8 042 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
Kommun har bekämpat parkslide med hetvattenånga
Inte ens vid sidan av banområdet klipps det. Vi har fina bestånd här i samhället på Trafikverkets gamla stationsmark. Myndigheten har aldrig brytt sig men förra året satte de plötsligt upp en orange skylt med informationen att det är parkslide och att den ej ska klippas. Något som aldrig har skett i alla fall. Jag antar att skylten riktar sig till myndighetens entreprenörer som beskär längs banvallen.D Daniel 109 skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 958 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 958 inlägg
Eftersom jag arbetar på just Trafikverket och har haft med parkslide att göra så är det inte alltid så att ”man inte bryr sig” utan att det är en lång rad parametrar att ta hänsyn till.Claes Sörmland skrev:
Inte ens vid sidan av banområdet klipps det. Vi har fina bestånd här i samhället på Trafikverkets gamla stationsmark. Myndigheten har aldrig brytt sig men förra året satte de plötsligt upp en orange skylt med informationen att det är parkslide och att den ej ska klippas. Något som aldrig har skett i alla fall. Jag antar att skylten riktar sig till myndighetens entreprenörer som beskär längs banvallen.
Just det där med skyltar är viktigt för det har hänt flertalet gånger att Trafikverket vetat om parkslide. Man har haft med i upphandlingar att entreprenörer INTE får gräva i närheten av området där det finns. Entreprenören skriver tydliga arbetsordrar att ”gräv inte här”.
Ändå fanns det flera fall där grävmaskinisten/de som kör slotter helt struntat i arbetsordrarna och sen får man parkslide över ett stort område där det dessutom är så att Trafikverket inte är markägare över vilket gör att Trafikverket inte kan göra saneringar där.
Glyfosat har dessutom testats på många ställen men där det visat sig att Parksliden kommer tillbaka.
Att säga att man inte bryr sig bara för att det inte händer något i fält är inte alltid korrekt. Det läggs tyvärr stora pengar på att bli av med eländet.
Att Trafikverkets entreprenörer schaktar på annans mark låter inte bra.Ossian K Olsson skrev:
Eftersom jag arbetar på just Trafikverket och har haft med parkslide att göra så är det inte alltid så att ”man inte bryr sig” utan att det är en lång rad parametrar att ta hänsyn till.
Just det där med skyltar är viktigt för det har hänt flertalet gånger att Trafikverket vetat om parkslide. Man har haft med i upphandlingar att entreprenörer INTE får gräva i närheten av området där det finns. Entreprenören skriver tydliga arbetsordrar att ”gräv inte här”.
Ändå fanns det flera fall där grävmaskinisten/de som kör slotter helt struntat i arbetsordrarna och sen får man parkslide över ett stort område där det dessutom är så att Trafikverket inte är markägare över vilket gör att Trafikverket inte kan göra saneringar där.
Bra med skyltar i så fall!
Man har inte felbehandlat då? För låg dos för tidigt på säsongen så att man inte har dödat rötterna?Ossian K Olsson skrev:
Annars är det svårförklarat.
Vilka känslor olika medarbetare har på myndigheten inför parkslide har jag inte kommenterat. Eller hur många interna möten dessa medarbetare har haft i dessa frågor. Glyfosat har inte använts på detta bestånd. Jag har kommenterat att inget görs. Förutom skylten förra året då. Men kanske kommer ett bekämpningsförsök sensommaren 2025?Ossian K Olsson skrev:
Det behövs ofta mer än en insats med glyfosat. Gör man en och sedan inte kontrollerar och gör uppföljningar vid behov så är den snart tillbaka.
Att klippa ner den finns det en kraftigt överdriven rädsla för.
Att klippa ner den finns det en kraftigt överdriven rädsla för.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 958 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 958 inlägg
Det handlar inte om känslor. Men har man, som Trafikverket, 14 000 km järnväg så kan man inte heller bara åka ut och "bekämpa" på den platsen där någon ringer in och skäller högst att man ska bekämpa. Man kan inte heller lägga stora pengar på åtgärder som inte fungerar, eller, åtgärder som kanske inte ens finns pengar till pga orsaker.Claes Sörmland skrev:
Vilka känslor olika medarbetare har på myndigheten inför parkslide har jag inte kommenterat. Eller hur många interna möten dessa medarbetare har haft i dessa frågor. Glyfosat har inte använts på detta bestånd. Jag har kommenterat att inget görs. Förutom skylten förra året då. Men kanske kommer ett bekämpningsförsök sensommaren 2025?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 958 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 958 inlägg
Det vet jag inte, jag jobbar inte specifikt med bestånden av invasiva arter. Däremot vet jag att alla bestånd registreras men nya dyker upp så fort att det knappt hinns med att just regga dessa.Claes Sörmland skrev:
När jag var med i ett projekt på järnvägen mellan Helsingborg-Teckomatorp 2018-2020 så gjorde vi en inventering året innan entreprenaden skulle genomföras. Men mellan inventeringen och att entreprenaden genomfördes upptäcktes ett stort bestånd av parkslide (som var nerklippt vid tiden för inventering).
