M Myckling skrev:
Det är väl en sak ifall Postnord har svårt att hitta rätt adress. Men man vill inte att Räddningstjänst eller ambulans hamnar i bryderier var de ska åka vid en utryckning.
Om Räddningstjänsten åker fel bryr sig inte folk men om posten hamnat fel då blir det ett jävla liv 😉

• Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Med tanke på att ungefär bara hälften av alla villa-/husägare har nummerskylt uppsatt på husen. Så har jag svårt att tro att det skulle vara olagligt.

Om 5-10 år max är post lika förlegat som kontanter.
Tror det enda brevet jag får som är "viktigt" är registreringsbeviset för bil och det hade jag gärna velat ha som rek att hämta ut och inte i brevlådan om jag fick välja.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det är väl en sak ifall Postnord har svårt att hitta rätt adress. Men man vill inte att Räddningstjänst eller ambulans hamnar i bryderier var de ska åka vid en utryckning.
Tror du dom läser på postlådan?

Nej, dom följer naturligtvis adressregistret som Lantmäteriet administrerar, kommunen begär ändring i samband med bytet som sedan ligger som underlag för alla kartjänster.
Här kan du läsa om hur arbetet går till;
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/krisberedskap-och-blaljus/blaljuskollen/

A AndersS skrev:
Är det en acceptabel lösning för er?
Vi kommer ha kvar samma gatunamn men nytt nummer. Men det har varit lite knepigt att hitta tidigare så med denna nya info blir det nog bra. Och skyltar kommunen upp de nya gatunamnen så lär vi inte behöva föreningens skyltar längre

• Gilla
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Vi kommer ha kvar samma gatunamn men nytt nummer. Men det har varit lite knepigt att hitta tidigare så med denna nya info blir det nog bra. Och skyltar kommunen upp de nya gatunamnen så lär vi inte behöva föreningens skyltar längre
Det hade kanske varit bättre att få helt nytt gatunamn också?

Jag brukar få post till en annan adress några kilometer bort, samma husnummer och första bokstaven i gatunamnet är samma. Jag brukar också få post som skall till ett hus som ligger på samma gata, men som har nästan samma husnummer, det huset har på första siffran en femma och jag har en tvåa. Jag gissar att posten hamnar fel åt motsatt håll också.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade kanske varit bättre att få helt nytt gatunamn också?

Jag brukar få post till en annan adress några kilometer bort, samma husnummer och första bokstaven i gatunamnet är samma. Jag brukar också få post som skall till ett hus som ligger på samma gata, men som har nästan samma husnummer, det huset har på första siffran en femma och jag har en tvåa. Jag gissar att posten hamnar fel åt motsatt håll också.
När jag bodde i Göteborg fick jag post från tre olika fastigheter.
Jag bodde på Cgatan 11 ett enbostadshus, Bgatan 11 och Cgatan 11 var flerbostadshus med 4-6 lägenheter.
Det var omöjligt att få PostMord / brevbäraren att fatta problemet, dom skyllde på Citymail men till slut gick
denne i pension och problemet försvann.

Jag vet inte hur många brev jag öppnat som kom från samma bank/företag som jag var kund hos som inte var addreserad till mig utan attt järnkolla att det var till mig.

Dessutom skulle jag känna mig kränkt om någon granne visste om att jag regelbundet fick post från kronkalle och inkassobolag.

Förenklad karta eller skiss över gatuområde med beteckningar: Agatan, Bgatan, Cgatan och fastighetsnummer 11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag bodde i Göteborg fick jag post från tre olika fastigheter.
Jag bodde på Cgatan 11 ett enbostadshus, Bgatan 11 och Cgatan 11 var flerbostadshus med 4-6 lägenheter.
Det var omöjligt att få PostMord / brevbäraren att fatta problemet, dom skyllde på Citymail men till slut gick
denne i pension och problemet försvann.

Jag vet inte hur många brev jag öppnat som kom från samma bank/företag som jag var kund hos som inte var addreserad till mig utan attt järnkolla att det var till mig.

Dessutom skulle jag känna mig kränkt om någon granne visste om att jag regelbundet fick post från kronkalle och inkassobolag.

[bild]
Fullt logiskt i ditt fall. Jag får dock post från Xxxxx YYYYväg 24 (ibland även från andra vägar i grannskapet med #24) trots att jag bor på Zzzzzzgatan 24. Jag får även post från Zzzzzzgatan 54. Problemet har minskat med minskningen av post, men det är ju inte obetydligt.

