M Maledictus skrev:
Nej, men jag har två grannar inom 1km avstånd, inte ett helt hem.

Om man har ett hem för psyksjuka som granne måste ju sannolikheten vara betydligt större att få psyksjuka grannar än en vanlig random husägare.
Så är det absolut. Jag har en granne som har MS. Skitjobbigt för honom, men är ju inte så att det smittar eller på annat sätt drabbar mig.

P Plutus skrev:
g gissar, (utan att veta) om dessa boenden hade en generell positiv inverkan på huspriserna hos grannarna, så skulle dessa boenden föreslås placeras nära tjänstemännen som tar fram förslagen:) J
Jag gissar (utan att vet) att du tror att alla som jobbar offentligt, gör det för de fantastiska förmåner såsom mutor, personliga maktfördelar osv som medföljer tjänsten.
Kan upplysa dig om att du har grundligt fel i alla avseenden.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Jag bor hellre granne med ett hem för psykiskt sjuka än att bo med trångsynta grannar. Förmodligen betydligt mycket mer problem med det senare. De sjuka har nog med sitt skulle jag tro, medan de trångsynta har en benägenhet att ha åsikter om grannarna och hur de borde bete sig.
Har du provat? Och speciellt ett boende med personal som skiter i vilket då.
Alla 7 vi har i byn har personal som skiter fullkomligt i sina boende, nämner inte vilken vårdkedja som har hand om dem ;)

Det är alltid intressant när det står psyksjuka i trädgården och skäller på grannens hund, eller en som är dömd för mordförsök går runt och stjäler saker eller frågar om droger i byn, gör han inte de sitter han i byns välbesökta park och dricker öl och skriker på ungar.

Det ena boendet har utöver personal även väktare för att skydda personalen, häftig kombination.

Hellre en trångsynt tyst granne.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Dom svamliga beskrivningarna är hämtade direkt ur kommunens utskick, det står ordagrant " för personer som inte lämpar sig att ha i närheten av andra boende" t.ex. från rättpsyk. så just den formuleringen är inte jag skyldig till. Jag förstår att någon kommer att sitta med svarte petter och få dom som grannar, frågan var om det är möjligt att påverka ett förslag innan det är taget?
NIMBY.

Står det att det är personer från rättspsyk? Eller är det något du bara antar att de menar?

Det skulle ju kunna vara någon som har svårt med ljud och mår bättre av att vara mer lantligt tex, mår bra av att pyssla i en trädgård, gå skogspromenader osv. Eller som skriker och därför inte kan bo i lägenhet? Eller helt enkelt inte mår bra i stan?

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vilken mardröm att få ett boende med psyksjuka som granne. Hoppas för din skull TS att det inte blir av och att ni hittar något bra argument.
Jag har bott bredvid ett sådant boende. Jag hade inga problem med det, mer än att han som dagligen gick varv på varv runt kvarteret blev rädd så fort någon sade hej. Det lade senare ner, då det blev beslutat att varje boende skulle ha en riktig lägenhet med eget kök/pentry och badrum, vilket inte gick att lösa i en vanlig villa på 160 kvm med 5 boende och 6 sovrum (det sista sovrummet var till personalen).

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Har du provat? Och speciellt ett boende med personal som skiter i vilket då.
Alla 7 vi har i byn har personal som skiter fullkomligt i sina boende, nämner inte vilken vårdkedja som har hand om dem ;)

Det är alltid intressant när det står psyksjuka i trädgården och skäller på grannens hund, eller en som är dömd för mordförsök går runt och stjäler saker eller frågar om droger i byn, gör han inte de sitter han i byns välbesökta park och dricker öl och skriker på ungar.

Det ena boendet har utöver personal även väktare för att skydda personalen, häftig kombination.

Hellre en trångsynt tyst granne.
Nej jag har inte bott granne med någon form av boende för ”psyksjuka”. Men med den kunskap och erfarenhet jag har om vård och avvikande människor, så skulle jag inte ha något emot att det byggdes ett sånt hem istället för de planerade radhusen på granntomten.

Jag har jobbat både på rättspsyk och i öppenvården och vi hade samarbete med ett särskilt boende (fast det hette något annat på den tiden) så jag har rätt bra koll. Utöver det så får jag som förälder till två barn med rätt svåra NPF-handikapp hantera utmaningar och fördomar varje dag.

Vi kan väl dela upp möjliga grannar. Du får de trångsynta hos dig, så tar jag de psykiskt sjuka och andra utstötta i mitt område.

Och för att kommentera situationen i ditt område. Nej, jag skulle inte heller tycka om eller acceptera att personalen och vårdbolaget misskötte sig, utan anmäla och jävlas. Med företaget alltså - inte de som behöver vård.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 15 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Nej jag har inte bott granne med någon form av boende för ”psyksjuka”. Men med den kunskap och erfarenhet jag har om vård och avvikande människor, så skulle jag inte ha något emot att det byggdes ett sånt hem istället för de planerade radhusen på granntomten.

Jag har jobbat både på rättspsyk och i öppenvården och vi hade samarbete med ett särskilt boende (fast det hette något annat på den tiden) så jag har rätt bra koll. Utöver det så får jag som förälder till två barn med rätt svåra NPF-handikapp hantera utmaningar och fördomar varje dag.

Vi kan väl dela upp möjliga grannar. Du får de trångsynta hos dig, så tar jag de psykiskt sjuka och andra utstötta i mitt område.

