3 227 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Kommunens debitering för att tömma slambrunn. Är det vettigt??
Den korta frågan:
Vad är rätt/brukligt/skäligt för kommunen att debitera för att tömma avloppsbrunn?
Den totala volymen som tanken rymmer? Eller den faktiska mängden avloppsvatten som slamsugaren tar med..?
Lite längre bakgrund. Gäller ett fritidshus i Bergslagen. Enskilt vatten och avlopp.
Toaletten är kopplad till en sluten brunn, 10 kbm. Disk och dusch är kopplad till två-kammarbrunn. Första kammaren rymmer 1 kbm.
Hela avloppsanläggningen ligger nära vägen. ETT lock. Lyft locket, töm en kammare, lyft över slangen till nästa kammare. Klart!
Vi tog över fastigheten i höstas. Tidigare ägare lät då beställa extra tömning ”Ni ska inte behöva ta över vår skit”
Vi har inte nyttjat huset i vinter. Ordinarie slamtömning är en gång/år, i Maj.
Jag kollade i brunnen strax innan tömning. En ”skvätt” i botten. Mindre än 1 kbm från dusch/disk. Ca 2-3 kbm toavatten.
Kommunen debiterar nu TVÅ brunnar a 1800kr.
Plus volymtillägg 6 kbm. (4 kbm ingår i grundavgift)
Jag har försökt kontakta berörd kommun. Först ett trevligt mail, där jag vill ha en förklaring. Misstänker att det är fel. Inget svar alls på det mailet.
Ringer handläggare, förklarar mitt ärende. De ska titta på det- återkommer. Nej, jag fick inget svar.
Jag väljer då att bestrida fakturan- via mail. Ingen respons.
Vidarebefordrar mailkonversationen till kommunens allmänna mail. DÅ får jag slutligen svar. En handläggare på fakturaavdelningen förklarar att det tillkommer extra avgift på volym över 4kbm.
Samt att han har tittat historiskt ”så här har vi tidigare fakturerat”
OK. Är det jag som inte förstår.
Ska jag betala för 10 kbm avloppsvatten, oavsett hur mycket de tömmer?
Eller ska jag betala för faktiskt volym?
Jag jämför med en bil. Bränsletanken rymmer 70 liter. Ska jag alltid betala ”full tank” när jag svänger in på macken, eller ska jag betala det jag tankat…??
Bifogar bild från kommunens prislista.
Tack att du orkat läsa texten.
Mycket tacksam för svar om hur det är för andra ägare av enskilt avlopp!
Vad är rätt/brukligt/skäligt för kommunen att debitera för att tömma avloppsbrunn?
Den totala volymen som tanken rymmer? Eller den faktiska mängden avloppsvatten som slamsugaren tar med..?
Lite längre bakgrund. Gäller ett fritidshus i Bergslagen. Enskilt vatten och avlopp.
Toaletten är kopplad till en sluten brunn, 10 kbm. Disk och dusch är kopplad till två-kammarbrunn. Första kammaren rymmer 1 kbm.
Hela avloppsanläggningen ligger nära vägen. ETT lock. Lyft locket, töm en kammare, lyft över slangen till nästa kammare. Klart!
Vi tog över fastigheten i höstas. Tidigare ägare lät då beställa extra tömning ”Ni ska inte behöva ta över vår skit”
Vi har inte nyttjat huset i vinter. Ordinarie slamtömning är en gång/år, i Maj.
Jag kollade i brunnen strax innan tömning. En ”skvätt” i botten. Mindre än 1 kbm från dusch/disk. Ca 2-3 kbm toavatten.
Kommunen debiterar nu TVÅ brunnar a 1800kr.
Plus volymtillägg 6 kbm. (4 kbm ingår i grundavgift)
Jag har försökt kontakta berörd kommun. Först ett trevligt mail, där jag vill ha en förklaring. Misstänker att det är fel. Inget svar alls på det mailet.
Ringer handläggare, förklarar mitt ärende. De ska titta på det- återkommer. Nej, jag fick inget svar.
Jag väljer då att bestrida fakturan- via mail. Ingen respons.
Vidarebefordrar mailkonversationen till kommunens allmänna mail. DÅ får jag slutligen svar. En handläggare på fakturaavdelningen förklarar att det tillkommer extra avgift på volym över 4kbm.
