D09
Nä, den förskolan ger jag inte mycket för... Längre

Har slutat räkna all personal som byts ut hela tiden..

D09
Vad kan man trycka på mer?

Vill verkligen att dom ska behålla den killen :(

Möjligtvis så kan facket och arbetsgivaren hitta något kryphål i lagen, speciellt kopplingen till skollagen eller om killen på något sett lagligt sett kan avskriva sig LAS rättigheterna med fast anställning.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Pratade med killen idag, tycker riktigt synd om han. Var så jävla förbannad när jag åkte från förskolan.

Han var inte med i facket, bad han kontakta dom hurusom. Ibland hjälper dom till ändå och får en medlem på "livstid".

Han kunde inte få fram uppgifter på många tillfällen han jobbat, alt exakta dagarna. Det borde man väl kunna kräva ut av personalavdelningen eller?

Dom verkar ju behålla nyare vikarier som inte är i närheten av denna. Känns ju också fel.

Har börjat gå på rektor, verksamhetschef och sektionschef...

Rektorn vill ju inte ens ha ett möte med föräldrarna.
Sektionschefen delegerade till verksamhetschefen...

Finns det ingen gräns / nivå hur stor en personalomsättning får vara?

D09
Nimajneb skrev:
Möjligtvis så kan facket och arbetsgivaren hitta något kryphål i lagen, speciellt kopplingen till skollagen eller om killen på något sett lagligt sett kan avskriva sig LAS rättigheterna med fast anställning.
Las kan väl som du säger förhandlas bort om fack och arbetsgivare är överens, vad skulle det innebära?
Tillsvidare utan rätt till turordning.

Ska ringa kommunal imorgon och se vad dom kan bidra med, dom lär ju vara lite vassare än mig på sånt här.

D09 skrev:
Tyvärr har kommunen totalt missat vilken kompetens och kvalité som denna medarbetare har och väljer att avsluta hans vikariat till sommaren, troligtvis för att slippa anställa honom i annan form än vikariat.
Kompetens eller inte är helt oviktigt i det här sammanhanget. Det är lätt att föreställa sig att olika chefer/befattningshavare har ett intresse av att det ska finnas kvalitet i verksamheten, men det är en ren vanföreställning. De är intresserade av att budgeten ska gå ihop.

Det enda jag kan tänka mig där hans kompetens spelar in är att de fått bråttom att göra sig av med honom innan han gjort för stor skada på verksamheten. Det hade varit förödande om en obehörig lärare varit märkbart bättre än de behöriga.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
andersmc skrev:
Kompetens eller inte är helt oviktigt i det här sammanhanget. Det är lätt att föreställa sig att olika chefer/befattningshavare har ett intresse av att det ska finnas kvalitet i verksamheten, men det är en ren vanföreställning. De är intresserade av att budgeten ska gå ihop.

Det enda jag kan tänka mig där hans kompetens spelar in är att de fått bråttom att göra sig av med honom innan han gjort för stor skada på verksamheten. Det hade varit förödande om en obehörig lärare varit märkbart bättre än de behöriga.
Du har helt rätt, har varit i kontakt med personalchefen och han bekräftar det som du skriver.

Nu har jag istället börjat gå på politikerna kring jämnställdighetsplanen, förskolan får numera 100% kvinnor nu när dom skickar av vikarierna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.