Och för att kommentera situationen i ditt område. Nej, jag skulle inte heller tycka om eller acceptera att personalen och vårdbolaget misskötte sig, utan anmäla och jävlas. Med företaget alltså - inte de som behöver vård.
Självklart jävlas man inte med de sjuka, eller personer med problem i livet. Utan det är vårdbolaget som får ta emot.
Men eftersom de är som de är så bryr de sig inte ett skit och de får hålla på som överallt de missköter sig.
Det krävs dödsfall för att enheterna ska få läggas ner. =)

Den som bodde som närmast granne till den där de lät boende stå i trädgården har nu flyttat pga det som pågick i flera år.
Jag bodde i början typ 150 meter fågelvägen och hörde fejderna varenda kväll.

Jag förstår absolut problemen, men om man redan innan ett boende startas undrar hur man ska slippa det och räknar med att de med psykiska problem kommer ställa till det för ”vanligt” folk - då är det åtminstone rätt nära att ”jävlas med de sjuka” i min bok.

Verkligen ingen lätt fråga och jag förstår att både grupperna med dåliga erfarenheter och de med inga erfarenheter av människor med psykisk ohälsa vill slippa ha dem som grannar, men det löser inga som helst problem utan riskerar bara att förvärra dem.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har jobbat med psykiskt sjuka. Det är en väldigt liten del av dem som är en fara för andra. Rättpsyk skulle inte lägga ett boende mitt i en by..

Tror verkligen inte att det är något problem med ett boende i närheten. Inte mer än ett servicehus.

• Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
P
Jag tror verkligen oviljan egentligen är helt obefogad och inte ens dom som har fängelser eller ungdomsanstalter nära sig märker nån större skillnad i risken att det händer något..

Har vänner som bor nära sundbo undomsanstallt och alla vet ju hur mycket rymmningar och saker det varit där men det är några få som haft stöld av nån cykel eller bil är väl det som hänt extra på byn.
Men har andra vänner i större städer så är det fler av dom som blivit av med bilar och cyklar än vid en ungdomsanstallt så känns lite som man är rätt och emot det helt i onödan..
Dom som smiter eller avviker är sällan så vimsiga i huvet att dom vill uppehålla sig i grannhuset,,, :)

Att överklaga och jobba emot kommuner och byggande och liknande med lösa svävande oklara argument som är mest av "vill inte" karaktär och inget som går att bevisa i en domstol och väger tungt juridiskt kommer med största sannolikhet inte göra någon skillnad alls i slutänden. däremot retar man på sig folk med sånt handlande vilket på olika sätt brukar kunna bita en i röven på olika vis..

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Ursäkta sent svar, men jag har varit bortrest en tid, några av de som bor i området har fått en remissförfrågan om förhandsbesked, så det är tidigt i processen än. Bygglov i taggen var missvisande. Grundtanken med mitt inlägg var att förstå vilka argument som tar. t.ex. så är nuvarande placering rakt över ett fornminne, vilket känns som ett relativt starkt kort.

Hur pass nära kommer det byggas? Är inte helt inne på hur man kan argumentera men det kommer ju slå till som en värdeminskning för era hus/området ni bor på. Är det kanske möjligt för kompensation? (ingen aning).
Bor 3km ifrån ett korttidsboende för nyligen nyktra missbrukare och de som haft huset brevid det boende har inte lyckats sälja sin fastighet de 5 veckor som gått.. finns förvisso en hel del att se ner på i deras besiktningsprotokoll men ändå. Uppfattar de boende som promenerar fram o tillbaka på bilvägen vid boendet som något störande. Var en tjej i somras som såg ut o vänta på en bil för att hoppa ut på den lite större vägen som ligger på kort promenadavstånd (hon sprang iväg när jag tog ner rutan o hälsade). De som ska bo i boendet du beskriver låter nog värre och ens egna trygghet brister.

P Plutus skrev:
Vi är några villor som bor längs en liten grusväg några kilometrar utanför en större stad, nu vill kommunen bygga ett hus med tio lägenheter plus personalutrymmen för människor som inte anses lämpliga att bo i närheten av andra människor (kommunens egen formulering) Några av oss som bor här vill koppla in en jurist för att svara kommunen att vi som bor här tycker det är en dålig idé, själv är jag tveksam till att en jurist kan göra så mycket mer än fördröja byggstart. Min fråga är nu, är det någon som har erfarenhet av att påverka en kommuns inför beslut? går det ens att göra? inget beslut är taget än, utan vi grannar har ombetts att komma in med synpunkter, så det är inte formellt beslutat än.
Det är ju alltid så att man vill att sådana boenden bör byggas. Men, inte just där vi bor! Någon annan stans !

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Var en tjej i somras som såg ut o vänta på en bil för att hoppa ut på den lite större vägen som ligger på kort promenadavstånd (hon sprang iväg när jag tog ner rutan o hälsade).
Klokt av henne, man ska vara misstänksam mot okända människor i bil som tar kontakt.;)

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Hur pass nära kommer det byggas? Är inte helt inne på hur man kan argumentera men det kommer ju slå till som en värdeminskning för era hus/området ni bor på. Är det kanske möjligt för kompensation? (ingen aning).
Vanligtvis blir det ingen förändring alls eller en värdeökning. Värdeminskning pga sådana byggen förekommer i princip inte. 5 veckor är inte lång tid, grannen fick inte sitt sålt på flera månader, och vi har varken särskilda boenden eller förskolor inpå knuten, däremot 150 meter till Vänern.

• Gilla
Liljencrantz
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Och dom kommer såklart bygga med material som innehåller asbest. Det vet man ju hur psyksjuka fungerar!
Och de kommer att bygga ett hönshus som de kopplar in på TS:s el.

• Haha
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.