11 541 läst ·
49 svar
12k läst
49 svar
Kommunen vill göra cykelled på min servitutväg
Stämmer bra det, enligt Naturvårdsverket får markägare inte äns sätta upp skyltar som förbjuder cykling.-MH- skrev:
Vem behöver skylt? Det räcker med fysiska hinder.-MH- skrev:
Det är Miljöbalken man brukar tillgripa för att hävda allemansrätt. Ingenstans i denna lagdel finns något krav på allmänhetens tillträde med cykel. Ingenting tvingar därför en väghållare att hålla enskild väg (i praktiken) tillgänglig annat än till fots.
Som cyklist är jag lite förvånad över allt detta arbete för att förhindra just cykling. Speciellt när första inlägget gällde att cykling var helt ok...
Detta handlar inte om att vara för eller mot cyklar eller explosionsmotorer.pettervikman skrev:
Grejen är att kommunen av allt att döma tänker komma överens med markägaren, men tänker åka snålskjuts på väghållarens (TS) vägunderhåll.Mikael_L skrev:
Grejen är också att kommunen medvetet fifflar sig förbi en rättssäker prövning av sina egna och andra fastighetsägares intressen genom uppenbart missbruk av "institutet" avtalsservitut.
Grejen är faktiskt också den att kommunen utsätter sig för risken att cykelvägen fördyras och försenas och kanske helt och hållet äventyras därför att man lägger den juridiska grunden fel.
Var fick du att de ska in på TS tomt ifrån? Det talas ju hela tiden om TS VÄG, som kommunen vill bygga påoch däred slippa underhåll då det är TS väg så skulle ju TS stå för vägunderhållet mycket praktiskt för kommunen men inte fullt lika praktiskt och roligt för TS.Mikael_L skrev:
Vad gäller kommuner och vägar så ska man stå på sig och gå och tala med dem. Ofta sitter de bara med en karta ochhar inte ens varit ute i området och tittat och vet därför mycket lite vad för typ av väg/hur vägen påverkar boenden/hur området ensäruppbyggt.
Mina föräldrar var för ett antal år sedan med om följande. De bor i ett villa område med komunal väg, kommunen gör väl som de vill med vägen därav. Kommunen tyckte att cyklaroc mopeder körde för fortutanför mina föräldrarshus då den vägen är hårt trafikerad av bran påväg till skola i alla åldrar. Kommunen satt därför i sitt kommunhus med en karta och tyckte att det skulle vara mycket käckt med en såndär Zick-zack bom/grind så att cyklisterna skulle behöva gå av cyeln och leda den genom bommen och dessutom bara en i taget.
Problemet med detta genialiska bygge var bara detta. Man kan komma till mina föräldrars garage uppfart via två vägar då området är en cirkel. Grinden skulle sättas upp strax eter deras garage infart så att de baa kunde komma åt sin garageuppfart via en av vägarna. Området som är attraktivt byggs det mycket i av både privatpersoner och kommunen. Står det då en grävskopa mitt på vägen som man inte kommer förbi på gatan längre ned och en bom står i vägen för den andra vägen så är man inlåst med sin bil. Detta tänkte ju inte kommunen på för garageuppfarten fanns ju nte på deras karta...
Mina föräldrar gick dit med foton och hävdade sin sak kommunen byggde ingen bom utan satte upp farthinder. Så ibland handlar det om att de helt enkelt inte kollat upp saken ordentligt.
Mina föräldrar var för ett antal år sedan med om följande. De bor i ett villa område med komunal väg, kommunen gör väl som de vill med vägen därav. Kommunen tyckte att cyklaroc mopeder körde för fortutanför mina föräldrarshus då den vägen är hårt trafikerad av bran påväg till skola i alla åldrar. Kommunen satt därför i sitt kommunhus med en karta och tyckte att det skulle vara mycket käckt med en såndär Zick-zack bom/grind så att cyklisterna skulle behöva gå av cyeln och leda den genom bommen och dessutom bara en i taget.
Problemet med detta genialiska bygge var bara detta. Man kan komma till mina föräldrars garage uppfart via två vägar då området är en cirkel. Grinden skulle sättas upp strax eter deras garage infart så att de baa kunde komma åt sin garageuppfart via en av vägarna. Området som är attraktivt byggs det mycket i av både privatpersoner och kommunen. Står det då en grävskopa mitt på vägen som man inte kommer förbi på gatan längre ned och en bom står i vägen för den andra vägen så är man inlåst med sin bil. Detta tänkte ju inte kommunen på för garageuppfarten fanns ju nte på deras karta...
Mina föräldrar gick dit med foton och hävdade sin sak kommunen byggde ingen bom utan satte upp farthinder. Så ibland handlar det om att de helt enkelt inte kollat upp saken ordentligt.
Fast diskussionen från ts sida togs på basis av att han inte ville ha cykelvägen punkt, inte att han ville ha en rättvist fördelning av skötsel eller att ärendet skulle skötas rätt. Att kommunen ska sköta saker korrekt och ta sin del av skötseln är en annan sak.
Om det visar sig att kommunen saknar viljan och beredskapen att göra rätt för sig blir det inte alls "en annan sak". Då kan det bli ett argument som sänker hela projektet.pettervikman skrev:
Cykelister anses ha samma rätt att vistas i naturen som gående. Det är därför en cykelförbudsskylt är lika lite värd som wn gåendeförbudsskylt. Det går alltså inte att hindra en cyklist att använda em väg som faller under allemansrätten.
Eftersom TS inte har.någon möjlighet att sätta stängsel bredvid hans väg utan markägares tillstånd, så lär wn grind vara verkningslös.
Eftersom TS inte har.någon möjlighet att sätta stängsel bredvid hans väg utan markägares tillstånd, så lär wn grind vara verkningslös.
Mig veterligen får det sättas upp sådana här skyltar:
Och mig veterligen görs det, av kommuner, vägverk m.fl.
Och mig veterligen sitter det sådana på ställen som nog kan anses vara tillgängliga enligt allemansrätten.
Och mig veterligen får polisman utfärda böter och/eller leda det till allmän åklagare om man bryter mot märket.
Men sen vet jag inget mer ...
Och mig veterligen görs det, av kommuner, vägverk m.fl.
Och mig veterligen sitter det sådana på ställen som nog kan anses vara tillgängliga enligt allemansrätten.
Och mig veterligen får polisman utfärda böter och/eller leda det till allmän åklagare om man bryter mot märket.
Men sen vet jag inget mer ...