10 866 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Kommunen detaljplanerar granntomten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Då har du ju en källa. Kan du länka till det för jag kan inte hitta det när jag googlar?FruNilsson skrev:
Precis, det finns folk som aktivt letar efter korruption men ändå så kommer det fram så väldigt lite. Om typ hälften (många) av alla tjänstemän på kommunerna vore jäviga eller mutade hela tiden så hade det ju hela tiden kommit nya artiklar. Bara i Stockholms kommun finns det väl kring 50 000 anställda på kommunen eller i kommunala bolag.J jonaserik skrev:Att tro eller efterfråga en källa som du gör, finns inte på kartan något i skriftlig form, så det kan du nog glömma. Hur skulle det se om det fanns, det är den tystasde delen i vår värld med korruption eller mutning.
Inget ska komma fram, kommer det fram så är nog skandalen ett faktum och det finns tidningsmurvlar som snokar överallt för att få ett scoop.
Dags för en och annan att läsa Jens Nylanders gräv. Det ser inte muntert ut i det offentliga:
https://www.jensnylander.com/
https://www.jensnylander.com/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det gäller mer den allmänna diskussionen om korruptionsnivån i kommunal sektor. Det är inte exemplariskt.
Att sen korruptionen i Sverige inte ser ut som i Italien där man kanske får kuvert med pengar under bordet utan att det oftare handlar om vänskapskorruption ska ju också sägas.
Men i t ex Södertälje och Huddinge är man ju på väg mot mer utpräglad kriminell infiltration av kommunsektorn.
Att sen korruptionen i Sverige inte ser ut som i Italien där man kanske får kuvert med pengar under bordet utan att det oftare handlar om vänskapskorruption ska ju också sägas.
Men i t ex Södertälje och Huddinge är man ju på väg mot mer utpräglad kriminell infiltration av kommunsektorn.
Det kan bero på vad man söker.BirgitS skrev:
Då har du ju en källa. Kan du länka till det för jag kan inte hitta det när jag googlar?
Precis, det finns folk som aktivt letar efter korruption men ändå så kommer det fram så väldigt lite. Om typ hälften (många) av alla tjänstemän på kommunerna vore jäviga eller mutade hela tiden så hade det ju hela tiden kommit nya artiklar. Bara i Stockholms kommun finns det väl kring 50 000 anställda på kommunen eller i kommunala bolag.
Bra att lyssna på flera olika kanaler där våra makthavare osv får lite andra frågor än i man. Just nu minns jag inte och kan därför inte ge länk. Men det som sades i 100% var i den riktningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Naturligtvis beror det på vad man söker. Det är ju därför jag behöver hjälp eftersom jag inte kan googla fram något sånt.FruNilsson skrev:
Alla våra minnen gör fel och påverkas av tidigare erfarenheter, önsketänkande, olika sorters bias etc. Det är därför man inte ska lita på dem utan söka upp källorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Okej, men det är nu något helt annat än vad FruNilsson skrev i ett sammanhang som just handlade om byggplaner.Claes Sörmland skrev:
Det gäller mer den allmänna diskussionen om korruptionsnivån i kommunal sektor. Det är inte exemplariskt.
Det var stora problem med korruption i den offentliga sektorn för länge sen och då införde man reglerad tjänstegång och lönetrappa (eller vad det nu hette) med god effekt, men sånt är ju borttaget numera.
TS är ju inte intresserad av den hur stor andel av handläggarna i Sverige som arbetar med detaljplaner som är i en korrupt ställning någon gång under sin karriär. Det som TS behöver bry sig om är de politiker, tjänstemän och upphandlade företag som är involverade i TS planarbete.
Och blir inte förvånad om det finns länkar på det personliga planet. Kolla upp vem som vill ha en ny plan och var det ekonomiska intresset finns. Sen kommer frågan varför politikerna har uttryckt intresse för detta. Är det verkligen ett genuint intresse för kommunens bästa eller är det kanske så att det rör sig om en släkting, gammal kompis, partikamrat, skolkamrat, arbetskollega som vill tjäna pengar på exploateringen?
Är handläggarna verkligen fria i sin tjänsteutövning eller ligger någon politiker eller högre tjänsteman på för att planen ska glida igenom snabbt och lätt? Hur ser relationen mellan den sökande och handläggarna och handläggarnas chefer?
Vad tar man in för företag för konsultarbete, t ex geoundersökningar, dagvattenutredningar, planritande o s v? Är dessa företag verkligen upphandlade i öppen konkurrens eller är det sedvanlig kompiskorruption där man rundar detta och tar in sina gamla kontakter och professionella vänner?
O s v.
Jag var för egen del helt naiv när detaljplan togs fram den lilla hålan i min Sörmlandskommun. Jag kommer från den strävande stockholmsmedelklassen och vi tror naivt att samhället är fritt från korruption och är rätt välfungerande. Hög tillit.
Men inte i min nuvarande provins. Planarbetet leddes av en god vän och granne till markägaren. Hon tog in en gammal kompis som ritade planen. Sen körde de på. Markägaren var aktiv i kommunalpolitiken men jag tror inte korruptionen på den nivån var mer än att det gjorde hans politikervänner positiva till projektet. Men det här förstod lilla naiva jag först tio år senare.
