34 943 läst ·
114 svar
35k läst
114 svar
Kommunen vill ändra alla gatunummer, vem betalar?
Som andra skrivit: Byt alla gatunamn
Är det skyltat så fungerar det. Nu är vår väg mycket kortare och med färre boende, men vi har fem grenar på den. Det finns skyltar som pekar ut vilka vägnummer som är på vilken gren. Det fungerar. Skillnaden mot detta fallet är att Postnord inte klagar då alla postlådorna är på huvudgrenen. Vi har fem grupper av postlådor bara, en vid varje gren...Keiller skrev:
Om jag förstått det rätt är det Förängsudden som är det aktuella området? Och tittar man på kartan har stort sett alla vägar inom området samma gatunamn.
[bild]
Då har jag full förståelse om kommunen vill ändra på adresserna. Kan inte vara lätt för räddningstjänst, godsleverantörer eller besökare att hitta rätt 😉
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Funkar är en sak, men det måste ju ändå vara bättre att ha olika vägnamn för olika vägar.
Skulle gjort rätt från början… 🫨Larsa skrev:
Dels kommer ju vägföreningen behöva skylta om. Men sen kommer det ju bli kaos med posten, man kan ju inte eftersända om dom byter nummer mellan fastigheter. Är en förening med många bofasta och resten fritidsgäster. Känns som viktig post kommer hamna i lådor ingen kollar under vintertiden.
Kommer försöka överklaga. känns som att flytta runt husnummer kommer skapa kaos i flera år…
Det mesta, inte allt, är hanterbart och kan få en acceptabel lösning. Vi hade en "runda" i höstas gällande VA, utbyte/renovering, samfällighet, etc, men krävde en dialog. Första "kravet" var det skulle bildas GA av oss där vi tog ansvaret/ägandet och lösningen blev att kommunen fick ledningsrätt med fortsatt ägande.
Fast i det här fallet verkar det ju inte vara Posten som har klagat eller ställer till med problem för de boende, utan det är kommunen, som vill ha någon form av ordning. Men det håller ju på att lösa sig och TS verkar ju någorlunda nöjd efter att ha haft en dialog med kommunen.pacman42 skrev:
Posten vill ha nummer som stämmer med avståndet från vägens början. 190 m in på Stugvägen ligger Stugvägen 19 osvT TypRätt skrev:Det kanske var någon som kör med Stockholmsstandard (franskt från början enligt Google) dvs jämna nummer på höger sida om man går i stigande ordning där 1 blir på den ände av gatan som ligger närmast slottet. Göteborg verkar enligt internet köra tvärt om att udda nummer är på höger sida. Verkar finnas alla möjliga lokala standards så om de inte ligger i ordning av uppförande kan det ju inte direkt paja i PostNords system. Men brevbäraren i området kanske har någon form av OCD och mår dåligt av att någon gata inte följer samma standard som de andra 😆
Så fungerar det inte. På vägar som har avståndsnunrering (för att inte alla fastigheter kab planeras) så är det meyeranticning. Exempelvis så ligger 440 ca 440m in på vägen (detta används ju mycket i USA, men då med yards). I detta system kan man dessutom välja en adress som ligger längs med tomten (även i Sverige till viss del), jag har en i grannskapet som har 444 som husnummer.N NOP skrev:
Hmm. Jag bor just på nr 19. Jag kan intyga att det är ca 190 meter in på vägen. Snett över vägen finns nummer 17pacman42 skrev:
Så fungerar det inte. På vägar som har avståndsnunrering (för att inte alla fastigheter kab planeras) så är det meyeranticning. Exempelvis så ligger 440 ca 440m in på vägen (detta används ju mycket i USA, men då med yards). I detta system kan man dessutom välja en adress som ligger längs med tomten (även i Sverige till viss del), jag har en i grannskapet som har 444 som husnummer.