Samt att han har tittat historiskt ”så här har vi tidigare fakturerat”
OK. Är det jag som inte förstår.
Ska jag betala för 10 kbm avloppsvatten, oavsett hur mycket de tömmer?
Eller ska jag betala för faktiskt volym?
Jag jämför med en bil. Bränsletanken rymmer 70 liter. Ska jag alltid betala ”full tank” när jag svänger in på macken, eller ska jag betala det jag tankat…??
Bifogar bild från kommunens prislista.
Tack att du orkat läsa texten.
Mycket tacksam för svar om hur det är för andra ägare av enskilt avlopp!
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
När det gäller volymen så tror jag att det debiteras för volymen av din tank, inte hur mycket det är i den. Det påverkar hur de planerar sina körningar. Hur många de kan tömma på en runda. Skulle de planera för 6 kbm från dig, men det bara är 100l så kan de ändå inte köra till ytterligare en och tömma.
Redigerat:
Din faktura ser rimlig ut och även här utgår man på storlek av brunnen. Så det är ganska normalt för fritidshus.
Betalade senast 1538 kr för den årliga slamtömningen av en 0-4 kbm trekammarbrunn.
I det stora hela för avlopp efter installation inga stora pengar.😉
Betalade senast 1538 kr för den årliga slamtömningen av en 0-4 kbm trekammarbrunn.
I det stora hela för avlopp efter installation inga stora pengar.😉
Redigerat:
Du kanske bara ska tömma en tank? Tvåkammarbrunnen kan du ju själv pumpa över i avloppstanken inför tömning. Visst det blir en engångskostnad för pumpen, men sedan blir det ju billigare tömningar för lång tid framöver.
Du har 2 brunnar så de blir minst 2 brunnars avgifter per år oavsett + volymtillägget ena brunnen.
Vid året runtboende så brukar septitanken behövas tömmas flertal gånger under året om de är i 3-4 kbm storlek, men samtidigt med större tank så kan volymavgiften över 3-4 kbm (olika på kommuner) käka upp det man tänkte spara på med färre hämtningar när man har större septitank.
Alternativet med tex. kommunal avlopp med sina fasta grundavgiften (exklusive alla anslutningsavgifter som är betalade) så kommer det inte vara billigare även du bara spillt 1 droppe vatten under året... Med andra ord du är körd med olika påtvingade avgifter oavsett när du blivit fastighetsägare ;-)
Det står i avloppstillståndet i hur många och stora tankar du har och prisen på fakturan sätts efter det - inte hur mycket de faktiskt tömmer i aktuell vätskevolym.
På sommarstugor med enbart sommarboende kan man öka tömningsintervallet för BDT-slamskiljarbrunnen till vartannat år i många kommuner med en specifik ansökan om det, men jag tror inte att du kan få kommunen att sluta slamsuga BTD-brunnen helt då kommuner kan vara rätt fyrkantiga på detta och forcerar en obligatorisk tömning (till lite högre avgift) om det inte har beställts sådan inom tänkta tidsintervallet.
Har samma situation att minireningsverket skall tömmas 1 gång per år fast det funktionellt är halvakatstrof att göra det då det blir för lite slam kvar och det tar månader innan det kommer tillbaka till sin normala funktion igen biologiskt med den belastningen som är idag, och när det precis börja fungera som bäst så tömms den igen...
Med den belastning jag har så skulle det räcka med en tömning per 4-5 år - ja kanske längre än så då man med slammängd kan mäta när det är dags att tömma. men funktionen behovsanpassad slamtömmning glesare än 1 ggr per år finns inte och går inte att rucka på det hjulet hos kommunen...
Vid året runtboende så brukar septitanken behövas tömmas flertal gånger under året om de är i 3-4 kbm storlek, men samtidigt med större tank så kan volymavgiften över 3-4 kbm (olika på kommuner) käka upp det man tänkte spara på med färre hämtningar när man har större septitank.
Alternativet med tex. kommunal avlopp med sina fasta grundavgiften (exklusive alla anslutningsavgifter som är betalade) så kommer det inte vara billigare även du bara spillt 1 droppe vatten under året... Med andra ord du är körd med olika påtvingade avgifter oavsett när du blivit fastighetsägare ;-)
Det står i avloppstillståndet i hur många och stora tankar du har och prisen på fakturan sätts efter det - inte hur mycket de faktiskt tömmer i aktuell vätskevolym.
