märkligt vis läser du gång på gång det jag skriver som tvärtom mot vad jag menar.
Jag måste tydligen bättra på min tydlighet. :)

• Gilla
Södra stigen
  • Laddar…
Tydligen :) eller så är det min frustration som gör att jag blivit blindstyre :)

Malisan74 skrev:
Jag kommer inte betala honom så länge jag inte får besiktningsmannens godkännande, dvs om besiktningsman hittar fel kommer jag inte betala tills dessa fel är åtgärdade, vägrar E så tar jag in någon annan och skicka E en faktura på dom uppkomna kostnader. Då vi avtalet inte skrev när betalning ska ske.
Lite info bara!
Du kan/får inte ta in någon annan firma för att slutföra ett arbete hur som helst bara för att "din" hantverkare inte har gjort det rätt från början.
Han är ansvarig för arbetet, att det blir godkänt, men han har lagen på sin sida och måste beredas möjlighet att åtgärda felet.
Annars kan han helt kallt vänta in att du lämnar det vidare till en annan firma som slutför och då har du två hantverkare som vill ha betalt för slutförandet som inte var godkänt av besiktningsmannen.
Har du inget i avtalet som korrigerar priset så råder jag dig att inte ens låta entreprenören starta arbetet innan ett korrekt avtal har kommit på pränt!
Tyvärr så spelar det ingen roll vad du tycker utan det som gäller är vad som skrivits under, med andra ord så om du hamnar i en situation att arbetet inte blir godkänt så måste du vänta tills entreprenören gjort det rätt!
Sedan är det inte bara så som jag skrev utan det finns vissa tillägg, entreprenören kan inte hålla på hur länge som helst och hur många ggr som helst! Men om inget är skrivet så är du i en sämre sits än om avtalet var till din favör än till entreprenören. Han kan även kräva en större del av slutsumman och låta "felen" vara i en obestämd tid framöver utan att vilja åtgärda dem.....
Bättre avtal är alltid nyckeln till en nöjd kund/entreprenör
"Entreprenör och kund ibland"

Hej Malisan 74! Om takarbetet inte startat efter så lång tid har du inget avtal längre. Avtalet har blivit inaktuellt. Eventuellt behöver avtalet sägas upp, men det är förmodligen bortkastad tid . Du behöver skyndsamt kontakta annan takläggare. Kolla med grannar om dom kan rekommendera någon takläggare! Med vänliga hälsningar, PerOF

Mikael_L
PerOF skrev:
Hej Malisan 74! Om takarbetet inte startat efter så lång tid har du inget avtal längre. Avtalet har blivit inaktuellt. Eventuellt behöver avtalet sägas upp, men det är förmodligen bortkastad tid . Du behöver skyndsamt kontakta annan takläggare. Kolla med grannar om dom kan rekommendera någon takläggare! Med vänliga hälsningar, PerOF
Så kan det också vara.
Ett avtal om något som ska göras men som aldrig blir av måste ju rimligtvis någon gång anses vara inaktuellt.
Frågan är väl lite hur lång den tiden är?

Har du någon mer info?, några källor kanske.

Men då denna näringsidkare tagit på sig ett ansvar, skrivit avtal och dessutom gett mig ett pris där man räknat in mitt rot avdrag, vad händer om jag inte får tag på någon takfirma i år. Då förlorar jag 50 000 kr i rot. Borde inte han vara ersättningsskyldig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.