D docboy skrev:
Denna ventil är självdränerande. Måste ALLTID vara helt öppen eller helt stängd. Annars läcker den.
Märklig konstruktion måste jag säga

P
D Djurmo skrev:
De flesta kommuner har i alla fall en del av vatteltaxan som är avloppet. I min kommun var det för några år sedan 6 kr för vatten och 24 för avlopp. Tex vi som fyller sin assänger med kranvatten har möjlighet att slippa betala för avloppsdelen. Kontakta dom i hör, är fakturan på 30kkr kanske du kan hävda att dom nog bör kunna se att du knappast spolat bort detta i avloppet. Det är väl ca 1000 m³ som läckt ut.
Var tömmer ni simbassängen efter säsongen är över ?

P Peter787 skrev:
Många kommuner rekommenderar att man tömmer bassänger på gräsmattorna har jag läst

P
M Maxtr1n skrev:
Många kommuner rekommenderar att man tömmer bassänger på gräsmattorna har jag läst
Klorerat vatten är inte bra för gräs.
Sen har nog en gräsmatta inte så mycket nytta av en massa vatten på hösten.

P Peter787 skrev:
Klorerat vatten är inte bra för gräs.
Sen har nog en gräsmatta inte så mycket nytta av en massa vatten på hösten.
Kloret finns inte kvar när det är dags för tömning

P
M Maxtr1n skrev:
Kloret finns inte kvar när det är dags för tömning
Det beror väl på ägaren, men visst kloret förbrukas.
Men 10-20 kubikmeter vatten i en pool är inget man bör pumpa ut på en gång på en normal gräsmatta på hösten när marken antagligen är rätt mättad med vatten ändå.

• Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Men 10-20 kubikmeter vatten i en pool är inget man bör pumpa ut på en gång på en normal gräsmatta
20 kubikmeter på 500 kvm gräsmatta motsvarar 40 mm regn. Alltså ett ordentligt rejält regnväder men inga katastrofmängder. Om det är behövligt eller oönskat för gräset beror antagligen på hur sommaren har varit.

Vad är syftet med den här ventilen? Är det tänkt att ni skall kallställa stugan och därför tömma ledningen?

Vi har också nyligen fått in kommunalt vatten i fritidshuset, men har ingen egen avstängningsventil utvändigt. Vi har en mätarbrunn som man får öppna och fiska upp vattenmätaren med kranar, som hänger i flexslangar om vi vill stänga av utanför huset.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Spännande installation med flexslangar måste jag säga, men det kanske är så man gör? Flexslangar har väl annars inte riktigt samma livslängd som PEM.

Det är väldigt vanligt med sådana mätarbrunnar idag. Svindyra, så f...n om det inte håller. Men har man ett fritidshus som inte har haft plats för mätare inomhus från början, så är det inte lätt att få till en mätarplöats inomhus nu när det blev kommunalt vattten.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Visste de var vanliga, men inte att de var utförda med flexslang. Kanske finns någon Deutche Industi Norm som säger att den ska hålla i 50 år.

P Peter787 skrev:
Infiltration i marken bara. Man tömmer inte poolen helt, jag häller ut typ 8 m³. Det hamnar såklart inte i avloppet. Det hade ju blivit rätt omständligt att dra vattnet dit.

• Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
M Maxtr1n skrev:
Hej vi fick kommunalt va och avlopp installerat, men råkade ut för ett läckage där en ventil sköt ut en massa vatten i marken som inte upptäcktes förrän räkningen hamnade på cirka 30 tusen. Nu till min fråga: Som jag förstått så avser en stor del hanteringen av avloppsvattnet, men det rann ut i marken alltså inte tillbaka till kommunens avlopp. Är det rimligt att jag ska betala för det?
om det är efter mätaren så borde Kommunen hört av sig att förbrukningen är hög. Är det innan mätaren så kan de inte mäta din exakta förbrukning.

En granne till min svärmor råkade ut för en liknande situation när vattenledningen frös sönder på ett hus som stod tomt mellan hyresgäster (värmepumpen fick ett felmeddelande och slutade värma huset, inte så bra i Norrbotten på vintern). Grannen lyckades förhandla med kommunen så att enbart vattenavgiften behövde betalas. Det var inte ens särskilt svårt, de köpte argumentationen och skrev ned räkningen direkt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kolla med ditt försäkringsbolag, kan gå på försäkringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.