På sommarstugor med enbart sommarboende kan man öka tömningsintervallet för BDT-slamskiljarbrunnen till vartannat år i många kommuner med en specifik ansökan om det, men jag tror inte att du kan få kommunen att sluta slamsuga BTD-brunnen helt då kommuner kan vara rätt fyrkantiga på detta och forcerar en obligatorisk tömning (till lite högre avgift) om det inte har beställts sådan inom tänkta tidsintervallet.
Har samma situation att minireningsverket skall tömmas 1 gång per år fast det funktionellt är halvakatstrof att göra det då det blir för lite slam kvar och det tar månader innan det kommer tillbaka till sin normala funktion igen biologiskt med den belastningen som är idag, och när det precis börja fungera som bäst så tömms den igen...
Med den belastning jag har så skulle det räcka med en tömning per 4-5 år - ja kanske längre än så då man med slammängd kan mäta när det är dags att tömma. men funktionen behovsanpassad slamtömmning glesare än 1 ggr per år finns inte och går inte att rucka på det hjulet hos kommunen...
Det är sånt här som visar att det bara är tomt prat när kommunen säger att de tänker på miljön. Sanningen verkar vara att de tänker på hur de ska dra in så mycket pengar i avgifter som möjligt.X xxargs skrev:
Ett otroligt enkelt system hade ju varit om man på VA-avdelningens hemsida kunde kryssa i en ruta ifall man ville ha tömning kommande år eller ej. Sen kunde de ha höga straffavgifter för folk som slarvar och behöver beställa akuttömning.
Fungerar så i Södertälje.L lbgu skrev:Det är sånt här som visar att det bara är tomt prat när kommunen säger att de tänker på miljön. Sanningen verkar vara att de tänker på hur de ska dra in så mycket pengar i avgifter som möjligt.
Ett otroligt enkelt system hade ju varit om man på VA-avdelningens hemsida kunde kryssa i en ruta ifall man ville ha tömning kommande år eller ej. Sen kunde de ha höga straffavgifter för folk som slarvar och behöver beställa akuttömning.
fel, fel, fel - det blir motsatt verkan om man straffbelägger en akuttömmning och det får en skamstämpel och det börja fifflas och smygas istället.L lbgu skrev:
Gör det istället gratis första gången på året, då det visar att man försöker lösa ett problem...
Att basera 'straff' på akuttömningar kommer att slå lika fel som den omdebatterade PEth som indikation för att man 'garanterat' kör bil alkoholpåverkad.
Det fins många helt legala skäl till akutslamsugning och då ofta just för att anläggningen inte gör som tänkt av en rad olika orsaker och att man försöker göra något åt situationen.
Det är de långvariga felaktiga utsläppen (dvs. inte har tillstånden från kommunen) som inte gör någon väsen och som det smygs med som är de svåra att hitta... - och det är väldigt många sommarstugor runt landet och i skärgårdarna som hör till den kategorin...
---
I England förr och Indien fortfarande i nutid på sina håll är avlopp och slamtömning fortfarande så tabubelagt och skamligt och hota familjens/ättens anseende att det bara fick göras nattetid i total kolmörker och på sådant sätt att det inte direkt skulle kunna avgöras från vilket hus stanken och ljuden kom ifrån...
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Kan förstå att det är en sur kostnad men kom igen, det kan knappast komma som en överraskning. Det där ingår i driftskostnaden som man undersöker innan man förvärvar aktuellt objekt.
avbeställa årlig tömning tror jag inte går man måste ha den tömd minst en gång om åretA A bygg skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
1800 kr för tank på upp till 4 kbm är förövrigt billigt. Krokom tar 2845 kr för motsvarande och i Sthlm får du pröjsa hämtningsavgift och behandlingsavgift vilket blir ca. 3600 kr för 4 kbm. För slamtömning av mini-reningsverk tar Krokom nästan 5000 kr.
Märkligt med tanke på att hantering av vatten avlopp och avfall hos kommunerna inte får gå med vinst. Men jag antar att du har fakta att underbygga dina argument med?L lbgu skrev:
F.ö. låter 1800kr för en tömning inte alls särskilt dyrt. Det absolut vanligaste är att man betalar utifrån anläggningens volym, inte hur mycket som hämtades från den.