Hep Hep skrev:
Sorry, jag menade inte att du var skyldig till svamlet. Men det skulle vara intressant att se hela kommunens beskrivande text, då alla typer av gruppboenden eller liknande faktiskt har en mer officiell beskrivning. Om de som driver det vill ha några bidrag, vilket vi nog kan räkna med, så krävs bättre beskrivning än att man inte borde bo bland folk.
Som standard brukar ju kommuner aldrig någonsin beskriva den här sortens boenden som utmanande, utan håller sig till mer positiva toner, så det blir ju så klart tankeväckande när kommunen själv i skrift kallar personerna för svåra.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Imponerande att du prickade västerås utan att jag skrev ut det :) Kan det vara Skillsta du menar?

Snyggt prickat av dig med ;)

Med vänlig hälsning, fremax

Ok, konstigt att kommunen formulerar sig på det viset. Då är det ett boende med beslut enligt socialtjänstlagen. Sol.
Då kan det vara personer som suttit på rättpsyk som får bo där med ÖPT. Öppen psykiatrisk tvångsvård. Då har de vissa saker att förhålla sig till som omprövas av domstol varv 6 månad. Bryter de mot dessa så kontaktas psykiatrin så tar de ev ett nytt beslut.
Oftast är de personer som förutom brottsligheten har andra funktionsnedsättningar än det som orsakade inlåsningen. Dvs att de inte alltid har en plan, mål att återuppta brottsligheten.
Då är jag, med drygt 30 år i branschen, mer oroad över kapten klänning som har uthyrningar på hästgård i Småland nu och "normalbegåvade" pedofiler som skrivs ut till eget boende med boendestöd. Fler än ni har ngn aning om, tyvärr.
Ni kan ta det lugnt hur som helst.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Kände detsamma. Antingen brukar det stå den korrekta benämningen, eller så är det ”blommor och gemenskap” om man inte vill ge hela bilden.

Om man får bo där för att man inte passar bland folk, så riskerade jag en enkelbiljett dit idag. Akut behov av komplettering gjorde att jag luktade mer gubbe än vad som borde vara tillåtet när jag klev in på Jula efter en hård dag på tomten utan dusch.

• Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Jag måste instämma med @Hep här. Vill man ha hjälp vinner man sällan något på att enbart framföra de argument som man känner stärker sin egna talan. Får vi övriga en korrekt helhetsbild är det också lättare att berätta vilka alternativ som har bäst möjlighet att vinna gehör.

Texten är lite oklar var i processen frågan är nu. Du skriver bygglov i taggen, men är det bygglovet nu som är ute på grannehörande? Om så är det tillfället för er att yttra er över bygglovet. Sedan behöver ni i ett sådant läge vara mer konkret än att nu tycker det är en "dålig idé". Jag antar det betyder att ni inte vill ha dessa personer som grannar, men det är knappast något som kommer hålla heller. Det enklaste sättet brukar vara om användandet bryter om detaljplanen, men om det nu inte är detaljplanelagt så blir det svårare. Vad som gäller för bygglov utanför detaljplanelagt område kan du bland annat hitta här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/utanfor_dp_ob/

Men om det är bygglov undrar jag vem som är verkligen är byggherre. Varför skulle kommunen bygga bostäder specifikt åt personer som står under öppen rättspsykiatrisk vård? Om personerna dessutom är sådan risk för samhället som du implicit påstår är det föga troligt att de fått sin dom omvandlad till öppen vård. Så om det är boende enbart för de i öppen rättspsykiatrisk vård kommer den näppeligen röra sig om mördare, våldtäktsmän eller liknande.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att jag varit med i produktionen av 11 LSS-boenden och i 5 av dessa så har de legat ibland villor och överklagats utan framgång och det har aldrig blivit ngr problem för grannar. Mitt råd är snarare att se till att bjuda in till samverkan för då får ni både viss insyn och fakta OM det krånglar när de flyttat in.

• Gilla
Bananskalare och 6 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag måste instämma med @Hep här. Vill man ha hjälp vinner man sällan något på att enbart framföra de argument som man känner stärker sin egna talan. Får vi övriga en korrekt helhetsbild är det också lättare att berätta vilka alternativ som har bäst möjlighet att vinna gehör.

