41 884 läst ·
513 svar
42k läst
513 svar
Kommer klimatförändringar påverka hur vi bygger hus och var vi bygger då skyfallen kommer öka.
Löser man lätt. Bygg ut några älvar till i norra Sverige med vattenkraft så får vi energi till pumparna.H heimlaga skrev:
Gå in på NOAAs sida som visar hur havsnivån ändras så kan du se att medelförändringen per år är cirka 3 mm runt om i världen. En del platser som USAs östkust har landsänkning, och andra som Sverige har landhöjning. Ingenstans pågår någon oroande havsnivåhöjning, och har inte gjort så de senaste åttatusen åren.A AndersS skrev:Helt novis, men hur ser värdena ut för landhöjning kontra vattennivåns ökning.
Bara en hypotes, om vi har en avtagande landhöjning men en ökning av vattennivån bör det börja märkas framöver. Så det som varit behöver inte bli det framtida scenariot och då kan delar av de historiska siffror vara lömska att jämföra mot.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/
Vad gäller Antarktis så är man antingen okunnig eller ointresserad av sanningen om man tror att det pågår någon avsmältning, trots alla dessa galna larmrapporter.
Medelårstemperaturen vid kusten är -10 grader och i inlandet -55 grader. Ingen smältning pågår då. Sen finns det en liten halvö som sticker ut i havet men den representerar knappast hela Antarktis.
Vad som händer om temperaturen ökar någon grad är att nederbörden ökar, vilket skulle leda till att Antarktis får mer is - inte mindre. Läs på nedan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Antarctica
Intressant hur man kan tolka fakta olika.
Till exempel redovisar din källa den årliga landhöjningen i Vasa till 7,21mm. Vi som bor här vet att skulle landhöjningen ha legat på den storleksklassen ett par tre århundraden skulle det innebära att förfäderna hade hjul under båtarna och seglade omkring dem på land och att de lät bli att höberga på de bästa strandängarna.
Historiskt brukar man räkna så där grovt med 9-10mm per år beroende på tidsrymd. På 80-90-talet räknade man med att vår landhöjning var mellan 8 och 9 mm i året. Jag vet att landhöjningen avtal ju längre från istiden vi kommer men det låter egendomligt om förändringar som har pågått i 10000 år skulle ge så pass stora skillnader under så kort tid.
Det är helt klart att de värsta larmrapporterna överdriver rejält och ännu klarare att media överdriver ännu mer men rimligtvis måste havsytan stiga när jöklarna smälter. Holländarna verkar också anse att havsnivån stiger (eller Holland sjunker) litet snabbare nu än tidigare och de är ju experter på sådant.
Gällande Antarktis är min amatörmässiga tolkning av det jag har läst att den ökande avsmältningen vid kusten till någon del eller kanske helt kompenseras av mer nederbörd i inlandet. Fast det finns jöklar på många andra håll och nästan överallt minskar mängden is klart och entydigt enligt forskarna.
Att Trumpadministrationen och Kleptokratiska AB Putin&co inte håller med kan vi inte hänga upp oss på.
Till exempel redovisar din källa den årliga landhöjningen i Vasa till 7,21mm. Vi som bor här vet att skulle landhöjningen ha legat på den storleksklassen ett par tre århundraden skulle det innebära att förfäderna hade hjul under båtarna och seglade omkring dem på land och att de lät bli att höberga på de bästa strandängarna.
Historiskt brukar man räkna så där grovt med 9-10mm per år beroende på tidsrymd. På 80-90-talet räknade man med att vår landhöjning var mellan 8 och 9 mm i året. Jag vet att landhöjningen avtal ju längre från istiden vi kommer men det låter egendomligt om förändringar som har pågått i 10000 år skulle ge så pass stora skillnader under så kort tid.
Det är helt klart att de värsta larmrapporterna överdriver rejält och ännu klarare att media överdriver ännu mer men rimligtvis måste havsytan stiga när jöklarna smälter. Holländarna verkar också anse att havsnivån stiger (eller Holland sjunker) litet snabbare nu än tidigare och de är ju experter på sådant.
Gällande Antarktis är min amatörmässiga tolkning av det jag har läst att den ökande avsmältningen vid kusten till någon del eller kanske helt kompenseras av mer nederbörd i inlandet. Fast det finns jöklar på många andra håll och nästan överallt minskar mängden is klart och entydigt enligt forskarna.
Att Trumpadministrationen och Kleptokratiska AB Putin&co inte håller med kan vi inte hänga upp oss på.
Det som tråden ska handla om är ju skyfall och att de ska öka.
Finns det någon fakta om detta?
Alltså historiskt hur det varit och vad man tror om mängderna regn för Sverige.
