26 019 läst ·
51 svar
26k läst
51 svar
Kommun spärrade av vägen när vi skulle schakta. Vi får betala notan?
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Nu hjälper det här inte så mycket i frågan, men när vi anlitande en entreprenör för schaktning så debiterade han för ALLA maskiner som på något sätt var inblandade, även om de stod stilla större delen av tiden. Min chef gillade förstås inte den fakturan så han började bråka med entreprenören, om det ledde någon vart vet jag inte.
Vad jag vill ha sagt är att det är nog inte omöjligt att man tagit betalt för allt som stått stilla som om de skulle använts. Lastbil, grävmaskin, hjullastare, padda, spade o.s.v.
(Kostnad för lite större maskiner brukar ligga på 500-700 spänn per timma men då sitter det oftast en gubbe i dem och åtminstone tutar)
Vad jag vill ha sagt är att det är nog inte omöjligt att man tagit betalt för allt som stått stilla som om de skulle använts. Lastbil, grävmaskin, hjullastare, padda, spade o.s.v.
(Kostnad för lite större maskiner brukar ligga på 500-700 spänn per timma men då sitter det oftast en gubbe i dem och åtminstone tutar)
För 500:- per timme får man väl knappt en maskinförare? Sen ska han ha en maskin att köra också... Jag skulle inte bli förvånad om en maskin i 20-tonsklassen med förare kostar 1500:-/timmen.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Lite OT, men ändå 

Jag ska dock vara ärlig och säga att jag aldrig hyrt maskin med förare då jag kör dem själv, så jag vet inte exakt vilka summor man ska räkna med på föraren.
20-tonsklassen så är du uppe i Volvo L120, EC220 och liknande och då anser åtminstone jag att man passerat vad som bör vara lämpligt på en privatpersons gård.
Jag menade såklart att maskinen skulle kosta det, att den tutande föraren tillkommer.F Fluxor skrev:
Jag ska dock vara ärlig och säga att jag aldrig hyrt maskin med förare då jag kör dem själv, så jag vet inte exakt vilka summor man ska räkna med på föraren.
20-tonsklassen så är du uppe i Volvo L120, EC220 och liknande och då anser åtminstone jag att man passerat vad som bör vara lämpligt på en privatpersons gård.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
En maskin i en trädgård dvs 1.5-8 ton kostar mellan 550-800 inkl maskinistS Squall Leonhart skrev:Lite OT, men ändå
Jag menade såklart att maskinen skulle kosta det, att den tutande föraren tillkommer.
20-tonsklassen så är du uppe i Volvo L120, EC220 och liknande och då anser åtminstone jag att man passerat vad som bör vara lämpligt på en privatpersons gård.![]()
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Plus moms jobbar mest b2b
En allmän princip är att den som drabbats av en "skada" t.ex. kräver ersättning för stillastående etc.som i ditt fall är tvungen att vidtaga sådana åtgärder att hans förlust i görligaste mån begränsas... Han skall alltså begränsa sin förlust. Det synes inte din entrepenör gjort("alla" vet ju hur svårt det är att få tag en entrepenör) Betala alltså inte det önskade beloppet...