M Maxtr1n skrev:
Hej vi fick kommunalt va och avlopp installerat, men råkade ut för ett läckage där en ventil sköt ut en massa vatten i marken som inte upptäcktes förrän räkningen hamnade på cirka 30 tusen. Nu till min fråga: Som jag förstått så avser en stor del hanteringen av avloppsvattnet, men det rann ut i marken alltså inte tillbaka till kommunens avlopp. Är det rimligt att jag ska betala för det?
De flesta kommuner har i alla fall en del av vatteltaxan som är avloppet. I min kommun var det för några år sedan 6 kr för vatten och 24 för avlopp. Tex vi som fyller sin assänger med kranvatten har möjlighet att slippa betala för avloppsdelen. Kontakta dom i hör, är fakturan på 30kkr kanske du kan hävda att dom nog bör kunna se att du knappast spolat bort detta i avloppet. Det är väl ca 1000 m³ som läckt ut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B
M Maxtr1n skrev:
Denna så efter mätaren jag har redan betalat men förstår inte varför jag ska betala för hanteringen av avloppsvattnet som aldrig kom till dom
Så du menar att om man vattnar gräsmattan ska man slippa avloppstaxan på den förbrukningen?

Sjukt korkat.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Så du menar att om man vattnar gräsmattan ska man slippa avloppstaxan på den förbrukningen?

Sjukt korkat.
Ja det kan jag tycka om man vattnar gräset för 30k

B Bozzen skrev:

Sjukt korkat.
Varför inte?
Jag som har privat brunn betalar bara för avloppet enligt en statistiskt framräknad volym, det är mitt eget vatten som spolas i avloppet men det jag vattnar trädgården med ( från brunn och takavvattning via IBC-tankar) ska kommunen skita i.

• Gilla
Jonatan79 och 4 till
  • Laddar…
Va avgiften består av en del för vatten och en del för avlopp. Har nan läckage och kan visa att läckagevattnet har gått ned i mark istället för i avloppet har man rätt till reducerad taxa, brukar vara runt 50 % För verksamheter som gör slut på större mängder vatten på detta vis, exvis Idrottsföreningar som vattnar fotbollsplaner med kommunalt vatten sätter man in separat mätare till detta vatten.

• Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
M Maxtr1n skrev:
Hej vi fick kommunalt va och avlopp installerat, men råkade ut för ett läckage där en ventil sköt ut en massa vatten i marken som inte upptäcktes förrän räkningen hamnade på cirka 30 tusen. Nu till min fråga: Som jag förstått så avser en stor del hanteringen av avloppsvattnet, men det rann ut i marken alltså inte tillbaka till kommunens avlopp. Är det rimligt att jag ska betala för det?
Du har fått ett par liknande anekdoter redan, jag bidrar med ännu en.

Vi hade en läckande toalett och fick en vattenräkning på 10 000. Fick det reducerat med hälften.

Det står tydligen i någon kommunallag att kommunen inte ska debitera oskäliga kostnader av medborgarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du har fått ett par liknande anekdoter redan, jag bidrar med ännu en.

Vi hade en läckande toalett och fick en vattenräkning på 10 000. Fick det reducerat med hälften.

Det står tydligen i någon kommunallag att kommunen inte ska debitera oskäliga kostnader av medborgarna.
Jag åkte på att pröjsa allt Norrtälje kommun

M Maxtr1n skrev:
Denna så efter mätaren jag har redan betalat men förstår inte varför jag ska betala för hanteringen av avloppsvattnet som aldrig kom till dom
Var har Du då mätaren placerad?

Denna ventil är självdränerande. Måste ALLTID vara helt öppen eller helt stängd. Annars läcker den.

• Gilla
Christer G.V.
  • Laddar…
En granne i vår vägförening åkte råkade ut för något liknande, fast i ganska mycket större skala (dom bor utomlands). Och kommunen reducerade fakturan med mer än hälften.

• Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
Om det är nyligen installerat och det är fel på installationen som orsakat problemet så får du väl kräva kostnaden av installatören.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Om det är nyligen installerat och det är fel på installationen som orsakat problemet så får du väl kräva kostnaden av installatören.
Tror helt och hållet att ansvaret ligger hos ägaren. Ventilen har varit halvstängd/halvöppen vilket betyder att vatten strömmar ut från ventilen.

Text från markrossisten nedan:

Vattenpostventil även kallad ”Glimpost” med avtappning.

En ventil med inbyggd avtappningsfunktion så du enkelt och snabbt kan tömma din vattenledning inför vintern och på sätt göra den frostsäker utan risk för sönder frysning.

OBS: Ventilen får ej stå i halvöppet läge. Den ska alltid vara helt öppen eller helt stäng.

• Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
  • Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
P
Verkar vara lite upp till kommunerna att göra som dom behagar och man verkar att se det lite olika om läckande vatten är förbrukat och bara att betala eller om dom kan räkna ner det lite om man kan visa att det inte gått i avloppsnätet / varit läckage

Enda sättet att få veta hur din kommun ställer sig är ju att kontakta dom och fråga

men nån tydlig enkel regel som alla kommuner tvingas följa och tolka lika verkar saknas tyvärr

P polaris78 skrev:
Verkar vara lite upp till kommunerna att göra som dom behagar och man verkar att se det lite olika om läckande vatten är förbrukat och bara att betala eller om dom kan räkna ner det lite om man kan visa att det inte gått i avloppsnätet / varit läckage

Enda sättet att få veta hur din kommun ställer sig är ju att kontakta dom och fråga

men nån tydlig enkel regel som alla kommuner tvingas följa och tolka lika verkar saknas tyvärr
Det har jag såklart gjort och det var bara att betala

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.