Och blir inte förvånad om det finns länkar på det personliga planet. Kolla upp vem som vill ha en ny plan och var det ekonomiska intresset finns. Sen kommer frågan varför politikerna har uttryckt intresse för detta. Är det verkligen ett genuint intresse för kommunens bästa eller är det kanske så att det rör sig om en släkting, gammal kompis, partikamrat, skolkamrat, arbetskollega som vill tjäna pengar på exploateringen?
Är handläggarna verkligen fria i sin tjänsteutövning eller ligger någon politiker eller högre tjänsteman på för att planen ska glida igenom snabbt och lätt? Hur ser relationen mellan den sökande och handläggarna och handläggarnas chefer?
Vad tar man in för företag för konsultarbete, t ex geoundersökningar, dagvattenutredningar, planritande o s v? Är dessa företag verkligen upphandlade i öppen konkurrens eller är det sedvanlig kompiskorruption där man rundar detta och tar in sina gamla kontakter och professionella vänner?
O s v.
Jag var för egen del helt naiv när detaljplan togs fram den lilla hålan i min Sörmlandskommun. Jag kommer från den strävande stockholmsmedelklassen och vi tror naivt att samhället är fritt från korruption och är rätt välfungerande. Hög tillit.
Men inte i min nuvarande provins. Planarbetet leddes av en god vän och granne till markägaren. Hon tog in en gammal kompis som ritade planen. Sen körde de på. Markägaren var aktiv i kommunalpolitiken men jag tror inte korruptionen på den nivån var mer än att det gjorde hans politikervänner positiva till projektet. Men det här förstod lilla naiva jag först tio år senare.
Ja, du kan uttrycka det så, men det beror sig på vad du definierar som trams. Löneförmåner, andra förmåner; privata datorer, mobiler, plattor, resor, pengar under bordet, renovering av egna bostaden, trädgårdsarbeten, osv; vad är det - när det sker i utbyte mot att släppa igenom en DP, ett bygglov etc. Med många avser jag vad jag själv erfarit i många av landets kommuner. Själva antalet är oväsentligt, förekomsten är värre tycker jag. Det är faktiskt våra skattepengar som skyfflas iväg till andras förmåner, som vi inte godkänt.K Klass0n skrev:
Om man ex vis hade kollat varje bygge som har anknytning till ledamot eller tjänsteman, hade det kanske krupit fram närmare än ni kunde ana. Ett projekt gjorde mig uppmärksam, nåt som avvek från övriga hus, ett villabygge mitt i orten, kollade mot DP mm. Det bröt mot varje lag, regel, paragraf. Vem hade godkänt o varför. ”Glömt” grannhörandet mm. Tja, hur mycket som passerat under bordet har inte gått att få fram, men många slutade i samband med efterforskningarna.
Prova själv. Nylander gjorde det på sitt sätt o fann väldigt mycket.
Ja, vi är helt överens. Det tog även lång tid att fatta, även om misstankar fanns tidigare.Claes Sörmland skrev:
TS är ju inte intresserad av den hur stor andel av handläggarna i Sverige som arbetar med detaljplaner som är i en korrupt ställning någon gång under sin karriär. Det som TS behöver bry sig om är de politiker, tjänstemän och upphandlade företag som är involverade i TS planarbete.
O s v.
Jag säger inte att planarbetet hade resulterat i ett annat utfall utan denna vänskapskorruption. Men kanske. Det hade ju kunnat sluta innan det ens började med att politikerna sa nej till exploateringen för att det inte är önskvärt att småorter ute i spenaten får fler svårservade invånare. Jag vet inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Så du har bott etc. i många kommuner utspridda i Sverige och i samtliga haft mycket att göra med de kommunalt anställda?FruNilsson skrev:
Naturligtvis har antalet betydelse. Särskilt med tanke på meningen du skriver efteråt:FruNilsson skrev:
Ju fler ju mer skattepengar. Mängden pengar har förstås betydelse.FruNilsson skrev:
Som redan har konstaterats så finns det en yrkesgrupp som gärna hittar något som liknar korruption och därför just kollar t.ex. byggen. Trots det så är det inte mycket som kommer fram jämfört med de stora mängden folk som är involverade.FruNilsson skrev:
Nylander har väl inte funnits så mycket i förhållande till antalet människor i offentlig sektor.FruNilsson skrev:
På fråga a) är svaret ja. På resterande är det inte lönt att svara eftersom jag inte förstår vad du menar och det är lika bra att avsluta eftersom TS inte är hjälpt av urspårningen.BirgitS skrev:
Så du har bott etc. i många kommuner utspridda i Sverige och i samtliga haft mycket att göra med de kommunalt anställda?
Naturligtvis har antalet betydelse. Särskilt med tanke på meningen du skriver efteråt:
Ju fler ju mer skattepengar. Mängden pengar har förstås betydelse.
Som redan har konstaterats så finns det en yrkesgrupp som gärna hittar något som liknar korruption och därför just kollar t.ex. byggen. Trots det så är det inte mycket som kommer fram jämfört med de stora mängden folk som är involverade.
Nylander har väl inte funnits så mycket i förhållande till antalet människor i offentlig sektor.