Jag kommer ihåg för kanske 15 år sedan när kommunen förhandlade med grannar att ta av deras tomt för breddade gator att kommunen skulle betala för gatumark och inte tomtmark då marken nu blivit gatumark och priset för gatumark var en spottstyver i jämförelse med tomtmark. Det kan säkert vara en god ide att byta mark med kommunen om sådan finns att byta mot.

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
En avlägsen belkant var med om nåt liknande, där betalade förvisso kommunen alla runtomkostnader, problemet var mer att breddningen av vägen tog i anspråk typ 2x12m, vilket är 24kvm, och kommunen räknade typ att "tomtpriset i området är 250kr/kvm, vilket ger en ersättning på 6000kr", inte mycket ersättning för att få mindre gräsmatta och en massa krångel.

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Observera att din hörntomt nu kommer att bli gatuhörntomt. Detta innebär att du inte får ha högre häck än 80 cm längs 10 meter på bägge sidor om hörnan (blir det trottoir får du medräkna denna). Tänk på detta när du förhandlar!

Jag har själv liten tomt med hörna och 50 kvm är svår att bruka på vettigt sätt, framför allt om man vill ha insynsskydd. Nu visste jag om problemet redan vid mitt tomtköp.

• Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att Lantmäteriet i princip aldrig drar slingriga tomtlinjer. Du får kallt räkna med att det blir en rak tomtlinje längs vägen, så du kan förlora lite mer mark än vad kommunen ritat ut.

• Älska
Saabgubben
  • Laddar…
Jag tackar så för alla svar, jag blev mycket klokare tack vare er!

Jag ringde till kommunen idag och dom sa något sånt med stilen att just min mark är (punkt markerad!?) och dom får inte tvinga mig sälja eller ge en bit av den om jag inte vill. Vilket var jäkligt skönt att höra.

Vi har bokat ett möte där vi ska prata mer om det. Jag känner mig lugn nu.

De bekräftade att det är ca 35 kvm det handlade om så jag var ganska nära med mina gissningar.

Ersättningen skulle bli 30% av markvädet !!
Ev. Häck planterar de om. Eller ersätter med pengar.

Om jag tänker lite högt nu så funderar jag på att säga att jag vill ha 100tkr + ny planterad häck. Hur troligt är det att jag får som jag vill?
Jag har ju inget att förlora så säger dom nej så säger jag desamma tack och hej så får dom hitta en annan väg eller lösa det på andra sätt.
Hon jag pratade med verkade lugn och lät inte pressad på något sätt.
Jag är inte ute efter att bli rik på detta, men min mark är värld för mig, jag känner inte för att skänka bort delar av den.

• Gilla
a_c
  • Laddar…
Om det verkligen är så att de inte kan tvinga sig till din mark, skulle jag nog inte sälja alls. Du får ju inte bara lite mindre tomt, utan än värre, som tidigare sagts här i tråden, tydligen trafik alldeles inpå istället för gångbana. Det skulle jag uppleva som mycket störande. Jag skulle dock dubbelkolla det där med att dom inte får tvinga dig att sälja, det låter fishy i mina öron. Det viktigaste är väl att du tänker igenom väldigt noga hur du vill ha det och vilka konsekvenserna blir.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
Trafik minskar dessutom värdet på fastigheten en hel del....

• Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Trafik och trafik, vi pratar väl en lokalgata för några tiotal hushåll max. Eller vad tror ni, egentligen?

Vägen lär nog hur som helst bli av ändå, sen kanske man kan gissa att kommunen löser det hela med stödmurar istället för slänter om de inte får köpa mark av TS. Dyrare lösning för kommunen, och TS får inte hjälp med återplantering av den häck han har på kommunens mark. Risken för det alternativet får väl TS väga mot värdet av ett utköp.

Däremot tycker jag att snacket om att kommunen skulle komma att hämnas om de inte får sin vilja igenom känns fånigt. Tror någon på allvar att sånt är vanligt?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
I värsta fall blir det 150 hushåll (om det blir enda tillfartsväg för hela området) annars har du rätt

H hemljuvahem86 skrev:
Det som jag stör mig mest på om jag hade bott i huset är att det ska gå en bilväg längs med tomten istället för en cykelbana. Detta borde orsaka en hel del buller och annat elände. Jag hade antagligen försökt få till något i stil med

1) Flytta in tomtgränsen så långt det behövs (och se till att det inte kommer nån busshållplats i närheten)
2) Bygg ett högt bullerplank mot vägen
3) Planera om häcken på min sida för att göra bullerplanket lite snyggare att titta på
4) Ev begära nån sorts ersättning för kvadratmetrarna som försvinner.

Mer än så är nog knepigt att få, men bullerplank och annat borde vara en lätt match för en kommun att fixa, likaså ett antal häckplantor av större karaktär...

/HLH
Jag tror inte de skulle bygga ett bullerplank för en lokalgata? Det är ju knappt att de bygger dem på 70-90 vägar

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det låter konstigt det där med att de inte skulle kunna tvinga fram ett köp för att det är prickmark. Jag trodde närmare att det var så att de kunde ta för sig av prickmark utan att lämna ersättning.
Om marken är prickad har den väl redan ett lägre värde då den inte får bebyggas.
Men jag kan ha fel.

Nu killgissar jag lite istället för att läsa på, men kan det inte vara så att prickmarken gör att kommunen inte behöver lösa ut marken, utan kan ex.vis genom ett påtvingat servitut eller bara genom praxis rita in vägområdet (även om det inte är den fysiska vägen, utan bara det fria rummet runt om) så att det sträcker sig in över TS prickmark?

Nån nytta ska väl det allmänna ha av prickmark, den kan väl inte bara finnas för att göra livet surt för fastighetsägarna.

Hej, vi blev av med en stor del av vår tomt när trafikverket skulle göra om vägen. Exploateringen gjorde det omöjligt för oss att stycka av tomten så det påverkade os mycket. Jag har för mig att vi fick 5kr/kvm vilket är otroligt lågt men då hade vi förhandlat upp det dubbelt så mycket från orginalbudet... På mötena var dom otroligt tydliga med att äganderätten till tomten inte var värt något. Tror maxsumman man kunde få låg på 30kr/kvm...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Däremot tycker jag att snacket om att kommunen skulle komma att hämnas om de inte får sin vilja igenom känns fånigt. Tror någon på allvar att sånt är vanligt?
Instämmer. Jag har jobbat mycket med gatukontoren professionellt, och de arbetar inte så. Tvärtom, så brukar de vara hypernoga med att allt ska gå rätt till.

Om jag också får killgissa lite, så tror jag efter att ha sett kartan att kommunen inte vill köpa någon mark av dig alls, utan bara få anlägga en slänt på din mark och att det är det intrånget du ska få ersättning för. Din fastighets areal (och därmed kanske byggrätt, och möjlighet att stycka av), skulle då inte påverkas alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.