Hur fungerar det rent praktiskt med en låst grind rätt över vägen ?
Att den stoppar cyklister bra det fattar jag men hur gör man med sopbilen, postbilen och räddningstjänsten då ?
Det vore ju olyckligt om TS blev svårt sjuk eller skadad och inte räddningstjänsten tog sig fram pga. låst grind.

Micro skrev:
Hur fungerar det rent praktiskt med en låst grind rätt över vägen ?
Att den stoppar cyklister bra det fattar jag men hur gör man med sopbilen, postbilen och räddningstjänsten då ?
Det vore ju olyckligt om TS blev svårt sjuk eller skadad och inte räddningstjänsten tog sig fram pga. låst grind.
Utryckningsfolk är vana vid värre hinder än så. Ett vajerlås forcerar man på några sekunder. Vad gäller servicetrafik får du fråga TS hur man ordnat de praktiska lösningarna. Grinden är ju låst redan idag.

sopbil och postbil har sedan länge slutat köra fram till huset så det är inget problem. Annan service kommer ju för det mest avtalat så då kan ju bommen vara öppen.

Brandbil har ju bultsax med sig och skulle det knipa ordentligt för dem har de ju en stor lastbil... ambulans är nog däremot lite mindre utrustad. Lösningen är att man kan själv anmäla till räddningstjänsten att det finns en låst bom på adressen så vet de förutsättningarna när larmet kommer. Antar att de skickar en brandbil också i de lägena.

CykelPer skrev:
Brandbil har ju bultsax med sig och skulle det knipa ordentligt för dem har de ju en stor lastbil... ambulans är nog däremot lite mindre utrustad. Lösningen är att man kan själv anmäla till räddningstjänsten att det finns en låst bom på adressen så vet de förutsättningarna när larmet kommer. Antar att de skickar en brandbil också i de lägena.
Att jag frågar beror på att utanför mitt gamla hus satte kommunen upp en bom rätt över vägen då biltrafiken skulle förbjudas och ledas in på en ny väg.
Dom fick inte ha en låsbar bom och den skulle vara utformad för att man skulle kunna köra genom den med ett fordon utan att stanna.
Allt detta för räddningstjänsten (Ambulans o Brandkår) nackdelen var att alla som inte var rädda om sina fordon också kunde åka där utan att stanna o dom andra som hade passagerare tog denna till hjälp o öppna bommen.
Men som enskild ägare kanske man får låsa om sig med ett lås då det inte är kommunens grejor?
Det vara bara en nyfiken fråga och inget illa menat på något sätt.:)

CykelPer skrev:
Enligt bland annat naturvårdsverket så har man inte rätt att förbjuda cykel och gångtrafik samt ridning. Enda undantaget är om vägen skulle skadas men det blir ju svårt att hävda om man själv vill köra bil på den...
Åjo, om du kör på vägen några gånger om året och jämför med säg hundra cyklar om dagen. Då skulle cykeltrafiken slita mer än din biltrafik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.