Texten är lite oklar var i processen frågan är nu. Du skriver bygglov i taggen, men är det bygglovet nu som är ute på grannehörande? Om så är det tillfället för er att yttra er över bygglovet. Sedan behöver ni i ett sådant läge vara mer konkret än att nu tycker det är en "dålig idé". Jag antar det betyder att ni inte vill ha dessa personer som grannar, men det är knappast något som kommer hålla heller. Det enklaste sättet brukar vara om användandet bryter om detaljplanen, men om det nu inte är detaljplanelagt så blir det svårare. Vad som gäller för bygglov utanför detaljplanelagt område kan du bland annat hitta här:

[länk]

Men om det är bygglov undrar jag vem som är verkligen är byggherre. Varför skulle kommunen bygga bostäder specifikt åt personer som står under öppen rättspsykiatrisk vård? Om personerna dessutom är sådan risk för samhället som du implicit påstår är det föga troligt att de fått sin dom omvandlad till öppen vård. Så om det är boende enbart för de i öppen rättspsykiatrisk vård kommer den näppeligen röra sig om mördare, våldtäktsmän eller liknande.
Nja, när du är " medicinskt färdigbehandlad " så är du utskrivningsbar och då tar kommunen givetvis lösningar i egen regi pga kostnader men de som vi ska oroa oss för, hamnar sällan där.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:

[länk]

Ursäkta sent svar, men jag har varit bortrest en tid, några av de som bor i området har fått en remissförfrågan om förhandsbesked, så det är tidigt i processen än. Bygglov i taggen var missvisande. Grundtanken med mitt inlägg var att förstå vilka argument som tar. t.ex. så är nuvarande placering rakt över ett fornminne, vilket känns som ett relativt starkt kort.

Vilken mardröm att få ett boende med psyksjuka som granne. Hoppas för din skull TS att det inte blir av och att ni hittar något bra argument.

Jag bor hellre granne med ett hem för psykiskt sjuka än att bo med trångsynta grannar. Förmodligen betydligt mycket mer problem med det senare. De sjuka har nog med sitt skulle jag tro, medan de trångsynta har en benägenhet att ha åsikter om grannarna och hur de borde bete sig.

• Gilla
  • Älska
mortirolo och 26 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag bor hellre granne med ett hem för psykiskt sjuka än att bo med trångsynta grannar. Förmodligen betydligt mycket mer problem med det senare. De sjuka har nog med sitt skulle jag tro, medan de trångsynta har en benägenhet att ha åsikter om grannarna och hur de borde bete sig.
Det säger du nu, men rätt vad det är så börjar de psykiskt sjuka att plantera massa stora träd som kan falla ner på ens hus eller drar igång något byggprojekt med massa leveranser och blockerade infarter som konsekvens.

• Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 19 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Grundtanken med mitt inlägg var att förstå vilka argument som tar. t.ex. så är nuvarande placering rakt över ett fornminne, vilket känns som ett relativt starkt kort.
Nja, bara man bekostar undersökning av fornminnet så är det i de allra flesta fall OK att ta bort det sen och bygga på dess plats. Så det är mest en tid- och kostnadsfråga.

M Maledictus skrev:
Vilken mardröm att få ett boende med psyksjuka som granne. Hoppas för din skull TS att det inte blir av och att ni hittar något bra argument.
Så du har fullständig koll på dina grannars psykiska hälsa?? :rofl:

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det säger du nu, men rätt vad det är så börjar de psykiskt sjuka att plantera massa stora träd som kan falla ner på ens hus eller drar igång något byggprojekt med massa leveranser och blockerade infarter som konsekvens.
Och dom kommer såklart bygga med material som innehåller asbest. Det vet man ju hur psyksjuka fungerar!

• Haha
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Så du har fullständig koll på dina grannars psykiska hälsa?? :rofl:
Nej, men jag har två grannar inom 1km avstånd, inte ett helt hem.

Om man har ett hem för psyksjuka som granne måste ju sannolikheten vara betydligt större att få psyksjuka grannar än en vanlig random husägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.