8 264 läst ·
75 svar
8k läst
75 svar
Kommun vill byta fjärrvärmemätare
Om det är en faktor, att någon inte skulle förstå att rörens isolering är asbestkontaminerad så lös det genom att köpa hem en graverad skylt med texten "Isolering asbest" och fäst på rören med ståltråd:Rejäl skrev:
https://skyltmax.se/skyltar/marksky...wpCDGWpwqkQ2ilEABABI06oXSbQ6xlwhoCxF8QAvD_BwE
Det är då precis samma förutsättningar som nu, ett gammalt hus med möjlig asbest i rörisolering så samma åtgärd krävs ändå då.Rejäl skrev:
Att riva en fullt fungerande isolation och frigöra asbestfibrer bara "därför att" känns inte motiverat, ingen utsätts för någon risk om man bara låter det vara ifred.
Det är upp till ägaren att bestämma om isoleringen ska plockas eller täckas för. Det är som sagt större "risk" om den tas bort. Hur bedömer du risken att gå in i ett rum som TS där isoleringen sett ut på detta sätt i säg +30 år?Rejäl skrev:
Sanering är väl det sunda i dessa lägen..Jonatan79 skrev:
Håller du inte med?
Inkluderar bara en upphandling och förhoppningsvis då en mer etablerad firma. Det är ju en bransch den här som håller på med "asbestsanering" med många oseriösa aktörer. Det måste räknas in i en riskbedömning, att man som konsument blir lurad helt enkelt och asbest sprids.Rejäl skrev:
Men riskbedömningen börjar hos byggherren i detta fallet TS även om hen är novis.Claes Sörmland skrev:
TS kan handla bort sitt Bas-P ansvar då hen upphandlar entreprenör som vanligt vis bara har Bas- U ansvaret.
Men dessa blir inte bättre eller sämre om storleken på jobbet är stor som smått om alla parter sköter sina åtagande…
Nu drar du saken till sin spets. Nu var det ju så här att det är konstaterat att det finns asbest, då MÅSTE det tas om hand av utbildad personal om någon ska dit och yrkesmässigt utföra ett arbete. Det går inte att kringå. Man kan tycka vad man vill om det så är det.Jonatan79 skrev:
En privatperson får sanera själv, men eftersom denne inte har utbildning så kan han eller hon inte heller intyga om att det är utfört på rätt sätt, även om det är utfört enligt alla konstens regler.
Vad jag menar är att om man vet att en lekman har varit och rivit i asbest så kan det finns misstanke om spridning av större mängder vilket gör att en yrkesperson inte får arbeta där innan saken är utredd.
Har haft en ”gubbe” från ett saneringsföretag hemma idag och tittat på ”problemområdena” och han tyckte att jag skulle måla över det som var öppet. Se foto. Det andra röret som är bakom själva värmeanläggningen, tyckte han att jag skulle använda fogskum och täta till med det… känns rimligt, men eftersom jag aldrig gjort detta tidigare, känner jag mig lite orolig. Hur stor mängd skum törs man spruta in utan att den befintliga isoleringen sprängs?
han sade, precis som nån annan i tråden, att kommunen kan omöjligt kräva att en auktoriserad firma ska göra arbetet...det är ju trots allt jag som husägare som bestämmer…
”Saneringsgubben” sade att jag själv kunde fylla i checklistan för åtgärderna som gjorts. Om det inte godkändes så skulle de komma och ta asbestprov. Han var inte orolig, men tyckte att jag själv kunde åtgärda det som behövdes till en betydligt lägre kostnad. Han bekräftad även att den person som skulle utföra mätarbytet, är ökänd och gjort att flera av de saneringaföretag som finns här i stan inte vill åtaga sig jobbet…Några tips?
han sade, precis som nån annan i tråden, att kommunen kan omöjligt kräva att en auktoriserad firma ska göra arbetet...det är ju trots allt jag som husägare som bestämmer…
”Saneringsgubben” sade att jag själv kunde fylla i checklistan för åtgärderna som gjorts. Om det inte godkändes så skulle de komma och ta asbestprov. Han var inte orolig, men tyckte att jag själv kunde åtgärda det som behövdes till en betydligt lägre kostnad. Han bekräftad även att den person som skulle utföra mätarbytet, är ökänd och gjort att flera av de saneringaföretag som finns här i stan inte vill åtaga sig jobbet…Några tips?
Nej även du missförstår mitt svar.D Dilato skrev:Så det räcker med misstanke från random snubbe så måste man utföra en asbestsanering?
Vad är det med byte av mätare som gör att asbest skulle kunna frigöras, är det inte typ bara två unionsmuttrar som ska lossas och skruvas tillbaks?
Asbest bundet i isoleringen kan väl knappast virvlas runt om man inte börjar riva i det?
Är det inte enklare och vettigare att utföraren har skyddsutrustning på sig än att tvinga alla att sanera sina hus helt i onödan ?
Om misstanke finns så ska saken utredas. En riskbedömning ska alltid göras.
Man kanske kommer fram till att ingen sanering behövs.
Varför de kräver det i det här fallet har jag ingen insikt i. Kanske de behöver ändra något med rören, eller något som kan frigöra det som sitter löst.
Själv har jag inga problem att arbeta där isoleringen sitter kvar fint på rören om jag inte behöver göra åverkan på den.
Men kommer jag ut och ser kunden stå och riva loss den så det yr, så skulle jag vända i dörren.