S Sebyhed skrev:
Sprutade med glyfosat…
Tips på inköpsställe för äkta varan?

Redaktionen Redaktionen skrev:
Kommun testar hetvattenånga som metod för att bekämpa parkslide.

Du kan läsa artikeln här: Kommun har bekämpat parkslide med hetvattenånga
"Bortsätt från några få skott". Det räcker med 1 skott så är ju plantan tillbaka. Om ingen gör något ytterligare för stt bekämpa så kommer den ju att komma tillbaka om något år...

Redaktionen Redaktionen skrev:
Kommun testar hetvattenånga som metod för att bekämpa parkslide.

Du kan läsa artikeln här: Kommun har bekämpat parkslide med hetvattenånga
inget nytt funnits länge

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Har själv beställt från italien. Funkar alldeles utmärkt och skönt med ett ogräsmedel som faktiskt funkar jämfört med allt trams med fettsyror...

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mike Andersson skrev:
"Bortsätt från några få skott". Det räcker med 1 skott så är ju plantan tillbaka. Om ingen gör något ytterligare för stt bekämpa så kommer den ju att komma tillbaka om något år...
I alla fall efter 10-20 år, det tar ju sin tid för ett litet skott med begränsat rotsystem att växa tillbaka över en större yta.

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Känns lite märkligt att skribent efter skribent skriver att parkslide förstör byggnader och avloppsrör.

Det är ju helt enkelt inte sant. Däremot är den bra på att ta sig in där det finns öppningar, som glipor i väggar och redan trasiga avloppsrör…

Redigerat:
  • Gilla
halj och 3 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Har en bekant från Polen som köpte med sig därifrån.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bättre med glyfosat.

Men det fanns vatten i den här miljön så då är det inte helt oproblematiskt.
För privatpersoner kanske, p.g.a. enkelt och prisvärt, men mig veterligen bekämpar det bara Parksliden medan hetvattenmetoden tar död på allt i jorden.

Claes Sörmland
Träkyrka Träkyrka skrev:
För privatpersoner kanske, p.g.a. enkelt och prisvärt, men mig veterligen bekämpar det bara Parksliden medan hetvattenmetoden tar död på allt i jorden.
Ja vill man ta kål på trädrötter (sly) och allt vad det kan vara så kanske en rejäl kokning av jorden med vattenånga kan vara värt det. Tänker på infrastrukturprojekt av typen där man vill få bort all perenn växtlighet, t ex en gammal järnvägsbank.

Men nu är vi ju ett forum för främst småhusägare med trädgårdstomter...

• Gilla
returen
  • Laddar…
Träkyrka Träkyrka skrev:
Glyfosat fungerar tämligen bra för att ta död på den.

D Daniel 109 skrev:
Glyfosat fungerar tämligen bra för att ta död på den.
Utgår från Daniel Jones fältstudie som är världens största som gjorts;

"I sin fältstudie kom han fram till att glyfosat är den överlägset bästa herbiciden för att kontrollera (dock inte sanera) växten, och att den dessutom är hållbar jämfört med andra bekämpningsmetoder. Glyfosat ingår bland annat i världens mest använda ogräsmedel Roundup.

Men Jones förklarar också att glyfosat bara kontrollerar tillväxten ovan jord och inte dödar rhizomen under marken, vilket innebär att upprepade behandlingar över 3–7 år ofta krävs för att hålla parkslide under kontroll."

-Byggahus artikel om Parkslide bekämpning

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det motsvarar inte erfarenheterna skribenter här har av glyfosatbehandling. De bestånden tycks som regel dö i sin helhet.

Tittar man på Jones studier så är dock det som bekämpas veritabla fält med parkslide. Troligen skiljer sig rötternas massa enormt jämfört med de begränsande bestånd skribenterna här har i sina trädgårdar.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Träkyrka Träkyrka skrev:
Utgår från Daniel Jones fältstudie som är världens största som gjorts;

"I sin fältstudie kom han fram till att glyfosat är den överlägset bästa herbiciden för att kontrollera (dock inte sanera) växten, och att den dessutom är hållbar jämfört med andra bekämpningsmetoder. Glyfosat ingår bland annat i världens mest använda ogräsmedel Roundup.

Men Jones förklarar också att glyfosat bara kontrollerar tillväxten ovan jord och inte dödar rhizomen under marken, vilket innebär att upprepade behandlingar över 3–7 år ofta krävs för att hålla parkslide under kontroll."

-Byggahus artikel om Parkslide bekämpning
Det finns en hel del fel i den artikeln.
Den studien behandlade bara rutor i ett större bestånd. Då försvinner den inte. Glyfosat angriper primärt rötterna, att den bara dödar växten ovan jord är fel. Der finns många som blivit av med parkslide med en eller två behandlingar. Men det försätter att det görs rätt.

Det jag sett är att det gör stor skillnad om hela bestånd eller delar angrips. Jag har visserligen ryckt. Men jag kan tänka mig att det ör liknande med glyfosat.

• Gilla
halj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl en kostnadsfråga men studien skulle ha gjorts på åkermark där isolerade bestånd av parkslide hade planterats ut och etablerats under några år och man säkerställt att biomassan var jämförbar i varje bestånd. Men det blir inget med det, det skulle blir för dyrt och ta för lång tid.

• Gilla
returen
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det finns en hel del fel i den artikeln.
Den studien behandlade bara rutor i ett större bestånd. Då försvinner den inte. Glyfosat angriper primärt rötterna, att den bara dödar växten ovan jord är fel. Der finns många som blivit av med parkslide med en eller två behandlingar. Men det försätter att det görs rätt.

Det jag sett är att det gör stor skillnad om hela bestånd eller delar angrips. Jag har visserligen ryckt. Men jag kan tänka mig att det ör liknande med glyfosat.
Dan Jones är förmodligen världens främsta forskare om parkslide och bekämpningsmetoder. Han grundar inte sina uttalanden enbart på en av studierna som han gjort. Jag tycker du borde vara lite mer ödmjuk då du kritiserar honom.

• Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.