Jag hade definitivt begärt att gatunamnet skulle ändras också, inte bara numret. All återanvändning av gata/nummer är förkastligt ur ett integritetsperspektiv.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
För några år sedan fick vi namn på gatan och gatunummer i vägföreningen vid sommarstugan (innan var det fastighetsbeteckning). Lite osäker men är mer än 50 adresser det handlar om. Nu har alla märkt upp sina brevlådor och vägföreningen har satt upp vägskyltar så man hittar då det är många långa avstickare.
Idag kommer ett brev om att dom vill ändra numreringen. Så alla skall märka om sina brevlådor och alla skyltar måste bytas.
Så frågan är om vi kan tvinga kommunen att ta denna kostnad? Är en vägförening med stadsbidrag.
Oftast är orsaken till att följa adressstandard är att hitta rätt. När det är panik och bråttom, säg att ambulanspersonal ska hämta någon där det är livshotande. Då gäller det att hitta rätt snabbt och det underlättar om standard följs. 20 kr kan rädda liv.

Jag funderade på just den frågan för någon vecka sedan när jag gick förbi ett grannhus där man hade köpt en entrédörr med glaset i form av husnumret.

• Vit dörr med numret 42, svart handtag, och gångjärn.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
R
Larsa Larsa skrev:
För några år sedan fick vi namn på gatan och gatunummer i vägföreningen vid sommarstugan (innan var det fastighetsbeteckning). Lite osäker men är mer än 50 adresser det handlar om. Nu har alla märkt upp sina brevlådor och vägföreningen har satt upp vägskyltar så man hittar då det är många långa avstickare.
Idag kommer ett brev om att dom vill ändra numreringen. Så alla skall märka om sina brevlådor och alla skyltar måste bytas.
Så frågan är om vi kan tvinga kommunen att ta denna kostnad? Är en vägförening med stadsbidrag.
Det finns problem o så finns det problem....
Ansök om bidrag på 100 kr per fastighet så ni har råd att köpa nya siffror 🤣

Larsa Larsa skrev:
Vi har inte brevlådor vid husen utan dom sitter på ett antal uppsamlingplatser, så det blir ju blandat udda och jämna ändå.
Dum idé, kanske...

Stuva om brevlådorna på samlingsplatserna, så de följer deras standard, inget ni måste byta hus nummer för?

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jo vi kan återkomma med synpunkter. Tanken med tråden var att få bra underlag att stoppa detta.
Man vill alltså skifta ett antal husnummer med varandra, så missar man att byta adress någonstans hamnar posten i fel brevlåda. Känns mest som postnord inte kan sortera breven i nummerordning efter hur dom kör….
Varit med om typ samma sak, 10+ år senare kom det fortfarande brev till mig med husets gamla nummer (som numer ett hus i andra sidan byn hade).
Hela byn hade alltså typ Byn XYZW, vårt gamla var nu ett annat hus, och vårt nya nummer brukade ligga ungefär där det gamla nu ligger.

paketbud som körde med äldre GPS:er hamnade på fel sida byn istället för oss, Google Maps tog något år innan det uppdaterades.

Som tur var bodde jag inte där vid bytet men då det var struligt när jag bodde där flera år senare så kan jag bara tänka mig hur det var från början

Nu handlar det ju inte om några klistermärken på brevlådor utan vägföreningen har lagt ganska mycket pengar på att sätta upp ett antal stolpar med skyltar som visar vilka nummer som ligger på vilken gren av vägen.

Men med den nya informationen från kommunen så känns det ju som detta kommer lösa sig med nya gatunamn.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Nu handlar det ju inte om några klistermärken på brevlådor utan vägföreningen har lagt ganska mycket pengar på att sätta upp ett antal stolpar med skyltar som visar vilka nummer som ligger på vilken gren av vägen.

Men med den nya informationen från kommunen så känns det ju som detta kommer lösa sig med nya gatunamn.
Om jag förstått det rätt är det Förängsudden som är det aktuella området? Och tittar man på kartan har stort sett alla vägar inom området samma gatunamn.
Digital karta över Förängsudden med vägar och grönområden, från hitta.se-appen.
Skapa konto

Då har jag full förståelse om kommunen vill ändra på adresserna. Kan inte vara lätt för räddningstjänst, godsleverantörer eller besökare att hitta rätt 😉

• Gilla
Ingemar O och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.