Det jag hittat är från SMHI och de skriver:
"Totalt sett har inte skyfallen ökat under den senaste 20-årsperioden, enligt studien."
"Mycket talar för att skyfallen kommer att bli kraftigare i framtiden. Nya beräkningar pekar på en generell ökning med mellan 20 och 40 procent till sekelskiftet..."
En ökning med 20-40 procent är väl ingen katastrof utan drabbar egentligen bara de som byggt hus på fel ställen eller där vi genom utdikning förstört naturens egna mekanismer att ta hand om regn.
https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/skyfall-i-sverige-nu-och-i-framtiden-ny-kartlaggning-1.129420
Men vi kanske kan lära lite av länder som har rejäla skyfall och hur de hanterar sådant.
Nej jag är inte alls oroad för en påstådd ökning på 20-40%
Hade man påstått 200-500% ökning hade det funnits anledning till oro.
"Totalt sett har inte skyfallen ökat under den senaste 20-årsperioden, enligt studien."
"Mycket talar för att skyfallen kommer att bli kraftigare i framtiden. Nya beräkningar pekar på en generell ökning med mellan 20 och 40 procent till sekelskiftet..."
En ökning med 20-40 procent är väl ingen katastrof utan drabbar egentligen bara de som byggt hus på fel ställen eller där vi genom utdikning förstört naturens egna mekanismer att ta hand om regn.
https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/skyfall-i-sverige-nu-och-i-framtiden-ny-kartlaggning-1.129420
Men vi kanske kan lära lite av länder som har rejäla skyfall och hur de hanterar sådant.
Jag granskar ett stort projket där man skal dimmenisonera dagvattenavledning från 150.000 kvm hårdgjord yta med oljeavskligare. Och det är just det spannet som diskuteras, ska de gåt upp 10,20 eller 30% från dagens norm?optimum skrev:
Det som tråden ska handla om är ju skyfall och att de ska öka.
[länk]
Det man möjligen kan vara oroliga för är alla befintliga byggander/städer som då blir underdimmensionerade. Reglebundna översvämmningar är väldigt kostsamt.
Här en källa
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/european-precipitation-2/assessment
ingen mångdubbling på g men kanske en ökning på 30-40% om de har rätt.
Bättre än torka...
och för den som gillar att djupdyka i klimatmodeller och dylikt
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:948142/FULLTEXT01.pdf
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/european-precipitation-2/assessment
ingen mångdubbling på g men kanske en ökning på 30-40% om de har rätt.
Bättre än torka...
och för den som gillar att djupdyka i klimatmodeller och dylikt
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:948142/FULLTEXT01.pdf
Problemet i den där kartan är inte att det regnar lite mer i Skandinavien utan hur mycket torrare det blir i Sydeuropa. Vi får nog räkna med några hundra miljoner klimatflyktingar, mycket mindre skördar, osv.J Jehu skrev:
Absolut. Och eftersom vi här är på gränsen till problem med torka, låga grundvattennivåer och 2018 med bränder och dålig skörd kan de 0-10% som prognosticeras för somrarna i syd- och mellansverige knappast vara ett problem. Tvärtom.
Om Norrland får mer nederbörd torde snötryck vara det större problemet?
Vill vi veta hur man hanterar mångdubbla nederbördsmängder kan vi väl fråga norrmännen.
Försökte hitta historiska data för Sverige men lyckades inte. SMHI torde ha detta men kanske inte utlagt.
Angående skördarna så hörde jag ett vetenskapsprogram på P1 häromveckan där en forskare från SLU utfrågades om framtida försörjningsproblem med avseende på sämre skördar pga "extremväder" (detta vetenskapligt sett abstrakta begrepp som mest är användbart om man vill skrämma folk om en annalkande katastrof).
Forskaren målade upp en dyster bild av framtiden, och glömde nämna att 2019 gav rekordskördar, och årets skörd är bara cirka 5% lägre. Och journalisten glömde fråga.
https://www.slu.se/centrumbildninga...h-extremvader/extremvader-och-framtidens-mat/
Vill man skrämmas är det bäst att förbigå det som motsäger vad man påstår.
Om Norrland får mer nederbörd torde snötryck vara det större problemet?
Vill vi veta hur man hanterar mångdubbla nederbördsmängder kan vi väl fråga norrmännen.
Försökte hitta historiska data för Sverige men lyckades inte. SMHI torde ha detta men kanske inte utlagt.
Angående skördarna så hörde jag ett vetenskapsprogram på P1 häromveckan där en forskare från SLU utfrågades om framtida försörjningsproblem med avseende på sämre skördar pga "extremväder" (detta vetenskapligt sett abstrakta begrepp som mest är användbart om man vill skrämma folk om en annalkande katastrof).
