3 254 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Kompensation för felaktigheter
Jag hade en limträbalk som bar upp ett utstickande tak som blev synlig på huset men på ritningen fanns den ej med. Gick ej att dölja, en miss i ritningen alltså, huset var snyggare utan den. Jag begärde 15 000 som kompensation, vilket jag fick. Jag vände mej till husförsäljaren som fixade det.
Det finns väl egentligen inget fel som inte går att rätta till. I värsta fall handlar det om att riva rubbet och göra rätt nästa gång.
När det gäller kompensation för fel som man kan leva med tycker jag det är två saker man ska ta i beaktande: kostnaden för att åtgärda felet och den eventuella värdeminskning som felet orsakar. Det minsta man ska begära är kompensation för värdeminskningen. Skulle kostnaden för att åtgärda felet vara större än värdeminskningen så kan man kanske lägga sig någonstans mitt emellan. En KA kan kanske göra en uppskattning av vad det kostar att åtgärda felet och en värderingsman kan hjälpa er att uppskatta värdeminskningen.
Till att börja med bör ni nog hålla inne med en del av betalningen på huset tills ni kommit överens med husleverantören.
När det gäller kompensation för fel som man kan leva med tycker jag det är två saker man ska ta i beaktande: kostnaden för att åtgärda felet och den eventuella värdeminskning som felet orsakar. Det minsta man ska begära är kompensation för värdeminskningen. Skulle kostnaden för att åtgärda felet vara större än värdeminskningen så kan man kanske lägga sig någonstans mitt emellan. En KA kan kanske göra en uppskattning av vad det kostar att åtgärda felet och en värderingsman kan hjälpa er att uppskatta värdeminskningen.
Till att börja med bör ni nog hålla inne med en del av betalningen på huset tills ni kommit överens med husleverantören.
Det är bäst att ta till i överkant med innehållen betalning, för när någon annan ska åtgärda, så kostar det mycket mer än om husfabrikanten skulle göra det!
En som vet och hoppas slippa bita i ett surt äpple !
Helena med
Nationalschabraket
Klicka här för att svara