8 042 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
Kommun har bekämpat parkslide med hetvattenånga
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
"Bortsätt från några få skott". Det räcker med 1 skott så är ju plantan tillbaka. Om ingen gör något ytterligare för stt bekämpa så kommer den ju att komma tillbaka om något år...Redaktionen skrev:
I alla fall efter 10-20 år, det tar ju sin tid för ett litet skott med begränsat rotsystem att växa tillbaka över en större yta.M Mike Andersson skrev:
Känns lite märkligt att skribent efter skribent skriver att parkslide förstör byggnader och avloppsrör.
Det är ju helt enkelt inte sant. Däremot är den bra på att ta sig in där det finns öppningar, som glipor i väggar och redan trasiga avloppsrör…
Det är ju helt enkelt inte sant. Däremot är den bra på att ta sig in där det finns öppningar, som glipor i väggar och redan trasiga avloppsrör…
Redigerat:
Ja vill man ta kål på trädrötter (sly) och allt vad det kan vara så kanske en rejäl kokning av jorden med vattenånga kan vara värt det. Tänker på infrastrukturprojekt av typen där man vill få bort all perenn växtlighet, t ex en gammal järnvägsbank.Träkyrka skrev:
Men nu är vi ju ett forum för främst småhusägare med trädgårdstomter...
Utgår från Daniel Jones fältstudie som är världens största som gjorts;D Daniel 109 skrev:
"I sin fältstudie kom han fram till att glyfosat är den överlägset bästa herbiciden för att kontrollera (dock inte sanera) växten, och att den dessutom är hållbar jämfört med andra bekämpningsmetoder. Glyfosat ingår bland annat i världens mest använda ogräsmedel Roundup.
Men Jones förklarar också att glyfosat bara kontrollerar tillväxten ovan jord och inte dödar rhizomen under marken, vilket innebär att upprepade behandlingar över 3–7 år ofta krävs för att hålla parkslide under kontroll."
-Byggahus artikel om Parkslide bekämpning
Det motsvarar inte erfarenheterna skribenter här har av glyfosatbehandling. De bestånden tycks som regel dö i sin helhet.
Tittar man på Jones studier så är dock det som bekämpas veritabla fält med parkslide. Troligen skiljer sig rötternas massa enormt jämfört med de begränsande bestånd skribenterna här har i sina trädgårdar.
Tittar man på Jones studier så är dock det som bekämpas veritabla fält med parkslide. Troligen skiljer sig rötternas massa enormt jämfört med de begränsande bestånd skribenterna här har i sina trädgårdar.
Det finns en hel del fel i den artikeln.Träkyrka skrev:
Utgår från Daniel Jones fältstudie som är världens största som gjorts;
"I sin fältstudie kom han fram till att glyfosat är den överlägset bästa herbiciden för att kontrollera (dock inte sanera) växten, och att den dessutom är hållbar jämfört med andra bekämpningsmetoder. Glyfosat ingår bland annat i världens mest använda ogräsmedel Roundup.
Men Jones förklarar också att glyfosat bara kontrollerar tillväxten ovan jord och inte dödar rhizomen under marken, vilket innebär att upprepade behandlingar över 3–7 år ofta krävs för att hålla parkslide under kontroll."
-Byggahus artikel om Parkslide bekämpning
Den studien behandlade bara rutor i ett större bestånd. Då försvinner den inte. Glyfosat angriper primärt rötterna, att den bara dödar växten ovan jord är fel. Der finns många som blivit av med parkslide med en eller två behandlingar. Men det försätter att det görs rätt.
Det jag sett är att det gör stor skillnad om hela bestånd eller delar angrips. Jag har visserligen ryckt. Men jag kan tänka mig att det ör liknande med glyfosat.
Det är väl en kostnadsfråga men studien skulle ha gjorts på åkermark där isolerade bestånd av parkslide hade planterats ut och etablerats under några år och man säkerställt att biomassan var jämförbar i varje bestånd. Men det blir inget med det, det skulle blir för dyrt och ta för lång tid.
Dan Jones är förmodligen världens främsta forskare om parkslide och bekämpningsmetoder. Han grundar inte sina uttalanden enbart på en av studierna som han gjort. Jag tycker du borde vara lite mer ödmjuk då du kritiserar honom.D Daniel 109 skrev:Det finns en hel del fel i den artikeln.
Den studien behandlade bara rutor i ett större bestånd. Då försvinner den inte. Glyfosat angriper primärt rötterna, att den bara dödar växten ovan jord är fel. Der finns många som blivit av med parkslide med en eller två behandlingar. Men det försätter att det görs rätt.
Det jag sett är att det gör stor skillnad om hela bestånd eller delar angrips. Jag har visserligen ryckt. Men jag kan tänka mig att det ör liknande med glyfosat.