Men pratar du känslor och oss som arbetar på Trafikverket är många väldigt oroliga. Jag arbetar med masshantering specifikt och det är beklämmande när man får in priser på 500-1000 kr per ton för att mottagningsanläggningar ska ta emot massor med invasiva arter. Det är många projekt som inte kommer bli av för att pengarna inte kommer att räcka. Däremot är det glädjande om det "räcker" med hett vatten för då finns det stora möjligheter att bygga vagnar som dras längst järnvägen och bekämpar bestånd. Dock är det ju så att Trafikverket i normalfallet äger marken 2-3 meter från järnvägen, utanför är det andra markägare och då måste man ju komma överens med den att även den ska sanera bestånden av invasiver.
Annars är ju hela nyttan bortkastad.
Precis intill min tomt finns det Parkslide. Den tomt det växer på ägs av folk som inte bryr sig om varken tomten eller det som växer där. Jag har nu under drygt fem års tid kört av Parksliden när den börjar sticka upp med en vanlig grästrimmer. Det har jag gjort så snart den blivit en-två decimeter hög. I och med att den hela tiden har fått starta om från grunden har Parksliden till slut blivit så svag att den inte orkar konkurrera med vanligt gräs, maskrosor och annat som växer på platsen. När Parksliden fick sköta sig själv kvävde den allt annat och förgiftade jorden så inget annat ville växa där.
Det låter ju vettigt men så 2025. Vårt samhälle tycks ha sjangserat till att vi inte vet hur man utför praktiska åtgärder som påverkar den fysiska världen längre, allt som finns kvar är att vi loggar verkligheten i en databas. Resurserna lägga på databaser, inte på praktiska åtgärder. Ja, ja inget nytt - händer i varenda organisation i denna samtid.Ossian K Olsson skrev:
Låter olyckligt. Men att inventera vid en enda tidpunkt var kanske inte så bra. Finns det ingen i organisationen som faktiskt kan banan, d v s som hänger där hela arbetsdagarna med sin bil år ut och år in? Låter som en väldig svaghet om det saknas sådana medarbetare på myndigheten.Ossian K Olsson skrev:
När jag var med i ett projekt på järnvägen mellan Helsingborg-Teckomatorp 2018-2020 så gjorde vi en inventering året innan entreprenaden skulle genomföras. Men mellan inventeringen och att entreprenaden genomfördes upptäcktes ett stort bestånd av parkslide (som var nerklippt vid tiden för inventering).
Jag pratade inte känslor utan att Trafikverket inte hade agerat avseende det bestånd som jag nämnde.Ossian K Olsson skrev:
Men pratar du känslor och oss som arbetar på Trafikverket är många väldigt oroliga. Jag arbetar med masshantering specifikt och det är beklämmande när man får in priser på 500-1000 kr per ton för att mottagningsanläggningar ska ta emot massor med invasiva arter. Det är många projekt som inte kommer bli av för att pengarna inte kommer att räcka. Däremot är det glädjande om det "räcker" med hett vatten för då finns det stora möjligheter att bygga vagnar som dras längst järnvägen och bekämpar bestånd. Dock är det ju så att Trafikverket i normalfallet äger marken 2-3 meter från järnvägen, utanför är det andra markägare och då måste man ju komma överens med den att även den ska sanera bestånden av invasiver.
Annars är ju hela nyttan bortkastad.
Det låter som att det är ett rådighetsproblem då snarare än ett bekämpningsproblem.
Trafikverket borde väl rimligen ägna sensomrarna åt omfattande glyfosatbesprutning av bestånden om medarbetarna är så oroliga för att bestånden med parkslide driver upp priserna på massahantering. Mycket billigare att spruta än att skicka massor till mottagningsanläggningar. Hetvatten är en dyrare metod för specialfall, t ex där det är bråttom i ett projekt eller det finna känsliga vattenmiljöer vid spåret.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Kan inte läsa den låsta artikeln, men ingressen tyder på att besprutning är framgångsrikt.Claes Sörmland skrev:
Vet ju såklart vare sig kostnad eller annat, men ...
https://www.vt.se/nyheter/vastervik...esprutad-parkslide-bekampning-lyckad/r4p23p0r
Annat vore ju konstigt. Det är lite kul med svensk offentlig sektor, man upptäcker liksom gärna hjulet på nytt. Finns inte en svensk rapport av en svensk myndighet så är det som att kunskapen inte finns. Man erkänner inte internationell litteratur, trots att befolkningen har goda kunskaper i engelska. Är det akademisk text man inte klarar av? Samma sak i avloppssvängen, ett totalt nationellt inåtblickande.TheImprovisor skrev:
Redigerat:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Det är en av grundorsakerna till att våra skattepengar inte räcker till.Claes Sörmland skrev:
Det sitter politiker och tjänstemän på alla nivåer i den offentliga och uppfinner hjul på löpande band, och de jobbar långsamt dessutom. 🙄
Lite onödigt att lägga en halv miljon på. Hjälpte själv några grannar till farsans gård att bli av med parkslide. Sprutade med glyfosat sommartid, ca 20 m2. Inte en planta kom upp efter det men snödropparna kom som vanligt till våren.Redaktionen skrev: