Finns det någon som kan regler eller stött på samma problem som jag?
I samband med vatten skada behövde vi stänga av vattnet utanför huset. för att rörisen skulle kunna åtgärda felet.
Det visade sig att det enbart fanns en avstängning för hela byn ca 10 hus.
När vi ringde kommun så sa dom att jag skulle bekosta en avstängning själv. Dom kunde stå för ventilen. jag frågade om dom kunde utföra detta eftersom jag av många anledningar inte kan utföra detta arbete.
Visst svarade dom, det kommer att kosta 650:-/tim grävare 350:-/man
detta tyckte jag lät bra. Ansvarsbiten får jag ta senare tänkte jag.
Dom kom 7.30 o letade efter stamledning med en mettalldetektor eftersom dom var osäkra på var ledningen gick, under tiden stod grävmaskinisten bredvid o kollade. Undrar om hans debitering startar nu tänkte jag. Klockan 1100 kom grävaren, grävde o sedan hittade dom inte mitt rör så dom skottade igen hålet och placerade ventilen inne under mitt hus.
Nu trodde vi att vi skulle slippa betala för detta fiasko, men icke räkningen kom på 7500:-
Frågan är, är kommun skyldig att se till att det finns en avstängninsventil?

Det är ju onekligen lite udda att det inte finns en avstägning. Men som fastighetsägare har man egentligen inte med det att göra. Du måtse/bör ha en egen avstägning, som är din egendom. De kranar som kommunen har till fastigheterna får jag som fastighetsägare inte röra (ren formellt). Dvs i ditt fall så har du troligen fått en kran nu som hör till fastigheten. Om kommunen nu tycker att det räcker med en avstägninmg till 10 fastigheter så är det deras sak. Varje fastighetsägare skall ha en egen kran, som kommunen inte har med att göra.

Ansvaret för den misslyckade grävningen är lite svårare att uttala sig om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.