23 744 läst ·
45 svar
24k läst
45 svar
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Var tömmer ni simbassängen efter säsongen är över ?D Djurmo skrev:De flesta kommuner har i alla fall en del av vatteltaxan som är avloppet. I min kommun var det för några år sedan 6 kr för vatten och 24 för avlopp. Tex vi som fyller sin assänger med kranvatten har möjlighet att slippa betala för avloppsdelen. Kontakta dom i hör, är fakturan på 30kkr kanske du kan hävda att dom nog bör kunna se att du knappast spolat bort detta i avloppet. Det är väl ca 1000 m³ som läckt ut.
20 kubikmeter på 500 kvm gräsmatta motsvarar 40 mm regn. Alltså ett ordentligt rejält regnväder men inga katastrofmängder. Om det är behövligt eller oönskat för gräset beror antagligen på hur sommaren har varit.P Peter787 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Vad är syftet med den här ventilen? Är det tänkt att ni skall kallställa stugan och därför tömma ledningen?
Vi har också nyligen fått in kommunalt vatten i fritidshuset, men har ingen egen avstängningsventil utvändigt. Vi har en mätarbrunn som man får öppna och fiska upp vattenmätaren med kranar, som hänger i flexslangar om vi vill stänga av utanför huset.
Vi har också nyligen fått in kommunalt vatten i fritidshuset, men har ingen egen avstängningsventil utvändigt. Vi har en mätarbrunn som man får öppna och fiska upp vattenmätaren med kranar, som hänger i flexslangar om vi vill stänga av utanför huset.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är väldigt vanligt med sådana mätarbrunnar idag. Svindyra, så f...n om det inte håller. Men har man ett fritidshus som inte har haft plats för mätare inomhus från början, så är det inte lätt att få till en mätarplöats inomhus nu när det blev kommunalt vattten.
om det är efter mätaren så borde Kommunen hört av sig att förbrukningen är hög. Är det innan mätaren så kan de inte mäta din exakta förbrukning.M Maxtr1n skrev:Hej vi fick kommunalt va och avlopp installerat, men råkade ut för ett läckage där en ventil sköt ut en massa vatten i marken som inte upptäcktes förrän räkningen hamnade på cirka 30 tusen. Nu till min fråga: Som jag förstått så avser en stor del hanteringen av avloppsvattnet, men det rann ut i marken alltså inte tillbaka till kommunens avlopp. Är det rimligt att jag ska betala för det?
En granne till min svärmor råkade ut för en liknande situation när vattenledningen frös sönder på ett hus som stod tomt mellan hyresgäster (värmepumpen fick ett felmeddelande och slutade värma huset, inte så bra i Norrbotten på vintern). Grannen lyckades förhandla med kommunen så att enbart vattenavgiften behövde betalas. Det var inte ens särskilt svårt, de köpte argumentationen och skrev ned räkningen direkt.
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Kolla med ditt försäkringsbolag, kan gå på försäkringen.