I
Vi hade en diskussion på jobbet idag och jag tyckte att det vara ganska intressant och har gjort sök på nätet men inte hittat något vettigt alls, jag skrev: Kommunernas skuldsättning per invånare i Sverige och fick upp lite konstiga svar, t.ex. hur mycket invånarna hade i skulder, inte vad kommunen hade i skulder.

Är det någon som vet hur man får fram dessa siffror?

För min del så kan det vara intressant att se hur kommunens styre har skött sej under mandatperioden, om vi har mer eller mindre skulder.

P
Måste ju vara svårt att få nån större fakta baserat på det då skuldsättning måste sättas i sammanhang med både tillgångar och inkomster och utgifter för att ge nån slags fakta..

Ja menar det finns ju kommuner som gör smarta investeringar och dom som är helt tappade

Att bara jämföra skuldsättning per invänare blir nog en rätt meningslös tabell utan resten av infon

Vad ja menar , ja vissa kommuner äger ingenting och hyr allt till stora kostnader varje månad men har låg skuld per invänare och nästa kommun har köpt en massa bostäder ,hyreshus, byggnader osv osv osv för att kanske ha högre skulder men har också stora tillgångar i dessa när dom är avbetalda

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
C
I Incinerator skrev:
Är det någon som vet hur man får fram dessa siffror?
Den uppenbara källan är kommunernas årsredovisningar, men du kanske vill ha en sammanställning över alla landets kommuner? SCB har i så fall säkert en hel del intressanta siffror per kommun.

Men som @polaris78 säger, det är ofta meningslöst att rycka ut enskilda siffror ur sitt sammanhang. Kommunerna organiserar sig t.ex. på olika sätt.

I
C cpalm skrev:
Den uppenbara källan är kommunernas årsredovisningar, men du kanske vill ha en sammanställning över alla landets kommuner? SCB har i så fall säkert en hel del intressanta siffror per kommun.

Men som @polaris78 säger, det är ofta meningslöst att rycka ut enskilda siffror ur sitt sammanhang. Kommunerna organiserar sig t.ex. på olika sätt.
Tanken är att plocka ut speciellt en kommun där en jobbarkompis bor, men jag skulle gärna kolla upp min kommun också.
Det vi tänker på är skuldsättningen per invånare dvs det kommunen ska betala av och betala ränta för.

Enklast är att kolla kolada.se. Där kan du jämföra t ex ekonomi mellan olika kommuner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.