15 527 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Kommunen har fällt ett träd på min bil men...
Jo, men om det nu är en bil med hel/vagnskadeförsäkring så anmäler man till sitt eget försäkringsbolag. Bolaget får sedan göra upp med trädfällarens bolag, förhoppningsvis finns en ansvars/företagsförsäkring.
Nej, men som jag fattat det så ersätter ditt bolag dig och går sedan på vållande för ersättning. Du slipper krångla med detta.
Har jag fel, rätta gärna?
Har jag fel, rätta gärna?
Just bilar är ett specialfall?
Eller är det så att man kan välja att använda sin vagnskadeförsäkring för att få bilen reparerad direkt?
På samma sätt som att när man blir påkörd bakifrån stillastående i en korsning kan man välja att lämna in bilen direkt och hämta ut den mot vagnskadesjälvrisken, som man sedan får tillbaka när de kommer fram till att det var den som körde på som är ansvarig. Eller så kan man vänta tills de kommer på att den som körde på ska betala, lämna in bilen och hämta ut den utan att betala något.
På samma sätt som att när man blir påkörd bakifrån stillastående i en korsning kan man välja att lämna in bilen direkt och hämta ut den mot vagnskadesjälvrisken, som man sedan får tillbaka när de kommer fram till att det var den som körde på som är ansvarig. Eller så kan man vänta tills de kommer på att den som körde på ska betala, lämna in bilen och hämta ut den utan att betala något.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Så blir det för mig och jag har tur i oturen. Därför att den nya skadan på rutan är så alvarlig att rutbytet hamnar på samma självrisk som de övriga skadorna på bilen.K Kurtivan skrev:
Jag tycker synd om stackaren som fällde trädet hoppas hon inte mår allt för dåligt.
Tack alla för många bra svar.
Klart slut från Hyltran
Klicka här för att svara