Forskaren målade upp en dyster bild av framtiden, och glömde nämna att 2019 gav rekordskördar, och årets skörd är bara cirka 5% lägre. Och journalisten glömde fråga.
https://www.slu.se/centrumbildninga...h-extremvader/extremvader-och-framtidens-mat/
Vill man skrämmas är det bäst att förbigå det som motsäger vad man påstår.
Redigerat:
Säkert går det att få skapliga skördar i fortsättningen också. En stor del av Sveriges åkermark ligger ju obrukad så skulle ni få igång jordbruket på nytt i Norrland så skulle det sannolikt kalorimässigt kompensera eventuella skördebortfall i söder.
Fast då blir det potatis och kornmjölsgröt och palt i långa banor i stället för ert fluffiga vita vetebröd.
Problemen ligger längre söderut. Enligt den där modellen behöver man inte gå längre än till Rheinland och Belgien och lerslätterna i södra England för att möta verkliga problem. Jordbruket i Portugal och Spanien som ju redan ligger på gränsen i nuläget och i Occitanie skulle sannolikt slås ut helt och hållet när området blir öken. Stora områden kommer sannolikt inte ens att ha dricksvatten så därifrån blir det säkert massflykt.
Sverige importerar 50% av sitt kaloriintag och Finland importerar 20%.
När det är fler som vill köpa sin mat och mindre mat till salu stiger priserna säkert rejält......... och då gäller det för oss inte bara att bibehålla den produktion vi har utan helst fördubbla den. Och det på ett långsiktigt hållbart vis.
Fast då blir det potatis och kornmjölsgröt och palt i långa banor i stället för ert fluffiga vita vetebröd.
Problemen ligger längre söderut. Enligt den där modellen behöver man inte gå längre än till Rheinland och Belgien och lerslätterna i södra England för att möta verkliga problem. Jordbruket i Portugal och Spanien som ju redan ligger på gränsen i nuläget och i Occitanie skulle sannolikt slås ut helt och hållet när området blir öken. Stora områden kommer sannolikt inte ens att ha dricksvatten så därifrån blir det säkert massflykt.
Sverige importerar 50% av sitt kaloriintag och Finland importerar 20%.
När det är fler som vill köpa sin mat och mindre mat till salu stiger priserna säkert rejält......... och då gäller det för oss inte bara att bibehålla den produktion vi har utan helst fördubbla den. Och det på ett långsiktigt hållbart vis.
Förstår egentligen inte hur alla dessa diskussioner och debatter om klimatförändringar kan fortgå utan att man ens nämner huvudorsaken till dessa verkliga och ibland inbillade förändringar, nämligen den ohejdade befolkningsökningen som är det som skrämmer mig mest.
8 000 000 000 000 människor på planeten, 8 miljarder är skrämmande siffror, och det har fördubblats enbart under min livstid.
Fokus ligger enbart på, "vad skall vi göra för att dämpa påverkan" när det borde vara, "vi måste stoppa befolkningsökningen och den måste successivt minska"
Fast det är väl för jobbigt att diskutera, bättre att stoppa huvudet i sanden och försöka hitta andra orsaker.
8 000 000 000 000 människor på planeten, 8 miljarder är skrämmande siffror, och det har fördubblats enbart under min livstid.
Fokus ligger enbart på, "vad skall vi göra för att dämpa påverkan" när det borde vara, "vi måste stoppa befolkningsökningen och den måste successivt minska"
Fast det är väl för jobbigt att diskutera, bättre att stoppa huvudet i sanden och försöka hitta andra orsaker.
Vi blir nio-tio miljarder men det löser sig nog - finns gott om mat. Gäller att distribuera den.
För att återgå till ts fråga så finns det knappast anledning att ändra takkonstruktioner lr annat om vi ser fram emot en ökad nederbörd med 0-40%
För att återgå till ts fråga så finns det knappast anledning att ändra takkonstruktioner lr annat om vi ser fram emot en ökad nederbörd med 0-40%
Mer skyfall. vad tror ni om bredare hängrännor?
150mm som standard och större tak med 200-250mm ?
Förbud mot att bygga hus med källare om man inte bygger på högre placerade tomter?
Större brunnar för regnvatten i städerna? (jämfört med de man ser i Thailand är våra väldigt små)
Finns säkert mer att göra för att klara skyfallen om de kommer öka.
Förbud mot att bygga hus med källare om man inte bygger på högre placerade tomter?
Större brunnar för regnvatten i städerna? (jämfört med de man ser i Thailand är våra väldigt små)
optimum skrev:
Mer skyfall. vad tror ni om bredare hängrännor?
Liggande rör i marken måste kanske uppgraderas liksom reningsverken om man inte vill släppa ut orenat....
Eftersom vi också ser fram emot högre temperaturer och torka tror jag sk rain water harvestign kommer att öka.