F
Hur stor är tomten och hur mycket av den tänker dom sno (köpa loss)?

Finns inga realistiska alternativ till dragningen av vägen? Kommunens tjänstemän är trötta och lata (undantag finns). Kan det finnas lämpligare dragning av vägen, kan det finnas lämpligare mark på andra sidan att ta i anspråk istället för att ta er tomt?

Man kan också ifrågasätta projekteringen av körväg ända ut till tomtgräns om det nu är det dom har tänkt sig.

Ge kommunen altarnativ och visa att ni inte lägger er platt med blottad strupe så kanske det löser sig.

Nästa alternativ är förhandling. Återställd häck, fixad robotklippar-slinga mot att ni inte överklagar, annan mark åt nåt annat håll som fixas till på kommunens bekostnad, alternativt fullt marknadspris för marken... minst då jag gissar att det blir attraktivare med ny bebyggelse 800m bort

• Gilla
big mike
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läste du inte första meningen i tråden?

”Hej
Jag har fått brev från en exploateringsingenjör på Göteborgs kommun om att en del av min häck ligger på kommunens mark...”

Häcken står på kommunens mark, kommunen har ingen anledning till att ersätta den.
Säger detsamma, läste du inte första meningen i tråden? Se det jag fetmarkerade i ditt citat...
De tänker annektera en del av TS tomt, klart det går att begära ersättning.

• Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur stor är tomten och hur mycket av den tänker dom sno (köpa loss)?

Finns inga realistiska alternativ till dragningen av vägen? Kommunens tjänstemän är trötta och lata (undantag finns). Kan det finnas lämpligare dragning av vägen, kan det finnas lämpligare mark på andra sidan att ta i anspråk istället för att ta er tomt?

Man kan också ifrågasätta projekteringen av körväg ända ut till tomtgräns om det nu är det dom har tänkt sig.

Ge kommunen altarnativ och visa att ni inte lägger er platt med blottad strupe så kanske det löser sig.

Nästa alternativ är förhandling. Återställd häck, fixad robotklippar-slinga mot att ni inte överklagar, annan mark åt nåt annat håll som fixas till på kommunens bekostnad, alternativt fullt marknadspris för marken... minst då jag gissar att det blir attraktivare med ny bebyggelse 800m bort
Tomten är 1000kvm. Jag misstänker att de tänker ta ca 60-80kvm. Jag har inte träffat dom än så jag gissar utifrån de förutsättningar som finns på gatan idag.
Andra sidanvägen ägs av kommunen men det är fina stora träd som går längs hela vägen och jag misstänker att dessa blir kvar och därför försöker dem nyttja min tomt.

Jag arbetar med ritningar, ledningslägen och servitut som har med tele att göra så lite kunskap har jag dock televerkets nyttjanderättsavtalen skiljer en heldel från dem kommunala och jag hoppas verkligen att de inte ger lika kass ersättning som televerket ger vid servitut avtal.
Men jag kommer att sätta mig och se om jag kan komma på en bättre väg så jag slipper åverkan på min tomt.

harry73
Om de tar din tomtmark i anspråk för en ny gata, behövs detaljplanen ändras. Det ger dig bra möjligheter att förhala processen. Finns det dessutom andra alternativ för kommunen, då blir chansen att du vinner din överklagan större.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Om de tar din tomtmark i anspråk för en ny gata, behövs detaljplanen ändras. Det ger dig bra möjligheter att förhala processen.
Detaljplaneändringar är å andra sidan vardagsmat i kommunala projekt. Det är inte osannolikt att det finns en massa andra orsaker till att detaljplanen ändå måste ändras. Visst innebär det att det hela enkelt kan förhalas en två-tre år, men min erfarenhet är att kommunen ändå får mer eller mindre som de vill till slut. När väl planändringen sedan vunnit laga kraft kommer kommunen sannolikt att använda denna mot TS.
Så överklaga för all del en eventuell planändring, men se till att parallellt förhandla om bästa möjliga lösning, för förhandlingspositionen är förmodligen som bäst i nuläget.

Det är ju möjligt att detaljplanen redan är ändrad. Jag skulle nog tro att så är fallet.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ersättningen är ju enkelt om det kommer till att de måste expropriera. Då gör man värdering av marknadsvärdet i dag och en värdering av marknadsvärdet om den aktuella biten av tomten inte fanns med. Sen tar man mellanskillnaden och lägger på 25%.
Så om värdet nu är 5mio och det hade varit 4,8mio om tomten varit 2 meter smalare då blir ersättningen 250000. Så det beror helt på vilken bit av tomten som försvinner. Är det en värdelös bit blir väldigt lite, vill de ha en bit som huset står på blir det väldigt mycket...
Sen kan man man ju möjligen förhandla fram något annat innan det går så långt.

Någon utredning (SOU) ang expropriering är tydligen färdig, men resultaten var inte det önskade så presentationen av den uteblev.
Utredningen var ledd av en vänsterpartist och vad jag kort har läst, så fanns det förslag om tvångsexpropriering utan ersättning i vissa fall.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E etompau skrev:
Någon utredning (SOU) ang expropriering är tydligen färdig, men resultaten var inte det önskade så presentationen av den uteblev.
Utredningen var ledd av en vänsterpartist och vad jag kort har läst, så fanns det förslag om tvångsexpropriering utan ersättning i vissa fall.
Hur tänker de där? Det e ren stöld isf. Mitt är mitt och den offentliga ska betala om hen vill köpa en del av det.

Ska bli kul å träffa dem nu i veckan.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Uppenbarligen var det i alla fall någon som valde att använda det statliga utredningsväsendet för att låta göra utredningen om konfiskation av enskild egendom. Om det gjordes med ärligt uppsåt eller för att låtsas som om man ville gå i utredningens riktning får väl var och en gissa om. Likaså får väl envar avgöra vilket som är värst.

T
Anna_H Anna_H skrev:
Det har väl inte med saken att göra? Dessutom är det ju inte hela häcken som står utanför tomten.
Då får dom ta den del som står utanför.

Inte ovanligt att privatpersoner planterar 50% av häcken utanför sin tomt och fortfarande anser att det är korrekt.

T Thomas' skrev:
Då får dom ta den del som står utanför.

Inte ovanligt att privatpersoner planterar 50% av häcken utanför sin tomt och fortfarande anser att det är korrekt.
Fast nu tänker de ju ta hela häcken och en del av marken. Det verkar som om du inte har läst vad tråden handlar om utan bara hakat upp dig på att en del av häcken står utanför tomten?

Det är inte vad det står. I alla fall tolkar jag det inte så. Om man byter plats på lite de och dem så får jag det till att de (kommunen) ska skära av den del av häcken som sticker ut, samt på ett ställe en del av tomten.

Var står det något annat?

Saabgubben Saabgubben skrev:
Jag är med på det med häcken som står på kommunens mark. Det e inget jag tänker bråka om. Men en större del av häcken är på min mark med och då tänker jag att den ska dom plantera om/flytta till de nya gränsen samt ersätta mig för marken.
Min tolkning är att kommunen kommer att plocka bort en mindre del av häcken och att TS i så fall vill att dom även flyttar/planterar om resten.
Det är alltså TS som önskar att kommunen åtgärdar hela häcken, inte kommunen som kommer att ta hela häcken.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
Fast nu tänker de ju ta hela häcken och en del av marken. Det verkar som om du inte har läst vad tråden handlar om utan bara hakat upp dig på att en del av häcken står utanför tomten?
Du verkar ha en helt annan uppfattning än oss andra. Tror du får läsa tråden igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.