Går det inte vägen så bygg en bygglovsfri mur på 50 cm. Sen kan man senare skicka in en bygglovsansökan om höjning av befintlig mur. Sådana ansökningar slinker igenom mycket lättare..

FG FG skrev:
När det gäller bygglov så kan man tro att alla ska behandlas lika, men så fungerar det inte. Att grannen har en mur innebär inte att du får bygga en mur. Det är bedömning från fall till fall och tidsperioder påverkar. Helt plötsligt kan kommunen få för sig att det inte ska få byggas en viss grej.
Vi ville bygga takkupor för ett tag sedan och kommunen menade då att det inte får byggas takkupor i området. Jag gick runt och räknade och fotograferade takkupor och eftersom det finns över 100 takkupor i området tänkte jag att det är självklart att jag också får bygga, men icke, sbk hade helt plötsligt bestämt sig för att det inte får byggas takkupor.
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/takkupor/

kan vara något att läsa....kanske*?..

Mur kräver ofta bygglov om den ligger vid gata även när den är lägre än 50 cm.

yonna yonna skrev:
Mur kräver ofta bygglov om den ligger vid gata även när den är lägre än 50 cm.
Inte i denna komun. 50cm är bygglovsbefriat. Och då jag "endast" önskar bygga 80cm, så "hoppas jag att marken är 30cm högre än vad jag minns att den var sist jag mätte ;)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
O
A Adam F skrev:
Sverige, ett "fritt land"? Hahaha, eller snarare gråt,gråt...
Du har rätt Sverige är inget fritt land och tur är väl det. Vi får inte gå runt å skjuta folk som vi inte gillar eller spöa killen som krockade med din bil. Men det är ett fritt land om du klarar dig från att inte få skjuta människor eller spöa folk.

Sen så har vi ett rättssystem som konstaterar att du inte fick skjuta den där idioten som snodde din kundvagn. I det rättssystemet finns det egentligen 3 nivåer för att granska dig. Det tredje dyker bara upp om det kan vara av prejudicerande verkan. Rätt säkerhetn är tillräcklig enligt mig.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
A
Bumpar denna tråd, överklagade du? Nyfiken

MVH

G Glad_Amatör2 skrev:
Jag har ansökt och fått avslag, just för att kunna överklaga och få saken (förhoppningsvis) mer rättvisst prövad.
Tänkte att det kanske blir lättare att få igenom min önskan om man kunde hänvisa till att flera grannar har en mur och få borde jag också få bygga en mur. Men det kanske inte är så lätt i praktiken...
Trodde i min enfald att vi alla var lika inför sådana här beslut. Har nu 2 veckor på mig att överklaga, vilket jag kommer att göra. Kommer att bifoga bilder och uppgifter på alla grannars murar. Men man kanske även skall begära ut deras bygglov, om det nu finns?
Frågan är till vilken nytta, om spelreglerna har ändrats under tidens gång?
Vill också gärna ha engod relation med kommunen och inte framstå som en jobbig rättshaverist.
Men jag håller er uppdaterade...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.